پشتیبانی از بقای احتراق داخلی!
انتشار: تیر 10، 1403
بروزرسانی: 08 فروردین 1404

پشتیبانی از بقای احتراق داخلی!



تجزیه و تحلیل صنعت خودرو، عدم اطمینان زیادی را برای خودروسازان پیش بینی می کند، زیرا شرکت ها اکنون موتورهای مختلفی تولید می کنند و برای تعیین ترکیب بهینه برای خطوط تولید خود تلاش می کنند. همچنین با وجود سرمایه گذاری سریع و سنگین در خودروهای برقی، تقاضای خریداران شروع به کاهش کرده است و بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان را بر آن داشته تا در برنامه های خود تجدید نظر کنند. اگرچه انتظار می رود عرضه خودروهای برقی همچنان رو به افزایش باشد، اما طبق آخرین پیش بینی ها، بین سال های 2025 تا 2028، خودروهای برقی و هیبریدی 60 درصد از خودروهای موجود در بازار را تشکیل خواهند داد.

شکست توقعات

کاهش چهار درصدی نسبت به انتظارات سال قبل به این معنی است که انتظار می رود در مدت مذکور تنها 113 مدل خودروی برقی در ایالات متحده عرضه شود که در مقایسه با 148 خودرو در سال گذشته بسیار کمتر خواهد بود. این تغییر نشان می دهد که به نظر می رسد صنعت خودروی جهانی در تلاش است تا عمر موتورهای احتراق داخلی را افزایش دهد.

دلیل اصلی چنین اتفاقی این است که خودروهای احتراق داخلی همچنان سودآور هستند و درآمد بالایی دارند، در حالی که بسیاری از خودروسازان قدیمی هنوز موفق به کسب سود با مدل های برقی خود نشده اند.

خودروهای برقی به دلیل هزینه بالای قطعات ضرر می کنند و شرکت هایی مانند فورد و جنرال موتورز باید به معرفی خودروهای احتراق داخلی جدید برای تامین بودجه توسعه خودروهای الکتریکی خود ادامه دهند. به همین دلیل، طبق انتظارات، اکثر خودروسازان باید تا چند سال یک سری خودروهای احتراق داخلی، هیبریدی و الکتریکی را با هم تولید کنند. با این حال، این یک نگرانی عمده برای تسلا نیست، زیرا این شرکت هزینه قطعات خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

تلاش برای رسیدن به تسلا

جان مورفی، تحلیلگر ارشد خودرو، می گوید: «بر اساس برآوردهای ما، 17000 دلار تفاوت در هزینه قطعات خودروهای تسلا و خودروهای الکتریکی تولید شده توسط خودروسازان دیگر وجود دارد وسایل نقلیه و رقابت با تسلا. البته انتظار می رود که خودروهای برقی در آینده سودآور شوند، اما به گفته مورفی، ممکن است چندین نسل طول بکشد تا این اتفاق بیفتد.

برای مثال، بعید است که فورد گام های کافی برای کاهش هزینه ها در نسل بعدی خودروهای الکتریکی خود بردارد. به گفته وی، سودآوری در خودروهای برقی احتمالا در نسل سوم و در چهار تا پنج سال آینده محقق خواهد شد. بنابراین، اگرچه انتظار نمی رود که خودروسازان سرمایه گذاری خود را در خودروهای برقی کاهش دهند، اما ممکن است رویکردهای محتاطانه تری برای همگامی با تقاضای بازار اتخاذ کنند.

مشکلاتی که نباید فراموش شوند

مالکان خودروهای برقی یکی از دلایل اصلی نفرت از این خودروها هستند زیرا اکثر آنها خرید آن را بهترین و هوشمندانه ترین گزینه می دانند و خریداران خودروهای درون سوز را عقب مانده محکوم می کنند. از این نظر، طرفداران تسلا بدترین هستند و تعصب آنها باعث می شود که بسیاری سرسختانه به سمت خودروهای بنزینی روی بیاورند. از سوی دیگر، اگرچه خودروهای الکتریکی به لطف گشتاور آنی در مسیر مستقیم بسیار سریع هستند، اما سرعت 0 تا 100 در دو ثانیه بسیار سریع تکرار می شود و چابکی در پیچ ها سرگرم کننده تر خواهد بود.

عیب اصلی این خودروها وزن است که تاثیر منفی قابل توجهی بر عملکرد دارد. برای درک این موضوع کافی است بدانید که در پیست نوربرگ رینگ، ریمیک نورا با 1917 اسب بخار، 20 ثانیه کندتر از پورشه 911 GT3 RS با تنها 525 اسب بخار قدرت است.

محبوبیت وسایل نقلیه الکتریکی منجر به از بین رفتن نوآوری در صنعت خودرو می شود زیرا پلت فرم خودروهای الکتریکی فضای زیادی را برای مهندسان فراهم نمی کند. در این خودروها باتری روی زمین ثابت است و تنها یک، دو، سه یا چهار موتور آن را خواهیم داشت. این بدان معنی است که تمام موتورهای منحصر به فرد مانند Wankel و W و همچنین اتومبیل های موتور وسط و سیستم های مکانیکی چهار چرخ محرک در نهایت ناپدید می شوند.

اگرچه در سال های اخیر ایستگاه های شارژ افزایش یافته است، اما هنوز یافتن یک ایستگاه شارژ خالی در مناطق شلوغ شهری دشوار است. مدت زمان صرف شده در جایگاه های شارژ بسیار بیشتر از پمپ بنزین ها است.

با خودروی بنزینی در عرض چند دقیقه سوخت گیری می کنید اما برای شارژ خودروی برقی باید حداقل 15 تا 30 دقیقه صبر کنید. در نهایت می توان گفت میانگین قیمت خودروهای برقی هم اکنون حدود 64 هزار دلار است در حالی که این رقم برای همه خودروها 48 هزار دلار است. این بدان معناست که باید برای خرید خودروهای برقی بیشتر هزینه کنید.

نکته بعدی حفظ ارزش این خودروها هنگام فروش دست دوم است. خودروهای برقی به سرعت ارزش خود را از دست می دهند و در هنگام فروش ضرر زیادی به مالک تحمیل می کنند.

در همین حال، خودروهای بنزینی مانند تویوتا فورچونر در صورت مراقبت مناسب برای چندین دهه و میلیون ها کیلومتر دوام خواهند آورد، اما خودروهای برقی طول عمر محدودی دارند و زمانی که باتری آنها از بین می رود، تعویض آنها مقرون به صرفه نیست.

خودروهای برقی و جایگاه آنها در صنعت خودرو یکی از داغ ترین موضوعات این روزها است. بیش از صد سال است که برای جابجایی خودروها از بنزین استفاده می کنیم اما نفت محدود است و کارشناسان معتقدند باید تولید کربن و گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم و اینجاست که خودروهای برقی وارد می شوند که در ابتدا ایده خوبی است. نگاه این خودروها به موتور احتراق داخلی پیچیده نیاز ندارند و گازهای گلخانه ای تولید نمی کنند، اما این تنها یک روی سکه است.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249739/%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%86-%D8%B3%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7