در سال های اخیر، بخش ثابت ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش مسافر و بار در حال فرسایش بوده است. فرقی نمی کند این خودروها در شهرها تردد کنند یا جاده های بین شهری. با این حال، اوضاع به قدری پیچیده شده بود که همه ناوگان بوی خستگی می داد. البته امروز هم اعتقاد بر این بود که مدلهای شهری در بخش مسافری فرسودهتر میشوند، زیرا خریدار اصلی شهرداری است و حاضر به اختصاص بودجه به این بخش نیستند. به نظر می رسد بخش مسافری بین شهری نیز وضعیت بهتری داشته باشد. زیرا سرمایه گذاران خصوصی در این امر دخیل هستند. اما اکنون مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با وزارت صمت در این زمینه تماس گرفته و از وزارت صمت درخواست کرده است تا ظرفیت تولید، نوسازی ناوگان، رفع مشکلات و تامین ارز برای تشویق سرمایه گذاران برای ورود به این کندی را افزایش دهد. بخش
نیمی از ناوگان جاده ای قادر به طی مسافت های طولانی نیستند
فرسودگی ناوگان حملونقل جادهای مسافری تقریباً همسو با سایر بخشهای حملونقل عمومی در سالهای اخیر تشدید شده است و تا چندی پیش مدیرکل حملونقل مسافری سازمان حملونقل زمینی و حملونقل جادهای کشور در این باره اظهار داشت: میانگین قدمت مینی بوس های کشور 28.5 سال است.
داریوش باگرجوان با اشاره به کم کاری در این اداره اظهار داشت: در سال های اخیر بحث نوسازی ناوگان پیشرفت چندانی نداشته است و از مجموع 14 هزار و 200 دستگاه اتوبوس که دارای کارت هوشمند فعال هستند، تنها 7 هزار دستگاه می توانند. مسافت های متوسط و طولانی را طی می کنیم و 29 هزار نفر هم داریم.
تاثیرات سکوت دولت و وزارتخانه بر فرسودگی اتوبوس های بین شهری
یکی از مشکلاتی که باعث شد ناوگان باری و مسافری کشور در سال های اخیر به وضعیت فعلی برسد و فرسایش شدیدی که با آن همراه بوده است، عدم حمایت دولت و سایر سازمان های موثر در این راستا است. حال داریوش باگرجوان با اشاره به سهم این ناوگان در حمل و نقل مسافر اظهار داشت: از آنجایی که آحاد جامعه از این سرویس استفاده می کنند باید اقدامات لازم برای آن انجام شود.
وی با بیان اینکه در ایام خاص مانند اربعین و نوروز مشکلات خاصی در ناوگان به وجود می آید و با کمبود خودرو مواجه هستیم، اظهار داشت: در این ایام با کمبود خودرو مواجه هستیم. زیرا تمرکز ما بر استفاده از توانمندی های تولید داخلی است.
وی در این راستا خواستار مساعدت سازمان سیمات شد و گفت: وزارت سیمات باید ظرفیت تولید داخلی را برای تولید و نوسازی ناوگان افزایش دهد و مشکلات تولیدکنندگان داخلی از جمله تامین ارز را حل کند تا سرمایه گذاران را تشویق کند. سرمایه گذاری در این بخش.»
ناوگان جاده ای سالانه به 2500 اتوبوس بین شهری نیاز دارد
مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان زمینی و زمینی کشور نیز نقش ناوگان مسافری زمینی در حمل و نقل را 35 درصد عنوان کرد و گفت: در این زمینه تلاش های موثری صورت گرفته و بخش خصوصی نیز علاقمند به سرمایه گذاری است. و افزایش سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در سفرها به 70 درصد، همچنین باید ظرفیت خود را از 14000 دستگاه به 20000 دستگاه افزایش دهیم.
در عین حال نقش تولید داخل و معرفی مدل های جدید به ناوگان مسافربری جاده ای بسیار مهم می شود.
به گفته داریوش باگرجوان، برای اینکه بتوانیم ناوگان را به ظرفیت مناسب برسانیم و همچنین برای پوشش مازاد تقاضا و افزایش سهم حمل و نقل عمومی در سفرها در یک دوره چهار ساله، به طور متوسط سالانه 2500 وسیله نقلیه اضافه می شود. باید از شبکه حذف شود و به ازای هر سالی که بگذرد، هزار دستگاه به جای خودروهای فرسوده جایگزین می شود تا بتوانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم.
مسئول کاهش تقاضا و تولید اتوبوس های درون شهری
از سوی دیگر، مدیرکل حملونقل مسافری شرکت حملونقل زمینی و زمینی مدعی شد: «در سالهای اخیر ورود ناوگان و تولیدات داخلی تقریباً به صفر رسیده و تعداد آن بسیار کم است». این در حالی است که خودروسازان روی دیگر سکه بارها اعلام کرده اند که ظرفیت تولید اتوبوس بالاست اما تقاضا در این بخش به آن نمی رسد. شاید دلیل اصلی این امر عدم صرفه جویی در سرمایه گذاری در اتوبوس های بین شهری، قیمت پایین بلیت اتوبوس، عدم حمایت و تسهیلات دولت از متقاضیان این خودروها و پایین بودن قدرت خرید در این بخش مانند سایر خودروهای تجاری باشد.
باگرجان در پایان ابراز امیدواری کرد «سیاستهای منسجمتر و عملیاتیتری شکل بگیرد که بتواند ظرفیتها را در این بخش افزایش دهد».
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251970/%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%DB%B2%DB%B5%DB%B0%DB%B0-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF