از سال 2001، این خودروساز ژاپنی یک هاچ بک ساب کامپکت سگمنت B به نام جاز را به دنیا معرفی کرده است. در حال حاضر این خودرو در نسل چهارم خود قرار دارد و از زبان طراحی جدید هوندا پیروی می کند.
با نگاهی به شکل این خودرو، یک خط زاویه ای افقی نسبتاً تیز را می بینیم که در ترکیب با گروهی از سطوح صاف و وجود چرخ های 16 اینچی، شخصیت اسپرت نافذی به این خودروی زیبای هوندا می بخشد. در نسل چهارم هوندا شاهد یک مدل بسیار جذاب هستیم.
جلوی خودرو نسبتا رو به جلو است و خطوط تیز روی کاپوت و جلوپنجره با شکافی خاص با چراغ های بزرگ C شکل و LED بسیار تهاجمی و خشن هستند.
همچنین در نمای عقب چراغ های ذوزنقه ای با LED های C مانند رو به بالا و استفاده از سطوح صاف، شاهد ظاهری اسپرت برای این هاچ بک کوچک هوندا هستیم.
یکی از نکات بسیار مهم در طراحی بیرونی هوندا جاز طراحی دو ستون است که ظاهری جذاب به کابین این هاچ بک بخشیده است.
پس از باز شدن درهای هوندا جاز جدید و نشستن پشت فرمان این هاچ بک زیبا، شاهد استایلی زیبا، جذاب، کاربردی و راحت از هوندا هستیم. طراحی داشبورد تخت با دو بخش با فاصله در طرفین برای دریچه های سیستم تهویه مطبوع توجه را به خود جلب می کند.
قرارگیری دو صفحه نمایش، فضایی کاملاً تازه و مدرن را در کابین این خودرو ایجاد کرده است. یک صفحه نمایش لمسی افقی 8 اینچی با کیفیت برای سیستم اطلاعات سرگرمی و یک نمایشگر 6 اینچی کاملا دیجیتال برای کلاستر در کابین این خودرو تعبیه شده است.
فرمان این خودرو شبیه به فرمان هوندا e طراحی شده است و این نوع فرمان بسیار راحت و راحت است.
کیفیت قطعات داخلی این خودرو بسیار بالا بوده و استفاده از چرم برای داشبورد و فرش و استفاده از روکش پارچه ای برای صندلی ها بسیار جذاب به نظر می رسد.
طراحی دو تکه ستون A فضای داخلی را جالب جلوه می دهد. البته طراحی دنده اسپرت و فرمان این خودرو مشابه هوندا e است که رانندگی با این هاچ بک را جذاب می کند.
از مهم ترین ویژگی های هوندا جاز می توان به کروز کنترل تطبیقی، دوربین 360 درجه، سیستم آنالیز ترافیک آنلاین، سیستم پیشگیری از برخورد، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم حفظ خطوط، سیستم پارک نیمه اتوماتیک، تهویه مطبوع خودکار اشاره کرد. سیستم دوگانه، فرمان برقی، گرمکن صندلی و فرمان و سه حالت مختلف رانندگی.
هوندا از چهار موتور بنزینی برای جاز جدید استفاده کرده است. یکی از این نیروهای محرک، هیبریدیته است. در واقع قدرتمندترین نسخه جاز مدل هیبریدی آن است. یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی با زمان بندی متغیر هوشمند، سوپاپ های منحصر به فرد i-VTEC هوندا و یک موتور الکتریکی قلب نسخه هیبریدی را تشکیل می دهد. تمامی موتورها با دو نوع سیستم انتقال قدرت، دیفرانسیل دیفرانسیل جلو (FWD) و دیفرانسیل تمام چرخ محرک (AWD) به بازار عرضه می شوند.
هوندا جاز هیبریدی دارای موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری است که می تواند حداکثر قدرت 97 اسب بخار در 5600 تا 6400 دور در دقیقه و گشتاور 127 نیوتن متر در 4500 تا 5000 دور در دقیقه تولید کند.
موتور الکتریکی نصب شده در این هاچ بک نیز می تواند حداکثر قدرت 108 اسب بخار و 254 نیوتن متر گشتاور تولید کند. قدرت و گشتاور هر دو موتور بنزینی و الکتریکی به گیربکس e-CVT منتقل می شود که در نسخه دیفرانسیل جلو به چرخ های جلو و در نسخه دو چرخ متحرک به هر چهار چرخ منتقل می شود.
هوندا نسخه پایه را با موتور 1.3 لیتری بنزینی با قیمت 19000 دلار روانه بازار کرد. ارزش نسخه هیبریدی این خودرو 33190 دلار است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250395/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%87%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%DA%A9%D8%B1%D8%AF