ضرب المثلی هست که می گوید حتی ثروتمندان هم گریه می کنند. این مثال زمانی تنظیم میشود که فرد با چالشهایی، حتی با راحتی، مواجه میشود. در حوزه خودرو هم این روزها چنین اتفاقی برای پورشه افتاده است. این شرکت که به مدل های اسپرت معروف است، توانست با گسترش فعالیت خود در زمینه ساخت SUV های لوکس، شهرت بالایی برای خود ایجاد کند.
پورشه یک برند قوی در گروه فولکس واگن است که اکنون در تلاش برای موفقیت است. طی 15 سال گذشته، این شرکت با موفقیت وارد بخشهای جدیدی شده و مدلها و موتورهای جدیدی را معرفی کرده است که چند دهه پیش غیرقابل تصور بود. به لطف کیفیت، عملکرد و بازاریابی خوب، پورشه توانست فروش جهانی خود را بین سال های 2009 تا 2023 تقریباً سه برابر کند. برندهای دیگری مانند تسلا ممکن است در مدت زمان کوتاه تری رشد کرده باشند، اما خودروهای آنها به گرانی پورشه نیستند.
این دستاورد قابل توجه به پورشه اجازه داد تا خودروهای الکتریکی را با اطمینان و با موفقیت نسبی دنبال کند. تایکان یکی از پرفروشترین خودروهای برقی لوکس پورشه است. مثالی که نشان می دهد حتی ورود به بخش خودروهای برقی به برند معتبری مانند پورشه آسیبی نمی رساند. اما ما شاهد بروز مشکلاتی برای این برند هستیم.
پورشه سال گذشته با فروش 320200 دستگاهی در سرتاسر جهان پس از 16 سال متوالی رشد، رکورد جدیدی را در فروش سالانه به ثبت رساند. با این حال، به نظر می رسد که این روند رو به پایان است. آخرین داده های منتشر شده نشان می دهد که تحویل جهانی بین ژانویه تا سپتامبر به 226000 دستگاه رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 تقریباً 7 درصد کاهش داشته است. به گفته پورشه، دلیل اصلی کاهش تقاضا، کاهش 29 درصدی تقاضا در چین است. در مورد مدل ها، دو حوزه مشکل ساز برای شرکت وجود دارد. اولین مورد پورشه تایکان است که با کاهش تقاضا در بازارهای اروپا و آمریکا مواجه شد.
تایکان همچنین با رقابت فزاینده ای در چین، بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی جهان، مواجه است. بدتر از همه، تایکان در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2019 رونمایی شد، یعنی این مدل پنج ساله است.
روند نگران کننده دیگری در اطراف این مکان وجود دارد. با ورود نسل دوم که فقط به عنوان یک خودروی الکتریکی عرضه می شود، پرفروش ترین پورشه در تلاش است تا از نتایج فروش نسل قبلی خود پیشی بگیرد. پورشه نسل اول ماکان را از برخی بازارهای کلیدی کنار گذاشته تا تنها بر روی مدل جدید تمرکز کند. دیگر ماکان موتور احتراقی را در وب سایت پورشه در آلمان، فرانسه، هلند، اسپانیا و اتریش نخواهید دید.
ماکان جدید به طور متوسط 22 درصد بیشتر از نسل قبلی قیمت دارد. این افزایش عمدتاً به دلیل تغییر سیستم پیشرانه از احتراق به برق است. این وضعیت با افزایش ترس و احساسات منفی نسبت به خودروهای الکتریکی در اروپا تشدید می شود. ماکان جدید هنوز در همه جا موجود نیست، بنابراین تغییر مدل به فروش نیز لطمه خواهد زد.
به طور خلاصه، اعداد و ارقام نشان می دهد که پورشه به دلیل مدل های برقی خود دیگر شاهد رشد فروش نیست. آیا فکر می کنید این روند منفی ممکن است روی سایر برندهای لوکس که به سمت خودروهای الکتریکی حرکت می کنند تأثیر بگذارد؟
منبع: https://car.ir/news/29304-porsche-is-not-having-a-good-time