وزیر صنعت، معدن و تجارت به تدریج در حال شفاف سازی مواضع خود در مورد خودرو است اما هنوز در مورد خودروهای برقی (چه تولید داخل و چه وارداتی) نظر شفافی اعلام نکرده است.
سال گذشته پس از صدور کارت قرمز از سوی هیئت وزیران برای رضا فاطمی امین، نخست وزیر دولت سیزدهم، عباس علی آبادی با رأی اعتماد نمایندگان مجلس جایگزین شد. پیش از این علی آبادی مدیرعامل مپنا بود.
علی آبادی از اولین روزهای تصدی خود در وزارت امنیت بر ضرورت حرکت به سمت خودروهای برقی – چه از طریق تولید داخلی و چه از طریق واردات – تاکید کرده است. کمتر سخنرانی و مصاحبه ای با علی آبادی شده است که در آن نامی از خودروهای برقی نداشته باشد. علاقه او به خودروهای برقی به حدی بود که واردات این مدل خودرو را در اولویت قرار داد و از خودروسازان خواست تا طرح های ویژه ای برای تولید مدل های برقی ارائه دهند. اصرار علی آبادی به حدی بود که خودروسازان موظف شدند هر از چند گاهی یک محصول برقی را به نمایش بگذارند – چه به عنوان برنامه تولید، چه مونتاژ یا واردات. یا مثلا در بخش واردات هم سیستم و هم فروش خصوصی خودروهای برقی در نظر گرفته شد و چند ماه پیش فاز اول فروش خودروهای برقی وارداتی اجرا شد.
علی آبادی تاکید کرد: آینده صنعت خودرو و بازار تولید محصولات برقی است و از این طریق می توان مشکل نارضایتی و مصرف بالای بنزین در کشور را حل کرد. تا روزی که علی العبادی در وزارت امنیت بود، اصرار بر خودروهای برقی وجود داشت، اما با رفتن او (به وزارت نیرو) و آمدن محمد اتابک به وزارت امنیت، دیگر هیچ شور و هیجانی وجود نداشت. یا تبلیغات در مورد خودروهای برقی از آنجایی که مهمت اتابک هنوز در مورد خودروهای برقی اظهارنظر رسمی نکرده است، معلوم نیست نظر او در مورد خودروهای برقی چیست و چه برنامه ای برای آنها دارد. بنابراین دو سناریو برای آینده خودروهای برقی کشور در دولت چهاردهم قابل پیش بینی است. یک سناریو این است که اتابک مانند علی آبادی بر معرفی خودروهای برقی تاکید کرده و تولید و واردات آنها را در اولویت قرار دهد.
در این صورت راهی که العبادی در وزارت صمت در دولت سیزدهم آغاز کرد در دولت فعلی نیز ادامه خواهد داشت. بنابراین خودروهای برقی همچنان در اولویت هستند و خودروسازان باید به سمت طراحی و تولید مدل های برقی حرکت کنند. البته احتمال وقوع این سناریو بسیار اندک است زیرا هنوز سیاستگذار خودرو در مورد خودروهای برقی اظهار نظری نکرده است و به نظر می رسد اگر به خودروهای برقی مانند علی آبادی اعتقاد داشت حتما در این باره صحبت می کرد.
بنابراین سناریوی دیگری که محتمل تر به نظر می رسد، خروج خودروهای برقی از اولویت وزارت امنیت است. به عبارت دیگر، این سناریو می گوید که وزارت ایمنی و امنیت اولویت خاصی برای تولید و واردات خودروهای برقی قائل نیست، هرچند این به معنای توقف عرضه این خودروها نخواهد بود.
منبع: https://car.ir/news/29294-end-of-ev-era-in-iran