نوسانات بالای قیمت ها در بازار آزاد

یعنی با وجود از سرگیری واردات خودرو پس از وقفه 5 ساله در دولت سیزدهم، دولت دغدغه همه جزئیات حتی قیمت گذاری واردات را دارد. اینکه چه شرکت هایی مجاز به واردات هستند، چه کسانی مجاز به خرید خودروهای خارجی هستند، میزان ارزی که برای ورود اتباع خارجی تخصیص داده می شود و در نهایت قیمت و کیفیت خودروهای وارداتی وارد بازار چقدر است، این امر تحت نظارت انجام شده است. از سال 1401 تاکنون، عباسعلی اظهار داشت: آبادی وزیر امنیت در مراسم روز ملی صنعت و معدن تلویحاً از نحوه ورود خارجی ها راضی نیست و بهتر بود خودروها با همان فضای داخلی به جای ورود کالاهای لوکس به کشور وارد شده بود.

اگرچه این اولین اظهار نظر وزیر در مورد خودروهایی است که در آن به خودروهای برقی اشاره ای نکرده است، اما به نظر می رسد از روند ورود خودروها ناراضی بوده و علاقه مند به ورود خودروهای ارزان قیمت به کشور است.

آنچه مشخص است این سیاستمدار در عرض دو سال از آزادسازی واردات خودرو ایده ها و ایده هایی مانند واردات خودرو ارزان، واردات در ازای انتقال فناوری، ورود خارجی ها با هدف تنظیم بازار و واردات در ازای واردات را مطرح کرده است. انتقال فناوری. واردات 200 هزار خودرو خارجی.

عباس علی آبادی بر ضرورت واردات خودروهای ارزان قیمت که منجر به رقابت سازنده با خودروهای داخلی می شود اشاره کرد. البته رقابت خودروهای داخلی و خارجی موضوع جدیدی نیست و ایده ای است که سیاستمداران در دهه های اخیر شعار آن را مطرح کرده اند.

بخوانید:  تولید فونیکس تیگو 8 پرو متوقف شد

قبل از توقف واردات خودرو، ورود خارجی ها مسیر خاصی را طی می کرد. به این ترتیب تعداد محدودی خودروهای لوکس و همچنین محصولاتی بین 20 تا 40 هزار دلار وارد کشور شد. علاوه بر این، خودروهای کوچک شهری بر اساس تقاضای بازار وارد کشور شده اند.

اگرچه سیاستمداران خودرویی در هر دولتی شعار واردات خودرو ارزان را مطرح کردند، اما این شعار هرگز محقق نشد. چرا که همین سیاستمداران با علم به اینکه تولیدات داخلی توان رقابت با محصولات خارجی را ندارند، نمی خواستند خودروسازان کشور رقیب قدرتمندی داشته باشند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و خودروهای ارزان قیمت خارجی وارد کشور شوند، بدون شک خودروسازان خریدار برای محصولات خود نخواهند داشت. از سوی دیگر واردات خودرو منبع مالی مهمی برای دولت است.

با نگاهی به بودجه امسال مشخص می شود که دولت از راه های مختلف از خودروها به ویژه وارداتی درآمدزایی می کند: عوارض و عوارض واردات، مالیات انواع خودروهای سواری و کامیون های لوکس، شماره گذاری و مالیات تحویل و تعویض پلاک، درآمدها. از دریافت عوارض شماره خودروهای وارداتی بر حسب میزان آلودگی، ارز گمرکی و در نهایت درآمد ناشی از افزایش مالیات خودروهای سواری.

در قانون بودجه امسال عوارضی مانند مالیات خودروهای سواری و کامیون های لوکس و درآمدهای حاصل از شماره گذاری کالاهای وارداتی متناسب با حجم آلایندگی و ارز گمرکی به درآمدهای دولت اضافه شد.

افزایش 35 میلیون تومانی فیدلیتی پرایم برای 7 نفر

خودروهای داخلی روز گذشته شاهد افزایش قیمت از 1 تا 10 میلیون تومان و کاهش قیمت از 1 تا 8 میلیون تومان بودند. قیمت دنا پلاس توربو 6 دنده (85 دنده) (1403) با 10 میلیون تومان افزایش به 962 میلیون تومان و کوئیک اتوماتیک (سیاه و سفید) (1402) با 8 میلیون تومان افزایش به 592 میلیون تومان رسید. در مقابل، داینا پلاس (5 دنده) (1403) با 8 میلیون تومان کاهش 822 میلیون تومان، سورین پلاس کامل (85 دنده) (1403) با 7 میلیون تومان کاهش 770 میلیون تومان و پارس سال سفارشی (1402) کاهش یافت. با کاهش 5 میلیون تومانی به 688 میلیون تومان و سورن پلاس با موتور XU7P (1403) قیمت با 4 میلیون تومان کاهش به 642 میلیون تومان اعلام شد.

بخوانید:  رشد تولید و کیفیت و جذب نخبگان و فارغ‌التحصیلان در سایپا

همچنین در بین خودروهای چینی شاهد افزایش قیمت از 10 به 35 میلیون تومان در برخی مدل ها و کاهش قیمت از 5 به 15 میلیون تومان در برخی دیگر بودیم. قیمت فیدلیتی پرایم 7 نفره (حلقه 10 دستی) (1403) با 35 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 20 میلیون تومان و قیمت Fenix ​​Tiggo 8 Pro Max Hybrid (1403) 30 افزایش یافت. میلیون تومان تا 3 میلیارد و 60 میلیون تومان. از سوی دیگر، هایما S5 جدید (1403) با 15 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 525 میلیون تومان، هایما S5 جدید (1403) با 15 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 525 میلیون تومان است. چانگان CS35 تیپ 3 (1402) با 1 میلیارد و 680 میلیون تومان کاهش 10 میلیون تومان است.

همچنین شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای خارجی پریمیوم بودیم. هیوندای کونا (2024) با افزایش 50 میلیون تومانی 5 میلیارد و 50 میلیون تومان، هیوندای کرتا (2023) با افزایش 50 میلیون تومانی 3 میلیارد و 250 میلیون تومان و تویوتا کرولا – 1200 سی سی (2023) با افزایش قیمت مواجه شد. 50 میلیون تومان به مبلغ 3 میلیارد و 150 میلیون تومان و جتا VS5 (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 600 میلیون تومان خرید و فروش شد. در مقابل در بین خودروهای لوکس خارجی شاهد تغییر قیمت قابل توجهی نبودیم و بازار این دسته از خودروها با نوسانات جزئی همراه بود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249778/%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF