پیامدهای پول زدایی و جهش قیمت دلار در صنعت خودرو
انتشار: دی 01، 1403
بروزرسانی: 27 خرداد 1404

پیامدهای پول زدایی و جهش قیمت دلار در صنعت خودرو



به گزارش « اخبار خودرو »، یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

صنعت خودرو ایران به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور در سال های اخیر تحت فشار چالش ها و بحران های فراوانی بوده است. از مهم ترین چالش ها می توان به بالا بودن نرخ ارز و تغییرات عمده در سیاست های ارزی در کشور اشاره کرد که به ویژه حذف ارز اسمی و جایگزینی آن با قیمت های توافقی تاثیرات محسوسی بر هزینه های تولید خودرو داشته است. و قیمت گذاری .

افزایش ناگهانی نرخ ارز در روزهای اخیر منجر به بی ثباتی بیشتر در بازار خودرو و واردات قطعات یدکی و دامن زدن به بحران موجود شده است. لغو شبه ارز و جایگزینی آن با قیمت های توافقی عواقب ناگواری داشت، به ویژه برای خودروسازانی که بیشترین وابستگی را به واردات قطعات یدکی داشتند.

ارز نیمایی به عنوان ابزار حمایتی برای تامین قطعات یدکی مورد نیاز صنایع داخلی با نرخی کمتر از بازار آزاد، می تواند هزینه های تولید را کاهش دهد. اما با حذف این ارز و جایگزینی آن با نرخ توافقی، خودروسازان مجبور شدند ارز را با قیمت های بالاتر عرضه کنند. این تغییرات باعث افزایش هزینه های تولید و در نتیجه افزایش قیمت خودرو در بازار داخلی شد. در این صورت قدرت خرید مردم کاهش یافت و بسیاری از مردم توانایی خرید خودروهای داخلی را از دست دادند. جهش اخیر نرخ ارز طی روزهای گذشته اثرات منفی بیشتری بر بازار خودرو داشته است.

نوسانات شدید ارز در بازار باعث شده است که خودروسازان و واردکنندگان قطعات یدکی با عدم اطمینان قیمت مواجه شوند. این بی ثباتی نه تنها منجر به افزایش قیمت خودرو شد، بلکه بسیاری از تولیدکنندگان را بر آن داشت تا از ادامه تولید خودداری کنند یا برنامه های افزایش ظرفیت تولید را به تعویق بیندازند.

در چنین شرایطی خودروسازان داخلی برای حفظ حاشیه سود خود مجبور به افزایش قیمت می شوند اما این افزایش قیمت نه تنها کیفیت خودروها را بهبود می بخشد، بلکه خرید خودروهای جدید و باکیفیت را برای مصرف کنندگان دشوارتر می کند.

در نهایت این تحولات در بازار ارز و سیاست های ارزی کشور لزوم بازنگری جدی در سیاست های اقتصادی و ارزی کشور را اجتناب ناپذیر می کند. صنعت خودروی ایران برای کاهش وابستگی به واردات و افزایش ظرفیت داخلی نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

برای دستیابی به این هدف لازم است دولت با اتخاذ سیاست های حمایتی معقول و اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو به خودروسازان داخلی فرصت رقابت در بازار جهانی را بدهد. در شرایط فعلی ثبات نرخ ارز و سیاست های ارزی هوشمند می تواند به بهبود وضعیت صنعت خودرو ایران کمک کند.

اگر این صنعت بتواند هزینه های تولید را کاهش دهد و به سمت توسعه فناوری های جدید حرکت کند، احتمالاً می تواند در برابر بحران های جهانی و فشارهای اقتصادی دوام بیاورد.

اما آنچه بیش از هر چیز نیاز به اصلاح دارد رویکردهای دولتی است که به طور سنتی صنعت خودرو را از طریق سیاست های حمایتی و بدون رقابت جدی هدایت می کند. دولت باید بسترهای مناسب برای رقابت آزاد و جذب سرمایه های داخلی و خارجی را به جای مالکیت در این صنعت فراهم کند. این تنها راهی است که می تواند صنعت خودرو را از بحران کنونی نجات دهد و آن را به مسیری روشن و با ثبات برساند.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252325/%D9%BE%D8%B3-%D9%84%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%AC%D9%87%D8%B4-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88