نفس تازه محصولات «سایپا» با پیشرانه های جدید

در نخستین روزهای ماه جاری،‌ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از تضمین روند تولید محصولات این خودروساز بزرگ با تولید موتورهای نسل جدید تا ۱۰سال آینده خبر داد و گفت: «بزرگ‌ترین ضربه‌ای که گروه خودروسازی سایپا در چند سال گذشته خورده، از ناحیه عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بخش قوای محرکه بوده؛ گروه سایپا به جهت فقدان قطعاتی چون موتور، گیربکس و اکسل، لطمه سنگینی دیده و بر این اساس سعی شده است؛‌ طی ۲۱ماه اخیر،‌ خلأهای گذشته جبران شود.»

محمدعلی تیموری افزود: «علاوه بر توسعه موتور، گیربکس و اکسل،‌ درحال‌حاضر شرایط فراهم است تا ساخت پلوس را در اولویت داخلی‌‍‌سازی قرار دهیم، چراکه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو، سیستم تعلیق و فرمان است.»

وی با اشاره به پروژه در حال اجرای ساخت خانواده موتورهای ۱.۶ تا ۲.۵لیتری در گروه سایپا، ادامه داد: «با ورود نسل جدید موتورهای سایپا علاوه بر بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی، کیفیت قوای محرکه و سیستم تعلیق محصولات سایپا نیز تا حدی افزایش خواهد یافت که مشتریان تا ۵ سال به تعمیرگاه مراجعه نکنند و این یعنی کیفیت و اصالت خودرو که بازار به آن نیاز دارد.»

۳ محصول جدید در سبد محصولات سایپا

تیموری همچنین در نشست مهرماه خود با رئیس کمیسیون صنایع مجلس و دبیران انجمن‌های قطعه‌سازی ایران، گفت: «در راستای دستورات رئیس‌جمهور و پیرو سیاست‌های دولت، طی امسال و سال آینده، ۳ محصول جدید آریا، شاهین اتوماتیک و چانگان به سبد محصولات سایپا اضافه خواهد شد.»

وی با انتقاد از سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو، این فرآیند را موجب زیان انباشته خودروسازان در سال‌های گذشته دانست و یادآور شد: «با اصلاح روش قیمت‌گذاری و با توجه به استراتژی‌های تعریف‌شده، امکان کاهش زیان انباشته عملیاتی خودروسازان وجود دارد.»

بخوانید:  زبان طراحی جدید و زیبای آئودی

مدیرعامل گروه سایپا افزود: «بهره‌وری در فرآیند تولید، به کاهش زیان عملیاتی منتهی می‌شود که با کاهش هزینه‌های سربار و مدیریت صحیح زنجیره تامین و شرکت‌های اقماری، این کاهش زیان عملیاتی شده است.»

برنامه‌های توسعه محصول سایپا

در ماه جاری همچنین؛ رئیس کمیسیون صنایع مجلس در نشستی که با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و مدیران ارشد این شرکت برگزار شد، ضمن بازدید ‌از خودروهای جدید، در جریان روند توسعه محصولات گروه سایپا قرار گرفت.

عزت‌اله اکبری تالارپشتی در این نشست ضمن بازدید و آشنایی با خودروهای جدید سایپا، در جریان آخرین اقدامات انجام‌شده برای تولید و توسعه خودروهای اتوماتیک قرار گرفت. خودرو آریا با موتور M۲۰ با مصرف سوخت کمتر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر،‌ نخستین خودرویی بود که مورد بازدید رئیس کمیسیون صنایع مجلس قرار گرفت.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جریان این بازدید نیز گفت: «این خودرو در بالاترین سطح کیفیت عرضه خواهد شد و اکنون ۳۵ دستگاه از این خودرو با موتور M۲۰ در حال طی کردن مراحل تست فنی است که پس از دریافت تاییدیه‌های لازم، در تیرماه ۱۴۰۳ به تولید انبوه و عرضه خواهد رسید.»

خودرو آریا با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی و چانگان یونی‌کی با موتور هیبرید-پلاگین سایپا، دیگر خودرو مورد بازدید رییس کمیسیون صنایع مجلس بود. این خودرو نیز با مصرف سوخت ۹ دهم لیتر در حالت هیبرید، در بالاترین سطح کیفیت به بازار عرضه خواهد شد. شاهین اتوماتیک هم در این بازدید مورد بررسی قرار گرفت که تولید انبوه آن آغاز شده است. از دیگر خودروهای مورد بازدید، شاهین‌پلاس تیونینگ‌شده بود که به‌عنوان کسب‌وکار جدید سازمان خدمات پس از فروش سایپا مورد استقبال قرار گرفت.

بخوانید:  آمار ثبت‌نام دور از انتظار خودروهای مونتاژی!

توسعه تولید خودروهای اتوماتیک؛ انتظار جامعه از خودروسازان

اکبری تالارپشتی در حین بازدید از خودروهای یادشده،‌ گفت: «انتظار جامعه از خودروسازان داخلی، توسعه تولید خودروهای اتوماتیک بوده که در برنامه‌های توسعه محصول سایپا به آن توجه شده است.»

وی با اشاره به اهمیت رونق تولید داخلی در بهبود چرخه صنعت قطعه‌ کشور گفت: «در سال‌های اخیر مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به حمایت از تولید داخلی و تسهیل قوانین مرتبط با این موضوع داشته که امیدواریم با همکاری و رایزنی با شبکه نظام بانکی کشور در جهت تزریق نقدینگی و ارائه تسهیلات لازم به خودروسازان جهت تقویت تکنولوژی و تجهیزات زنجیره تامین به‌منظور تولید قطعات با تکنولوژی‌ بالا، نتیجه آن را به زودی در رونق اقتصادی کشور شاهد باشیم.»

رئیس کمیسیون صنایع مجلس، با اشاره به رویکرد گروه خودروسازی سایپا به داخلی‌سازی محصولات، افزود: «این اقدام سایپا در خور قدردانی است که امیدواریم در فرآیند داخلی‌سازی، افزایش کیفیت تولیدات و استفاده از دانش روز صنعت خودرو هم مورد توجه قرار گیرد.»

گفتنی است؛ در نشست مدیرعامل سایپا با رئیس کمیسیون صنایع مجلس، دبیران انجمن‌های قطعه‌سازی ایران نیز در سخنانی با اشاره به موانع دست‌وپاگیر دریافت تسهیلات بانکی، خواستار سهولت در تامین مواد اولیه صنعت قطعه‌سازی شدند و دشواری تامین سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه پتروشیمی و فولادی را موجب خارج‌شدن قیمت قطعات یدکی از حالت رقابتی برشمردند و خواستار همراهی نمایندگان مجلس برای حل چالش‌های موجود در این زمینه شدند.

حرکت گروه خودروسازی سایپا به سمت دانش‌بنیان شدن

رئیس کمیسیون صنایع مجلس روز گذشته نیز در همین راستا، اظهار کرد: «ما در مجلس به‌عنوان قانون‌گذار، در کنار تولیدکنندگان داخلی هستیم و معتقدیم برای پیشرفت صنایع داخلی باید از سرمایه‌های انسانی به نحو احسن استفاده کنیم.»

بخوانید:  الزامات پیش ثبت نام Lamari Ima Hybrid

او افزود: «تکیه بر توان داخلی و قطع وابستگی به خارج، قدم‌ مهمی برای رفع تحریم‌هاست؛ باید باور داشته باشیم که با همراهی و اراده بخش‌های مختلف کشور به‌خصوص مجموعه دانشگاهی و دانش‌بنیان می‌توان به توسعه صنعتی، ‌دست یافت. قطعا در این مسیر، مجلس در کنار تولیدکنندگان است و با قانون‌گذاری کمک خواهد کرد تا بسترها برای افزایش تولید و مهم‌تر تولید کیفی، فراهم شود.»

اکبری تالارپشتی ادامه داد: «توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان موجب رشد و تعالی تولیدات داخلی می‌شود و حرکت گروه خودروسازی سایپا به سمت دانش‌بنیان شدن و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برای غلبه بر مشکلات، قابل‌تحسین‌ است.»

او در پایان، خواستار تسریع در فرآیند خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی شد و افزود: «معتقدم دولت باید از سهامداری خودروسازان خارج شود و کار را به بخش خصوصی بسپارد تا خودروسازان چابک شوند و برنامه‌های توسعه‌ای خود را پیاده‌سازی کنند.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246431/%D9%86%D9%81%D8%B3-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF