پیامدهای دستور فروش کالاهای وارداتی چیست؟
انتشار: آذر 11، 1403
بروزرسانی: 01 تیر 1404

پیامدهای دستور فروش کالاهای وارداتی چیست؟



عواقب سفارش فروش خودروهای وارداتی این روزها بیش از هر زمان دیگری نمایان است. ماجرا از این قرار است که برخی شرکت های واردکننده خودرو با وجود افزایش حداقل 250 میلیون تومانی قیمت تمام شده محصولات خود (برای عرضه به متقاضیانی که پیش خرید کرده بودند)، مهلت پرداخت مابه التفاوت را تمدید نکردند.

با افزایش نرخ ارز و تغییرات هزینه های واردات، قیمت کل خودروهای وارداتی کمتر از 250 میلیون تومان افزایش یافت. بر این اساس، متقاضیانی که برای ثبت نام خودروی خارجی (در سامانه یکپارچه) مبلغی را واریز کرده اند، باید مبلغ بیشتری را برای تکمیل وجه پرداخت کنند حساب واردکننده و ذهنیت او این بود که برای پرداخت باید یک میلیارد دیگر پرداخت شود. اکنون حداقل 250 میلیون تومان به قیمت این خودرو اضافه شده است. مشتریان مشمول این افزایش قیمت انتظار داشتند که با توجه به بالاتر بودن قیمت کل خودروهای ثبت نامی خود، مدت زمان بیشتری برای واریز وجه در نظر گرفته شوند.

با این حال، برخی از شرکت های واردکننده مهلت پرداخت را تمدید نکردند. بنابراین ممکن است امتیاز برخی از ثبت نام کنندگان سوخته شود و خودرو به آنها تعلق نگیرد. همچنین ممکن است عدم تمدید مهلت پرداخت خودروهای وارداتی به دلیل عدم تطابق عرضه و تقاضا در برخی شرکت های واردکننده باشد.

هر چه که باشد، این روزها تبعات منفی ناشی از اجباری شدن فروش خودروهای وارداتی بیشتر نمایان می شود. به طوری که مشکلاتی که قبلا به خودروهای داخلی محدود می شد (از جمله گرانی خودروهای پیش فروش) اکنون گریبانگیر خودروهای وارداتی نیز شده است. این در حالی است که در گذشته (قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال 1396) خرید و فروش خودروهای وارداتی از حاشیه خاصی برخوردار نبوده و جز واردکننده و مصرف کننده هیچ فردی در معاملات دو طرف دخیل نبوده است. . در واقع بازار خودروهای وارداتی، عرضه و تقاضای آزاد بود و رضایت نسبی در آن وجود داشت.

وزارت حراست هفته گذشته طرح فروش خودروهای وارداتی را دوباره اجرا کرد و متقاضیان و ثبت نام کنندگان با واریز 500 میلیون تومان به حساب خود همچنان از جزئیات این طرح اطلاعی ندارند. سه شنبه هفته گذشته بود که مهدی الزاغمی، مدیر پروژه واردات خودرو در وزارت حراست از متقاضیان خواست برای کسب اطلاعات بیشتر از این دور از فروش خودروهای خارجی به سامانه یکپارچه عرضه این خودروها مراجعه کنند. با این حال، آخرین اطلاعیه سیستم مربوط به فروش اکتبر در این سیستم است.

تنها نکته ای که وزارت حراست به متقاضیان دور جدید خودروهای وارداتی اعلام کرد، مسدود شدن 500 میلیون تومان در بانک هایی است که هنوز نامشان مشخص نشده است. آخرین اطلاعیه سامانه یکپارچه خودروهای بنزینی وارداتی مربوط به ۸ آبان و آخرین اطلاعیه خودروهای برقی نیز مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری است. اما به دلیل عدم اطلاع از شرایط عرضه جدید خودروهای وارداتی، بسیاری از متقاضیان که مدت هاست شرایط آنها برای تحویل خودروی وارداتی فراهم شده است، هنوز خودرویی دریافت نکرده اند. به گفته بسیاری از واردکنندگان، سامانه ثبت سفارش متوقف شده و بسیاری از خودروهای وارداتی به دلیل عدم تخصیص ارز و ایرادات سازمان ملی استاندارد و عدم امکان تحویل به مشتریان در گمرک انبار شده است.

نکته دیگر اینکه مهدی الزغمی همزمان با دور قبلی فروش خودروهای وارداتی گفت: حداکثر مدت زمان تحویل این خودروها چهار ماه است. مشتریان عزیز چرا تحویل چهار ماه طول می کشد؟ اگر در دسترس نبود، چرا سیاستمدار دوباره درخواست طرح فروش جدید را داد؟

افزایش قیمت 80 میلیون تومانی فینیکس تیگو 8 پرومکس هیبریدی

خودروهای داخلی روز گذشته شاهد افزایش قیمت از یک تا 17 میلیون تومان بودند. پژو پارس TU5 (شیر برقی) (1403) با 17 میلیون تومان افزایش به 975 میلیون تومان، داینا پلاس توربو (1403) با یک میلیارد و 17 میلیون تومان افزایش به 10 میلیون تومان و رانا پلاس پانوراما (مدل 85) رسید. (1402). با 10 میلیون تومان افزایش به 740 میلیون تومان، داینا پلاس توربو 6 دنده (85 دنده) (1403) با 8 میلیون تومان افزایش 886 میلیون تومان، شاهین (بدون سانروف) (1403) با 5 میلیون تومان افزایش. 735 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 (1401) با افزایش 654 میلیون تومانی.

همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای مونتاژی از 5 به 80 میلیون تومان بودیم. قیمت فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) با 80 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 860 میلیون تومان، KMC T8 (1403) با 50 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 720 میلیون تومان رسید. Fidelity Prestige 7 نفره (1403) به 40 میلیون تومان 2 میلیارد و 560 میلیون تومان افزایش یافت Nefere. (1403) با 35 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 520 میلیون تومان، Extreme VX (2023) با افزایش 20 میلیون تومانی به 4 میلیارد و 470 میلیون تومان و MVM X55 Pro (1403) با افزایش 15 میلیون تومانی به یک میلیارد و 520 میلیون تومان رسید. .

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. ارزش Hongchi H5 (2024) 3 میلیارد و 300 میلیون تومان (50 میلیون تومان)، ارزش JAC GS3 Emzoom (2023) نیز 2 میلیارد و 700 میلیون تومان (50 میلیون تومان) برآورد شده است. Venosia V Online (2023) 50 میلیون تومان 2 میلیارد و 200 میلیون تومان برآورد شد.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252013/%D8%AA%D8%A8%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA