در سال 2022، نوکیان استفاده تجاری از کربن سیاه بازیافتی را در خطوط تولید خود آغاز خواهد کرد. اکنون، این توافق بلندمدت با شرکت مشترک بازیافت تایر، امکان استفاده بیشتر از آن را در تایرها فراهم می کند، بنابراین استفاده مجدد از مواد و پایداری در صنعت تایر را بهبود می بخشد.
به گفته نوکیان، سرمایه گذاری مشترک آنها توسط دو شرکت Antin Infrastructure Partners و Scandinavian Enviro Systems ایجاد شد و قصد دارد چندین کارخانه بازیافت تایرهای مستعمل را در سراسر اروپا راه اندازی کند.
مجموع ظرفیت بازیافت سالانه آن تا سال 2030 به 1 میلیون تن لاستیک خواهد رسید.
اولین کارخانه در سوئد ساخته شده است و پیش بینی می شود تا سال 2025 به طور کامل به بهره برداری برسد. تحویل لاستیک های نوکیا دست دوم نیز در سال 2026 به این سایت آغاز خواهد شد.البته باید گفت که کربن بلک به عنوان یکی از پرکننده ها شناخته می شود و تقویتکنندهها در ترکیب لاستیکی، که برای افزایش خواص فیزیکی مانند نیروی استفاده میشود.
به گفته نوکیان، از آنجایی که کربن سیاه خالص بر پایه زغال سنگ و فسیل است، جایگزینی آن با کربن سیاه بازیافت شده، بار زیست محیطی مواد خام لاستیک را کاهش می دهد و همچنین اقتصاد دایره ای صنعت تایر را تکمیل می کند، زیرا کربن سیاه بازیافت شده از لاستیک های فرسوده پیرولیز می شود. و ساخته خواهد شد.
استفاده از کربن سیاه بازیافتی مزایای زیستمحیطی زیادی دارد؛ استفاده از مواد خام بکر را کاهش میدهد و البته سهم مواد بازیافتی را افزایش میدهد. انتشار گازهای گلخانهای از سوختهای کربن مصنوعی نیز بیش از ۹۰ درصد کمتر از آلایندههای دوده خالص است. در مقیاس بزرگتر استفاده از کربن سیاه بازیافت شده سازگاری با محیط زیست و پایداری در صنعت تایر را افزایش می دهد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248232/%D9%86%D9%88%DA%A9%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D9%88%D9%86%DA%86%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%B3%D8%AA