پیچیدگی های صدور مجوز برای تولید خودرو در نسخه محدود

از فرصت تولید و فروش خودروهای دست ساز استفاده کنید!

در کشورهای پیشرفته دنیا، بسیاری از برندهای معروف خودرو، خودروهای دست ساز را به صورت محدود تولید می کنند، اما به دلیل حمایت دولت از این صنعت، فناوری های پیشرفته ای توسعه یافته و درآمد قابل توجهی از فروش این محصولات به دست می آید. تولید خودروهای دست ساز یکی از جذاب ترین صنایع دنیاست.

برندهای برتر خودرو هر ساله خودروهایی با بالاترین استانداردها را در تعداد محدود تولید می کنند و با قیمت های گزاف به فروش می رسانند. دلیل پیشرفت این شرکت ها سهولت در قوانین صدور مجوز تولید است که متاسفانه در کشور وجود ندارد.

روند سخت و دست و پا گیر صدور مجوز تولید خودروهای دست ساز در ایران فضای ناامیدی را در میان نخبگان این عرصه ایجاد کرده است و به همین دلیل این افراد به دلیل نداشتن انگیزه برای تولید خودروی خود به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند. محصولات در آن مناطق یکی از انگیزه های افزایش کیفیت خودرو، ایجاد رقابت بین صنایع بزرگ و کوچک خودروسازی است.

با این توانایی خودروسازان مجبور به تولید خودروهایی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب می شوند. در سرتاسر دنیا هر ساله خودروسازان بزرگ دنیا آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می گذارند و رقابت شدیدی را ایجاد می کنند و تلاش می کنند سهم بیشتری از بازارهای داخلی و خارجی را به خود اختصاص دهند و این موضوع به انگیزه ای مضاعف برای این صنایع و مشتریان برای انتخاب خودرو تبدیل شده است. انواع ماشین ها از محصولات پیش رو. اما بازار ایران به دلیل دست و پا گیر بودن صدور مجوز برای تولید خودروهای دست ساز بسیار محدود است.

بخوانید:  دو حلقه مفقوده مدیریت در صنعت خودرو ایران

یک محیط رقابتی ایجاد کنید

یکی از راه های افزایش کیفیت خودرو در کشور ایجاد فضای رقابتی است، با توجه به اینکه در ایران توانمندی های نهفته زیادی در اکثریت نخبگان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با خودروسازی وجود دارد، می توانیم نهایت استفاده را ببریم. از این فرصت و با ارائه راهکارها، راه را برای تولید خودروهای دست ساز برای این افراد هموار کنید.

در حال حاضر برای تولید و عرضه خودروی دست ساز حتی به صورت محدود، صدور مجوزهای متعدد و اخذ استانداردهای تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضروری است.

از آنجایی که در حال حاضر روند مورد انتظار برای صدور مجوز تولید خودروهای دست ساز در کشور بسیار پیچیده است، در نهایت فرد به مرحله تولید خودروی دست ساز و کسب درآمد از طریق فروش آن نمی رسد. فرآیند مقرر در قانون شامل صدور تاییدیه استانداردهای خاصی است که در بیشتر موارد افراد قادر به تامین هزینه های انجام این تست ها نیستند.

پنجره واحدی برای پیگیری وجود ندارد

از سوی دیگر مشکل دیگری برای افرادی که قصد تولید خودروهای دست ساز را دارند وجود دارد و آن عدم وجود پنجره واحد برای پیگیری مجوزهای تولید خودرو است که این افراد برای صدور هر مجوز باید به موسسه مراجعه کنند. و به دلیل مشکلات صدور مجوز، تمرکز بر روی پیگیری وجود ندارد، بنابراین تکمیل فرآیند ساخت گواهینامه خودرو به صورت دستی، کار را بسیار دشوار و دست و پا گیر کرد.

به نظر می رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت در کشور می تواند برای ایجاد رقابت سالم و پیشرفت فناوری، روندی منطقی و آسان برای صدور مجوز تولید خودروهای دستی بیندیشد. همچنین به کارگیری بیشترین تعداد ممکن از نخبگان و متخصصان در زمینه خودرو و از این طریق به توسعه صنعت خودرو در کشور کمک شایانی به کنترل کمبود عرضه و قیمت غیرمنطقی خودرو کرد. تا حد زیادی.

بخوانید:  ارسال دومین محموله صادراتی تارا اتوماتیک به ارمنستان

تلاش برای گرفتن مجوز تاسیس کارخانه خودروسازی دستی!

تیمور ریچارد یک مهندس مکانیک است که در بین علاقه مندان و کلکسیونرهای خودرو به خوبی شناخته شده است. وی که به عنوان استاد رشته مکانیک خودرو شناخته می شود، درباره تجربه خود در درخواست مجوز تاسیس کارخانه خودروسازی دستی می گوید: 35 سال پیش به وزارت صنعت رفتم. گفتم می خواهم برای راه اندازی یک کارخانه کوچک خودروسازی مجوز بگیرم. توجیه اقتصادی ندارد.

وقتی بانک فقط 10 خودرو در سال تولید می کند وام نمی خواهم. کارآفرینی نیز خواهد بود. اکثر قطعات تولید داخل در دسترس بودند. اما در واقع، آن مقام به من گفت که مزاحم نباشم. البته هنوز دیر نیست.

ما می توانیم بهترین خودروهای اسپرت را بسازیم، اما چگونه آنها را ارزان کنیم؟ وی درباره تجربه انگلیسی ها در صنعت خودرو می گوید: هر کارخانه بزرگی که در این کشور وجود داشت فروخته شد. در عوض به 800 خودروساز کوچک به کسانی که واجد شرایط بودند جایزه دادند. تسهیلاتی نیز برای آنها فراهم شده است و در این میان بسیاری از کارخانه ها به خوبی کار می کنند و می توانند تولیدات عظیمی داشته باشند.

مسئولان چه می گویند؟

در سال‌های اخیر برخی از مسئولان دولتی گفته‌اند که نیاز به تعریف کد جدیدی برای این خودروهای دست‌ساز یا سفارشی وجود دارد که معمولاً تعداد آنها محدود است، به عبارت دیگر، این محصولات باید به‌عنوان محصول در وزارتخانه ثبت شوند حریم خصوصی. اما در صورتی که کالایی به عنوان کالای تولیدی ثبت شود، حداقل ظرفیت تولید خودرو در آیین نامه صدور پروانه تسهیلات و پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی و تولید یک محصول یا تعداد کمی محصول مشخص شده است. را نمی توان تولید صنعتی دانست.

بخوانید:  قیمت تمام شده هایما S۷ پلاس در بورس کالا

برای این اقلام و محصولات خاص روال خاصی وجود ندارد، بنابراین هر فردی که وسیله نقلیه شخصی دارد یا دارد می تواند آنها را ثبت کند و وارد پروسه اخذ استاندارد شود. خودروهای دست ساز نیز باید دارای استاندارد بوده و برای صدور گواهینامه مورد توجه پلیس قرار گیرند، اما از سوی دیگر نمی توان انتظار داشت که تمامی بررسی هایی که برای تولید خودرو انجام شده است، دارای آن نیز باشد. برای این یک محصول انجام شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249657/%D9%BE%DB%8C%DA%86%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%AC%D9%88%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DB%8C%D8%B1%D8%A7%DA%98-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF