پیش بینی رکود در بازار خودرو؛ اولین خروجی مقررات جدید واردات

در سال های اخیر، بازار خودرو ایران به یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین حوزه های اقتصادی کشور تبدیل شده است. بازاری که گرفتار مشکلات زیادی از جمله قیمت های بالا، کیفیت نامطلوب محصولات داخلی، قدرت خرید پایین مصرف کنندگان و نوسانات شدید عرضه و تقاضا است. یکی از مواردی که علیرغم قانونی بودن در مجلس و در آیین نامه واردات خودرو در دولت قبل تصریح شده بود، در انتخابات با مخالفت مسعود مزیگیان مواجه شد و پس از ریاست جمهوری وی غیرقانونی تلقی شد، واردات خودروهای فرسوده بود. اما تصویب و انتشار آیین نامه جدید واردات خودروهای برقی و هیبریدی توسط دولت چهاردهم و اجرای قانون ورود خودروهای فرسوده به آنها از یک سو موجب امیدواری متقاضیان خرید این خودروها شد. بازار خودرو را وارد حالت رکود و انتظار کرد و از سوی دیگر سوالات زیادی را برای کارشناسان و فعالان بازار ایجاد کرد.

این سیاست ها که شامل کاهش عوارض واردات خودروهای برقی و هیبریدی، محدودیت سن و عملکرد خودروهای وارداتی و همچنین تاکید بر رعایت استانداردهای ایمنی و زیست محیطی است، به عنوان گامی در جهت کاهش آلایندگی و ارتقای کیفیت حمل و نقل ارزیابی می شود. ناوگان، افزایش تنوع محصول، از سوی دیگر، نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر آن بر صنعت خودروسازی محلی و نحوه اجرای دقیق آن ایجاد کرده است.

محمد فرح آبادی، کارشناس صنعت و اقتصاد در گفت و گو با «دنیای خودرو» ابعاد مختلف این سیاست ها، فرصت ها و چالش های پیش روی بازار خودرو، تاثیر واردات بر قیمت و کیفیت محصولات داخلی و همچنین را مورد بررسی قرار داد. به عنوان امکان بهره مندی از تجارب کشورهای پیشرفته در این زمینه.

وی معتقد است «این اقدامات دولت می تواند منجر به انتقال تجربه و فناوری شود و زمینه را برای توسعه خودروهای برقی در ایران فراهم کند». در نهایت ایجاد یک اکوسیستم حمایتی برای خودروهای برقی می تواند به بهبود کیفیت زندگی و کاهش آلودگی هوا در کشور کمک کند.

کنترل های جدید واردات خودروهای برقی و هیبریدی را چگونه ارزیابی می کنید؟

بخوانید:  ثبت هوشمند تخلفات رانندگی در سال 1403

بخشنامه جدید واردات خودروهای فرسوده و هیبریدی گامی مثبت در جهت توسعه ناوگان حمل و نقل پاک و کاهش آلودگی هوا است. این آیین نامه به ویژه با تعیین شرایطی مانند سن کمتر از پنج سال، عملکرد محدود و رعایت استانداردهای ایمنی، عملاً از ورود خودروهای بی کیفیت به کشور جلوگیری می کند. علاقه به خودروهای برقی و هیبریدی به عنوان گزینه های سبز نیز عزم دولت را برای حرکت به سمت حمل و نقل پایدار نشان می دهد. اما موفقیت این آیین نامه به زیرساخت هایی مانند ایستگاه های شارژ خودروهای برقی، حمایت مالی از مصرف کنندگان و ایجاد قوانین منسجم برای رقابت سالم بین خودروهای داخلی و وارداتی بستگی دارد. اگر زیرساخت های لازم برای شارژ و نگهداری این خودروها فراهم نشود، خریداران ممکن است از خرید خودروهای برقی و هیبریدی صرف نظر کنند. بنابراین دولت باید توجه ویژه ای به توسعه این زیرساخت ها داشته باشد.

تاثیر کاهش هزینه ورودی خودروهای الکتریکی و هیبریدی بر بازار و صنعت خودرو چیست؟

هزینه های ورودی کمتر برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی می تواند اثرات مثبتی بر بازار خودرو داشته باشد. این اقدام باعث کاهش قیمت نهایی این خودروها برای مصرف کنندگان و جذابیت خرید آنها می شود. در نتیجه تقاضا برای خودروهای برقی افزایش می یابد که می تواند به کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش تنوع بازار کمک کند. با این حال، این سیاست ممکن است فشار بیشتری بر خودروسازان داخلی وارد کند، به خصوص اگر این تولیدکنندگان هنوز توانایی رقابت در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی را نداشته باشند.

برای جلوگیری از آسیب به تولید داخلی، لازم است دولت علاوه بر کاهش عوارض واردات، از خودروسازان داخلی برای توسعه فناوری‌های سبز حمایت ویژه کند. این حمایت می تواند شامل تسهیلات مالی، مشوق های تحقیق و توسعه و همکاری بین المللی باشد.

آیا واردات خودروهای دست دوم از کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی می تواند به بهبود کیفیت خودروهای داخلی کمک کند؟

واردات خودروهای فرسوده باکیفیت از کشورهای توسعه یافته مانند اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی می تواند به بهبود کیفیت خودروهای داخلی کمک کند، زیرا این خودروها معمولاً از استانداردهای بالایی از نظر ایمنی، مصرف سوخت و فناوری برخوردار هستند. حضور این خودروها در بازار داخلی، انتظارات مصرف کنندگان را از محصولات داخلی افزایش می دهد و خودروسازان داخلی را برای ارتقای کیفیت محصولات خود تحت فشار قرار می دهد. اما موفقیت این سیاست منوط به اعمال دقیق قوانین و کنترل واردات است تا خودروهای فرسوده بی کیفیت و آسیب دیده وارد بازار نشوند. همچنین باید سازوکاری برای تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش این خودروها فراهم شود تا مصرف کنندگان با چالش فنی و هزینه های اضافی مواجه نشوند. علاوه بر این، آموزش و اطلاعات در مورد نحوه نگهداری و استفاده از این خودروها نیز ضروری است تا مشتریان از این خودروها بهره وری بیشتری داشته باشند.

بخوانید:  پژو 207 با موتور TU3 در آستانه عرضه به بازار

با توجه به قوانین جدید واردات خودرو، آیا این سیاست ها می تواند به کاهش قیمت خودرو در بازار کمک کند؟

بازار خودرو در ایران در حال گذر از یک نقطه عطف است. با توجه به چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو، سیاست‌های جدید دولت می‌تواند به عنوان یک عامل اصلی در تغییر این بازار باشد. با اجرای موثر این سیاست ها و توجه به نیازهای واقعی بازار می توان به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت ها در این صنعت امیدوار بود. در نهایت موفقیت این سیاست ها در گرو همکاری همه جانبه دولت، خودروسازان و مصرف کنندگان است. اگر همه ذینفعان با هم همکاری کنند و به سمت اهداف مشترک حرکت کنند، می توان آینده روشن و با ثباتی را برای صنعت خودروی ایران ترسیم کرد.

من معتقدم؛ قوانین جدید واردات خودرو نیز می تواند به کاهش قیمت نسبی خودرو در بازار کمک کند، زیرا ورود خودروهای جدید و متنوع به بازار باعث افزایش رقابت و تعدیل قیمت ها می شود. این سیاست به ویژه می تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت خودروهای داخلی داشته باشد، زیرا خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی برای حفظ سهم خود در بازار مجبور به کاهش قیمت و بهبود کیفیت محصول هستند.

اما تاثیر این سیاست ها به حجم واردات، نوع خودروهای وارداتی و نحوه اجرای آنها بستگی دارد. اگر واردات محدود شود یا تعرفه ها به طور موثر کاهش نیابد، تأثیر این سیاست ها بر قیمت ها ممکن است محدود شود. همچنین باید توجه داشت که عوامل دیگری مانند نرخ ارز و شرایط کلان اقتصادی نیز در تعیین قیمت خودرو نقش بسزایی دارند. در واقع نوسانات ارز و تورم می تواند بر قیمت نهایی خودرو تأثیر بگذارد، بنابراین باید به این عوامل نیز توجه کرد.

بخوانید:  روش استعلام کارت و سند خودرو

چگونه می توانیم از تجربیات کشورهایی که خودروهای برقی را در سطح وسیع به ایران وارد کرده اند، بهره مند شویم؟

ایران برای بهره مندی از تجربیات کشورهای پیشرو در واردات خودروهای برقی می تواند اقداماتی از جمله موارد زیر را انجام دهد: کشورهایی مانند نروژ و چین که در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته اند، سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه شبکه ایستگاه های شارژ انجام داده اند. ایران نیز باید این زیرساخت ها را گسترش دهد تا استفاده از خودروهای برقی برای مصرف کنندگان کاربردی و اقتصادی باشد. بسیاری از کشورها با ارائه مشوق هایی مانند کاهش مالیات، یارانه برای خرید خودروهای برقی و تخفیف در هزینه های نگهداری، تقاضا برای این خودروها را افزایش داده اند.

دولت ما می تواند سیاست های مشابهی را اجرا کند. برای افزایش استقبال مردم از خودروهای برقی، مردم باید به خوبی از مزایای این خودروها از جمله صرفه جویی در هزینه سوخت و کاهش آلودگی هوا مطلع شوند. ایران می تواند با همکاری با شرکت های خودروسازی پیشرفته و کسب دانش فنی لازم برای تولید داخلی خودروهای برقی از تجربیات و فناوری های سایر کشورها بهره مند شود.

این همکاری ها می تواند شامل تبادل فناوری و آموزش منابع انسانی باشد. دولت باید قوانین و مقرراتی از جمله استانداردهای ایمنی و زیست محیطی و غیره را وضع کند که به توسعه بازار خودروهای الکتریکی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی کمک کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251983/%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA