در برنامه اقتصادی دولت برای واردات خودرو، از یک سو باید واردات خودروهای اقتصادی مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر موضوع تنوع در دستور کار قرار گیرد تا ذائقه اقشار مختلف مردم را راضی کند. خودروسازان مجبور به رقابت با این نوع خودروها هستند که علاوه بر بهبود کیفیت، هزینه های سربار را نیز کاهش می دهند.
ضرورت واردات خودرو بر اساس قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو از سال 1376 تا 1400 تولید داخل رو به کاهش بود به طوری که تولید خودروسازان نمی توانست پاسخگوی نیاز بازار باشد. علاوه بر این، واردات خودرو نیز به دلیل محدودیت ارزی ممنوع شد و همین امر باعث شد خودروهای کمتری در کشور اضافه شود.
مجلس یازدهم بر اساس تجربیات به دست آمده ریشه مشکلات صنعت خودرو را شناسایی و برای رفع برخی از آنها قانون تنظیم صنعت خودرو را تصویب کرد.
قانون مقررات صنعت خودرو از یک سو زمینه رشد تیراژ تولید را فراهم کرد و از سوی دیگر مجوز واردات خودرو به دولت اعطا شد، چراکه واردات خودروهای جدید پرهزینه و زمان بر است قانون واردات خودروهای فرسوده تصویب شد و با واردات این خودروها عرضه آنها در بازار افزایش می یابد، اما با وجود گذشت حدود دو سال از تصویب این قانون، مردم هنوز نتوانسته اند این کار را انجام دهند. تاثیر واردات خودرو را ببینید.
اگرچه در روزهای اخیر به دلیل کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو ارزان شده است، اما تنظیم این بازار را باید در برنامه اقتصادی دولت برای واردات خودرو از یک سو اساسی دانست خودروهای اقتصادی محسوب شوند و از سوی دیگر موضوع تنوع باید در دستور کار قرار گیرد تا پاسخگوی ذائقه اقشار مختلف مردم باشد و خودروسازان برای رقابت با این نوع خودروها باید هزینه های سربار خود را کاهش دهند. علاوه بر بهبود کیفیت.
میزان تعرفه باید به گونه ای تنظیم شود که خودروهای وارداتی با قیمت مناسب به دست مردم برسد، اگر نرخ تعرفه بالا باشد، خودروهای وارداتی گران می شوند و همه مردم قادر به خرید آن نیستند.