پیامدهای ترکیب مسیر روانکاری و خنک کننده

اگرچه روغن موتور و مایع خنک کننده از جمله مایعاتی هستند که برای عملکرد صحیح خودرو ضروری هستند، اما جدا از یکدیگر کار می کنند و نباید با هم مخلوط شوند. وظیفه اصلی مایع خنک کننده حفظ دمای ایده آل موتور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن است. این کار با حذف گرما از فرآیند احتراق انجام می شود.

روغن موتور وظیفه روانکاری قطعات متحرک موتور و کاهش دمای آنها را بر عهده دارد. اگر مایع خنک کننده با روغن موتور مخلوط شود، هم سیستم خنک کننده و هم سیستم روانکاری نمی توانند به درستی کار کنند. اگر مالک خودرو چنین مشکلی را نادیده بگیرد، احتمالا موتور آسیب قابل توجهی خواهد دید و باید هزینه های سنگین تعمیر را بپردازد.

دلایل اصلی چنین مشکلی مربوط به خرابی قطعات نزدیک به عبور آب و روغن است. علت اصلی اختلاط مایع خنک کننده و روغن موتور معمولاً مربوط به معیوب بودن واشر سر سیلندر است.

واشر سرسیلندر وظیفه بستن فضای بین بلوک موتور و سیلندر را بر عهده دارد. بنابراین واشر سر سیلندر آسیب دیده نمی تواند مایع خنک کننده را از روغن موتور جدا کند و به همین دلیل هر دو سیال با هم ترکیب شده و در موتور حرکت می کنند.

ترک خوردگی بلوک موتور یا سرسیلندر نیز می تواند یکی دیگر از دلایل مشکل مورد بحث باشد. عامل دیگر در مخلوط مایع خنک کننده و روغن موتور، گرمایش موتور است که منجر به آسیب به واشر سرسیلندر و سرسیلندر می شود. همچنین در صورت تصادف خودرو از جلو، احتمال آسیب به بلوک موتور و قطعات همراه آن وجود دارد که منجر به اختلاط مایع خنک کننده و روغن موتور می شود.

بخوانید:  تاریخ اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو

علائم ترکیب این دو سیال معمولاً در مخزن مایع خنک کننده یا در شیر ظاهر می شود. اگر روی این قسمت ها قطرات شیری وجود داشته باشد، این دو مایع با هم ترکیب شده اند.

همچنین ممکن است متوجه دود سفیدی شوید که از اگزوز خارج می شود. این دود که معمولا بوی شیرینی دارد نشانه خوبی نیست و نشان دهنده آسیب دیدن قطعات موتور است. یکی دیگر از نشانه های مخلوط مایع خنک کننده و روغن موتور این است که بدون نشتی، مقدار ضد یخ رادیاتور کاهش می یابد.

اولین قدم برای حل این مشکل مهم یافتن منبع آن است. تا زمانی که مکانیک ماهری نباشید، ممکن است نتوانید بفهمید که چه چیزی باعث ترکیب این دو مایع شده است و بنابراین مجبور شوید به تعمیرگاه بروید. البته دلیل اصلی این امر این است که سوختن واشر سرسیلندر می تواند هزینه های هنگفتی را به صاحبان خودرو تحمیل کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250796/%D8%AA%D8%A8%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%A8-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AE%D9%86%DA%A9-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87