از سوی دیگر، اعداد فروش دروغ نمی گویند و تصمیم فورد برای تمرکز بر کراس اوورها و SUV ها جواب نداد. طبق آمار منتشر شده توسط انجمن خودروسازان اروپا، فروش فورد در سال جاری شاهد کاهش قابل توجهی بوده است. تقاضا در اتحادیه اروپا، EFTA و بریتانیا با 16.9 درصد کاهش به 226365 واحد رسید.
در اتحادیه اروپا 27 کشور وجود دارد که این تعداد در انجمن تجارت آزاد به 4 کشور می رسد. بریتانیا نیز از زمان برگزیت در سال 2020 یک آمار جداگانه است. لازم به ذکر است که سهم فورد از این بازارها در نیمه اول سال جاری از 4.1 به 3.3 درصد کاهش یافته است که جای تعجب نیست.
یک گزینه موثر
شکی نیست که توقف تولید فیستا بر فروش این خودروساز آمریکایی تاثیر خواهد گذاشت. بر اساس گزارش های منتشر شده، در فهرست پرفروش ترین خودروها طی نیمه نخست سال جاری، تمامی خودروها به استثنای یک محصول در رده خودروهای کوچک قرار داشته اند. نکته مهم این است که اکثر این خودروها رشد دو رقمی فروش داشته اند. در مجموع فروش خودروهای کوچک با رشد 5.7 درصدی به 956 هزار و 865 دستگاه رسید که نسبت به نیمه اول سال قبل 51 هزار و 392 دستگاه افزایش داشت. با خارج شدن هاچ بک کوچک فورد از بازار، مشتریان تصمیم به خرید خودروی دیگری گرفتند.
پرفروش ترین خودروهای کوچک در اروپا داچیا ساندرو، رنو کلیو، پژو 208، سیتروئن C3، تویوتا یاریس، اوپل کورسا، فولکس واگن پولو، اشکودا فابیا، سئات ایبیزا و هیوندای i20 هستند که همگی به جز کورسا، فروش بالایی کسب کردند. . رشد؛ اما مشکل دیگری برای فورد وجود دارد، زیرا قرار است فوکوس از بازار خارج شود. این تصمیم در اواسط سال 2022 گرفته شد و آمریکایی ها اعلام کردند که فوکوس را در سال 2025 به موزه می فرستند و چند ماه پیش نیز این شرکت تصمیم خود مبنی بر توقف تولید فوکوس را در نوامبر 2025 تکرار کرد.
بخش پر از چالش
اگر دوباره به آمار فروش نگاه کنیم، وضعیت فعلی فورد در اروپا را بهتر درک خواهیم کرد. سگمنت خودروهای کامپکت اروپا در شش ماهه نخست امسال با رشد 11.5 درصدی همراه شد و با افزایش فروش 86 هزار و 161 دستگاهی به 837 هزار و 351 دستگاه رسید. اگرچه فروش فوکوس در این مدت حدود 20 درصد کاهش یافت، اما دلیل این امر را می توان مشکلات زنجیره تولید دانست. با این حال، فوکوس توانست پنجمین خودروی پرفروش در بخش خودروهای کامپکت در اروپا باشد. زمانی که فوکوس از بازار حذف شود، تنها محصول فورد در اروپا موستانگ خواهد بود.
با وجود اینکه موستانگ یکی از بهترین خودروهای عضلانی دنیا به حساب می آید، اما به دلیل استفاده از موتوری عظیم، در اروپا طرفداران زیادی ندارد، زیرا اکثر کشورهای اروپایی مالیات های سنگینی را برای چنین محصولاتی وضع می کردند. فورد در نیمه اول سال جاری تنها 1323 موستانگ در قاره همیشه سبز فروخت که نشان دهنده کاهش 26.6 درصدی است.
همچنین شاهد رشد فروش در بخش سایز متوسط هستیم، جایی که Mondeo نیز حضور داشت. تقاضا برای این خودرو با افزایش 6.6 درصدی به 178679 دستگاه رسید. پرفروش ترین خودرو در این رده تسلا مدل 3 است و پس از آن فولکس واگن پاسات، اشکودا سوپرب، پژو 408، فولکس واگن آرتئون، پژو 508، فولکس واگن ID.7، هیوندای آیونیک 6، سوبارو اوت بک و تویوتا کمری قرار دارند.
ارتفاعاتی که در حال تعویض هستند
فورد در حال بررسی جایگزینی فیستا، فوکوس و موندئو است و در عوض شاسی بلند الکتریکی اکسپلورر تمام چرخ متحرک را در کنار کاپری عرضه خواهد کرد که همچنین یک خودروی بدون آلایندگی در مسافت های طولانی است. این دو خودرو بر اساس پلت فرم MEB گروه فولکس واگن ساخته شده اند و به همین دلیل شباهت هایی با فولکس واگن ID.4 و ID.5 دارند. طبیعتا فورد نمی تواند انتظار داشته باشد که این خودروهای جدید بتوانند جایگزین محصولات شناخته شده و محبوبی مانند فیستا، فوکوس و موندئو شوند.
در شش ماهه اول سال جاری، خودروهای برقی تنها 12.5 درصد از سهم بازار اروپا را به خود اختصاص داده اند. فورد همچنین میخواهد خودروی الکتریکی پوما را به عنوان ارزانترین خودروی بدون آلایندگی در بازار عرضه کند. پوما جدید در پایان سال جاری روانه بازار خواهد شد و رقبای قدرتمندی به خصوص از شرکت Stellantis منتظر آن خواهند بود.
لازم به ذکر است که فورد از برنامه های خود برای عرضه انحصاری خودروهای برقی در اروپا تا سال 2030 خارج شده و دلیل این تصمیم را کاهش تقاضا برای چنین محصولاتی اعلام کرده است. کاهش شدید فروش فورد در اروپا یک موضوع کلیدی را برجسته می کند: محدودیت های جدی برای خریداران کراس اوور وجود دارد.
مدل های فیستا، فوکوس و موندئو همچنان در اروپا فروش خوبی دارند، اما فورد اکنون فروش رقبا را زیر نظر دارد. این خودروساز صرفاً روی فروش خودروهای شاسی بلند و موستانگ شرط بندی کرده است. البته اروپا تنها جایی نیست که خودروهای سواری فورد در آن حذف می شوند.
فیستا، فوکوس، فیوژن و تاروس چند سالی است که در آمریکا فروخته نمی شوند و کراس اوورها و مینی ون ها جایگزین آن ها شده اند. البته جیم فارلی، مدیرعامل این شرکت اخیرا گفته است که آمریکایی ها باید خودروهای کوچکتر بخرند، محصولاتی که فورد اصلا تولید نمی کند.
جیم فارلی گفت: “ما باید دوباره عاشق ماشین های کوچکتر باشیم.” این برای جامعه ما و اپیدمی وسایل نقلیه الکتریکی بسیار مهم است. ما در حال حاضر ماشین های واقعا بزرگ را دوست داریم، اما وزن آنها یک مسئله است.
این تناقضی است که هنوز وجود دارد
البته، اظهارات فارلی نباید به عنوان تعهد فورد برای تولید خودروهای کوچکتر تفسیر شود، زیرا آمریکایی ها علاقه زیادی به کامیون های کوچک و شاسی بلندها دارند. البته شرایط در اروپا متفاوت است و خریداران خودروهای کوچک را ترجیح می دهند. با ممنوعیت فروش خودروهای احتراق داخلی که قرار است در سال 2035 اعمال شود، فورد ممکن است زمان مناسب را برای احیای فیستا و موندئو از دست داده باشد.
به نظر می رسد که سال های آینده برای فورد اروپایی سخت خواهد بود زیرا رقبا به تولید خودروهای معمولی خود ادامه می دهند. از سوی دیگر، رشد فروش خودروهای الکتریکی نیز کاهش یافته است و مدیران فورد ممکن است نگران عملکرد ضعیف پوما، اکسپلورر و کاپری باشند. اما خبر خوب برای فورد اروپایی این است که کراس اوور کوچک پوما به فروش خوبی دست یافت و این تعداد به 83668 دستگاه رسید که در نیمه اول سال جاری 8.4 درصد افزایش داشت.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250557/%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7