پاناسونیک تجاری‌ سازی سلول باتری نوع ۴۶۸۰ تسلا را به تاخیر می‌اندازد

این همچنین به‌این معنی است که تسلا از نظر باتری‌های نوع ۴۶۸۰ مستقل است و دو سایت تولید داخلی دارد. تاسیسات باتری پایلوت جاده Kato در فرمونت کالیفرنیا (در حال حاضر در حال گسترش) و همچنین نزدیک به یک‌میلیون سلول در هفته (معادل ۱۰۰۰+ خودرو در هفته) در تسلا گیگا تگزاس تولید شده است.

طبق گزارشات قبلی، این شرکت ژاپنی تولید آزمایشی را در ماه می ۲۰۲۲ آغاز کرد و قدم بعدی شروع تولید سری (دو خط تولید) در کارخانه Wakayama خود در غرب ژاپن با حجم ۱۰ گیگاوات-ساعت (GWh) در سال بود.

ممکن است تولیدکنندگان دیگری مانند LG Energy Solution به‌تولید حجم بیشتری از سلول‌های استوانه‌ای بزرگ‌تر کمک کنند؛ اما ابتدا باید توسعه خود را تکمیل کرده و یک کارخانه نیز بسازند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244510/%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B9-%DB%B4%DB%B6%DB%B8%DB%B0-%D8%AA%D8%B3%D9%84%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D8%AF

جزئیات این همکاری و این‌که چه بر سر باتری‌های نمونه اولی آمده مشخص نیست؛ اما به‌نظر می‌رسد سلول‌ها هنوز برای نخستین‌بار در حجم بالا آماده نیستند و پاناسونیک باید سلول یا فناوری ساخت آن را بهبود بخشد. پاناسونیک تامین‌کننده قدیمی باتری EV تسلاست که از ابتدا در انواع استوانه‌ای فعال بود.

پایگاه بعدی در ایالات‌متحده (Tesla Gigafactory ۱ در نوادا) با ظرفیت ۳۸-۳۹ گیگاوات-ساعت در سال خواهد بود. همچنین قرار است گیگاکارخانه جدیدی در کانزاس آمریکا با ظرفیت ۳۰ گیگاوات-ساعت ایجاد شود.

پاناسونیک قبلا نمونه اولیه سلول‌های خود را در ماه مه ۲۰۲۲ به‌تسلا ارسال کرده بود. در آن زمان از این شرکت خواسته شد به‌پیشرفت‌های خود سرعت بخشد.

با این حال اکنون به‌نظر می‌رسد تولید در نیمه نخست سال مالی ۲۰۲۵ (بین اول آوریل ۲۰۲۴ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۵) آغاز خواهد شد. براساس برنامه اعلام‌شده، افزایش سطح عملکرد این باتری‌ها دلیلی بر تاخیر در تجاری‌سازی پاناسونیک خواهد بود.

بخوانید:  برنامه ایران‌خودرو برای عرضه تارا در روسیه

طبق آخرین گزارش پاناسونیک، این شرکت می‌تواند تنها تا ۵۱ گیگاوات-ساعت باتری استوانه‌ای در سال عرضه کند که در سال ۲۰۲۳ چندان زیاد نیست. به‌دلیل عدم‌سرمایه‌گذاری جدید در طی چندین سال، اکنون به‌نظر می‌رسد نوع ۴۶۸۰ حداقل یک سال است که نمی‌آید.

مدیران این شرکت به‌دنبال عرضه باتری هستند که سطح کیفی باتری‌های خودرو موجود در بازار را ارتقا دهد. هرچند به‌نظر می‌رسد این تاخیر در شروع تولید انتظار زیادی برای تسلاست که مشتری اصلی نوع جدید سلول‌های باتری استوانه‌ای است.

درحال حاضر این شرکت دارای دو پایگاه اصلی تولید و یک پایگاه درحال ساخت است. پایگاه نخست در ژاپن بوده و تقریبا ۱۲-۱۱ گیگاوات-ساعت در سال ظرفیت خواهد داشت.