i8 نزدیک به 7 سال است که در خط تولید این خودروساز باواریایی حضور داشته و در میان محبوب ترین سوپراسپرت های هیبریدی در جهان قرار دارد. i8 برای سه سال متوالی به عنوان بهترین ابرخودروی جهان انتخاب شد و این خودرو را به یک انتخاب متمایز و اسپرت تبدیل کرد. در زیر، این ابرخودروی هیبریدی باواریایی را از نظر فنی بررسی خواهیم کرد.
طراحی بدنه زیبا و اسپرت
BMW i8 در واقع نمایانگر فلسفه طراحی جدید باواریایی ها برای ابرخودروهای هیبریدی پلاگین است. این ابرخودروی جسور باواریایی برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس 2010 در قالب یک ابرخودروی مفهومی به نام Vision Efficient Dynamics معرفی شد.
این مفهوم اولین تلاش BMW برای ورود به پروژه i بود. بر این اساس، این کانسپت در نمایشگاه بین المللی خودرو آلمان در سال 2011 در ظاهری نزدیک به نسخه تولیدی ظاهر شد.
همچنین در سال 2012 نسخه اسپایدر یا رودستر این خودرو در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش درآمد. سرانجام در هشتاد و سومین نمایشگاه بین المللی خودرو ژنو (2013)، نسخه تولیدی و نهایی i8 به طور رسمی توسط BMW معرفی شد.
ناگفته نماند که این ابرخودرو اولین خودروی اسپرت هیبریدی بی ام و بود. بر این اساس، طراحی کلی بدنه BMW i8 بر اساس خطوط تیز معروف باواریایی شکل گرفت. طبیعتا این خطوط با دقت و ظرافت بر روی بدنه این خودرو طراحی شده است.
با نگاهی به نمای کناری i8، دماغه ای کشیده و پشتی کوتاه با اورهانگ های نسبتاً بلند را می بینیم که خطوط تیز را به بدنه می بخشد و استایلی جسور و اسپرت به این ابرخودروی باواریایی می دهد.
خط تیز که از زیر درهای عقب می گذرد و به ابتدای چراغ های عقب می رسد، حجمی عضلانی و دیواری عظیم ایجاد می کند که استایل جسورانه ای به i8 می دهد. طراحی تناسبات بهتر بدنه، استفاده از لاستیک های 20 اینچی و ستون C زاویه دارتر هیجان بیشتری را در این ابرخودروی هیبریدی باواریایی ایجاد کرد.
گرافیکهای LED دوگانه به سبک BMW در نمای جلو از بین رفتهاند و در عوض شاهد چراغهای سبک جدید BMW هستیم که امضای آشنای باواریا را حفظ کرده است. چراغ های باریک با LED های رنگ شده مانند حرف L در داخل کاسه نور خودنمایی می کنند. سبک طراحی کلی چراغ های این خودرو مشابه محصولات پرفورمنس BMW است.
جلوپنجره کلیه معروف بی ام و در این خودرو پهنتر و باریکتر است که با شکلی به روز و خطوط تیز روی کاپوت و طراحی ورودی هوا در وسط کاپوت، چهره ای جذاب و طبیعتی اسپرت را نشان می دهد. مهم ترین و غافلگیر کننده ترین قسمت طراحی بی ام و i8، طراحی چراغ های عقب است.
این چراغهای شناور دو تکه (که قسمتی سبک و قسمتی از ستون C هستند)، طراحی خلاقانه و چشمنوازی را ایجاد میکنند تا i8 را به یک ابرخودروی خاص تبدیل کند.
سپر آجدار، طراحی پنجره بلند و گلگیرهای عقب شناور (توخالی) از دیگر ویژگی های خاص این ابرخودروی پلاگین هیبریدی است. در مورد آیرودینامیک i8 باید گفت که ضریب درگ آن 0.26 است که برای چنین ابرخودرویی عدد قابل توجهی است.
جالب است بدانید که مکانیزم باز و بسته شدن درب های این سوپراسپرت هیبریدی بسیار جذاب و از نوع پروانه ای است که زیبایی و جذابیت این سوپراسپرت را دو چندان می کند. بد نیست بدانید بی ام و از آوریل 2014 تا ژوئن 2020 20465 دستگاه از این ابرخودروی هیبریدی فروخته است.
کابین مدرن با ویژگی های لوکس
پس از باز شدن درهای پروانه ای i8، با کابین جدیدی روبرو هستیم و می توان گفت که این نوع طراحی حدود 10 سال پیش از سال تولید این ابرخودروی پلاگین هیبریدی است، عناصری که در طراحی کلی به آن اشاره شده است. طراحی کابین i8 را می توان به خوبی در خودروهای اسپرت جدید مشاهده کرد
برای اینکه نمای داخلی i8 نسبتاً آرام و مدرن به نظر برسد، یک صفحه نمایش 8.8 اینچی باکیفیت کلاستر (خوشه ای که پشت بلندگو قرار دارد) و یک صفحه نمایش 7.7 اینچی از سیستم اطلاعات سرگرمی در بالای خودرو نصب شده است. . داشبورد در وسط است
طراحی کلی داشبورد ساده و در عین حال عظیم است. وجود دریچه های مستطیلی باریک برای سیستم تهویه مطبوع در کنار یک دریچه بزرگ باریک مستطیلی در قسمت مرکزی داشبورد و طراحی دو دریچه ذوزنقه ای شکل در قسمت سمت راست داشبورد برای سرنشین جلو باعث ایجاد نوعی طراحی نامتقارن
این نوع طراحی باعث جذابیت بیشتر کابین i8 می شود. طراحی دو قسمت V شکل برای نگه داشتن جرم و یک حجم برجسته در سمت راست (که تا قسمت میانی امتداد دارد)، زیبایی این فضا را افزایش می دهد.
استفاده از چرم مرغوب مرینو، چرم جیر و صندلی های پارچه ای با تزئینات دو رنگ و نورپردازی LED منحصر به فرد BMW، فضای داخلی این ابرخودروی هیبریدی را شبیه یک سدان لوکس بزرگ باواریایی کرده است.
از طرفی طراحان BMW برای ایجاد هیجان بیشتر تمامی کنترل ها را در قسمت میانی داشبورد طراحی کردند. طراحی دکمه های پیانو برای سیستم صوتی و سایر تنظیمات، پنل دیجیتال با دو دکمه چرخشی برای سیستم تهویه مطبوع و دنده خلبانی بی نظیر BMW با موس معروف باواریایی، فضای داخلی i8 را به شدت چشم نواز کرده است.
طراحی دکمه استارت که در کنار دسته دنده قرار دارد، حس هیجان زیادی را در هنگام استارت زدن خودرو به راننده می دهد. ناگفته نماند که اضافه شدن روکش فیبر کربنی، نسل جدید صندلیهای اسپورت BMW، طراحی فرمان اسپرت BMW با دو پدل تعویض دنده پشت آن، و دستگیره تعویض دنده مخصوص بیامو، همگی به مسافران احساس هیجان میکنند. پشت فرمان این ابرخودروی هیبریدی هستند. فضای داخلی فوقالعاده راحت، بیصدا، با عایقبندی عالی و کیفیت ساخت بالا، باعث شده است i8 به عنوان اسطوره جاودانگی BMW شناخته شود.
کیفیت سواری بالا و هندلینگ خوب
سیستم تعلیق BMW i8 در محور جلو از نوع دو جناغی با دمپرهای قابل تنظیم هیدرولیکی است. در محور عقب، Fayolink (اتصال پنج طرفه) همراه با دمپرهای هیدرولیک و فنرهای پیچشی تعبیه شده است که رانندگی با این ابرخودروی هیبریدی را نسبت به سایر همکلاسی ها لذت بخش تر می کند.
ناگفته نماند که این خودرو به لطف استفاده از لاستیک های 245/40 و رینگ های آلومینیومی 20 اینچی، سواری نرم و باکیفیتی را برای مسافران فراهم می کند. مزیت دیگر BMW i8 2+2 این است که چهار نفر در آن جای می گیرند.
از نظر هندلینگ، ب ام و حرف های زیادی برای گفتن دارد و به لطف تعادل وزنی 52-48 (که عدد بسیار خوبی است) و مرکز ثقل نسبتا پایین، ماشین بسیار خوب کنترل می کند.
موتور برق 3 سیلندر به اضافه
مهندسی بی نظیر BMW در قلب تپنده i8، این ابرخودرو را به یکی از سریع ترین خودروهای جهان تبدیل کرده است. بر این اساس، زیر کاپوت i8 یک موتور 3 سیلندر 1499 سی سی مجهز به توربوشارژر دوقلو و فناوری تزریق مستقیم سوخت قرار گرفته بود که با طراحی موتور الکتریکی در جلو، عملکرد و شتاب بالایی را برای این ابرخودرو فراهم می کرد. محور.
بی ام و i8 در پایان سال 2018 دستخوش تغییراتی به دست طراحان و مهندسان باواریایی شد و به این ترتیب در مدل های 2018 تا 2020 شاهد افزایش سیستم ناوبری تمام الکتریکی و قدرت و گشتاور حاصل از آن هستیم. این سوپر ماشین
لازم به ذکر است که مدل 2020 این ابرخودروی هیبریدی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. قلب تپنده i8 یک موتور سه سیلندر 1499 سی سی است که به فناوری توربوشارژر دوقلو و تزریق مستقیم سوخت به همراه موتور الکتریکی قدرتمند مجهز شده است.
موتور سه سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ دوقلو B38K15T0 نام دارد که می تواند 228 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 320 نیوتن متر در 3700 دور در دقیقه تولید کند.
موتور الکتریکی نصب شده بر روی محور جلو حداکثر قدرت 141 اسب بخار در 4800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 250 نیوتن متر را ارائه می دهد. در مجموع و به صورت ترکیبی، توان خروجی BMW i8 به 369 اسب بخار و گشتاور خروجی به 570 نیوتن متر می رسد.
ناگفته نماند که ب ام و این خودرو را با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپترونیک ساخت شرکت ژاپنی Aisin در نظر گرفته است تا از طریق سیستم xDrive قدرت به هر چهار چرخ منتقل شود.
BMW همیشه به دلیل رانندگی اسپرت و شتاب بی نظیر محصولاتش شناخته شده است. بنابراین در حالت های رانندگی این خودرو سه حالت Eco Pro، Comfort و Sport لحاظ شده است.
در حالت Eco Pro و Comfort حالت مورد علاقه دیگری نیز گنجانده شده است. به لطف استفاده از ساختار بدنه پلاستیکی یکپارچه فیبر کربن، وزن این ابرخودرو تا حدودی کاهش یافته است.
وزن محدود i8 برای حفظ نسبت قدرت به وزن 0.23 اسب بخار بر کیلوگرم 1539 کیلوگرم است. همین نسبت قدرت به وزن باعث شد این خودرو با انتخاب حالت اسپرت تنها در 4.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از توقف برسد.
اگر پدال گاز را تا آخر فشار دهید، حداکثر سرعت این خودرو را که 250 کیلومتر در ساعت است، تجربه خواهید کرد.
جالب است بدانید که پک باتری لیتیوم یونی 11.6 کیلووات ساعتی برای تامین برق موتور الکتریکی در نظر گرفته شده است.
این خودرو در حالت تمام برقی می تواند تا 24 کیلومتر مسافت را طی کند و در صورت شارژ کامل باتری ها و پر بودن باک بنزین موتور بنزینی این خودرو تا 510 کیلومتر را طی می کند.
این عدد برای چنین ابرخودروی سریعی بسیار زیاد است. از آنجایی که BMW i8 یک ابرخودروی هیبریدی است، تنها کمتر از یک ساعت طول می کشد تا باتری آن با اتصال به شارژر سریع DC تا 80 درصد شارژ شود. همچنین در صورت اتصال به شارژر AC شهری، شارژ 100 درصدی باتری های این خودرو سه تا پنج ساعت زمان می برد.
راحتی و ایمنی سوپراسپرت باواریا
مهم ترین امکانات رفاهی و ایمنی BMW i8 عبارتند از: 8 کیسه هوا، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل پایداری پویا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی استارت در سربالایی، سیستم کروز کنترل هوشمند، صفحه نمایش اطلاعات روشن شیشه جلو، سیستم ورود بدون کلید هوشمند (بدون کلید)، استارت دکمه ای، سیستم جلوگیری از برخورد از جلو و عقب، سیستم دید در شب، دوربین 360 درجه، دوربین دید عقب، نمای سه بعدی خودرو در صورت فعال شدن دوربین 360 درجه، آینه های الکتروکرومیک تنظیم برقی 10 جهته صندلی راننده با حافظه و تنظیم 8 جهته صندلی سرنشین جلو با حافظه، تثبیت کننده اتوماتیک، سیستم هوشمند ضد مه شیشه جلو، سیستم تهویه مطبوع صندلی، صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی 7.7 اینچی بر اساس سیستم iDrive7، دوگانه اتوماتیک سیستم تهویه مطبوع، بلوتوث، حالتها، حالتهای مختلف رانندگی، فرمان الکتروهیدرولیک، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم آنالیز ترافیک خودرو و غیره.
قیمت بی ام و i8 2020 با 55000 کیلومتر کارکرد در بازار آمریکا در حال حاضر 65750 دلار آمریکا است و قیمت نسخه کانورتیبل یا اسپایدر این خودرو به 80190 دلار آمریکا می رسد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250137/%D9%86%D8%B3%D9%84-%D9%87%D8%B4%D8%AA%D9%85-%D8%AC%D8%A7%D9%88%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C