هیچ ارتباط لحظه ای بین پلیس و راننده حمل و نقل عمومی وجود ندارد
بر اساس گزارش ها یکی از عوامل موثر بر این حادثه حرکت اتوبوس در جاده ای بوده که اصلا برای تردد اتوبوس ها مناسب نیست که در واقع به جاده معدن معروف است. سوال اصلی اینجاست: آیا انحرافات حمل و نقل عمومی به صورت آنلاین نظارت می شود؟ رئیس پلیس راه فرج در پاسخ به سوالی: آیا تردد ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت الکترونیکی رصد می شود؟ وی تصریح کرد: ارتباط آنلاین و لحظه ای با اتوبوس و حمل و نقل زمینی در کشور وجود ندارد.
سردار حسن مومنی افزود: مسیر و نحوه رانندگی اتوبوس ها و سایر وسایل حمل و نقل عمومی پس از مراجعه به هر کلانتری یا کلانتری راهنمایی و رانندگی رصد می شود. وی ادامه داد: در حال حاضر سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) در تمامی خودروها وجود دارد اما این به معنای ارتباط مستقیم و فوری پلیس با راننده نیست.
از سوی دیگر، بدون در نظر گرفتن کارشناسان، برخی از این وسایل نقلیه عمومی به خوبی از حد فرسودگی خود گذشته اند. عواملی چون خواب آلودگی، انحراف از جاده، رانندگی حادثه ساز و سرعت غیرمجاز نیز از دلایل اصلی واژگونی اتوبوس معرفی شده است. تقریباً تمامی جاده های کشور از جمله مهمترین و پرترددترین جاده ها یعنی چالوس، هراز، تهران-قم و جاده های منتهی به مشهد دچار آثار مرگبار ناشی از تصادف اتوبوس هستند. مناطقی که حضور پررنگ پلیس در آنها به صورت شبانه روزی و تلاش شبانه روزی پلیس در سرما و گرما نباید دچار خطاهای انسانی شود.
مرگ و میر ناشی از واژگونی اتوبوس جامعه رسانه ای کشور را نیز متضرر کرد. 25 نفر از خبرنگاران رسانه های کشور در 11 تیر 1400 برای بازدید از طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه به پیرانشهر رفتند و اتوبوس آنها عصر همان روز در 15 کیلومتری این شهر دچار حادثه شد.
در این حادثه دلخراش دو خبرنگار کشته شدند. بنابراین موضوع نظارت لحظه ای و آنلاین بر حرکت اتوبوس ها و هرگونه وسیله نقلیه عمومی ضروری به نظر می رسد چرا که علاوه بر خسارات مالی جان مردم و شهروندان در خطر است و نباید فکری کرد. برای محافظت از او نادیده بگیرید.
اگر در گذشته چنین نظارت لحظهای امکانپذیر نبود، امروزه با وجود پیشرفتهای فناوری، فناوری ماهوارهای، GPS، فناوریهای ارتباطی و همچنین استفاده از مانیتورینگ رایانهای و هوش مصنوعی، دیگر امکان پایش بلادرنگ سال حملونقل وجود ندارد. . به نظر کار سختی است.
گامی موثر و علمی در حفظ جان مردم
مرکز پژوهشهای شورای اسلامی به تازگی برنامهای با عنوان «بسته سیاست کاهش سوانح رانندگی» برای ارائه راهکارهایی برای کاهش تلفات جادهای در کشور تدوین کرده است.
چند روز پیش سردار سرتیپ سید تیمور حسینی رئیس پلیس راه الفرج در یادداشتی با اشاره به بسته سیاستی شورای اسلامی شهر برای کاهش تصادفات، آن را گامی موثر و علمی در مسیر حفظ جان مردم دانست. و ایمنی
در این یادداشت آمده است: اخیراً مشغول مطالعه بسته سیاستی کاهش تصادفات رانندگی در سال 1403 هجری قمری بوده ام که حاصل تحقیقات عمده مرکز پژوهش های شورای اسلامی است که گزیده سیاست آن کاهش تصادفات رانندگی، سریع و سریع است. اقدامات موثر و از جمله تشدید نظارت بر تخلفات سرعت آنی و میانگین سرعت در جاده ها، ارسال پیامک برای ثبت تخلف سرعت در لحظه تخلف و جلوگیری از میزان تخلفات جرم منجر به تصادف را توصیه می کند. . .
راهور وراجا همواره به ویژه در دوره جدید از حمایت های فکری و دانشگاهی همه یگان های ملت، ارتش و عموم مردم عزیز استقبال می کند و از اینکه مردم و نمایندگان خود را متولی امر فرهنگ ترافیک می دانند خرسند و سپاسگزار است. ، جاده ها و جاده ها. ایمنی خودرو.
با توجه به تحقیقات ارائه شده، مطالعات بین المللی نشان می دهد که افزایش متوسط سرعت به میزان 10 درصد به طور متوسط منجر به افزایش 20 درصدی تصادفات جرحی و افزایش 40 درصدی تصادفات منجر به فوت به استثنای اثر افزایشی می شود. از سرعت خودرو بر شدت تصادفات و صدمات ناشی از آن و با افزایش سرعت و میزان تغییرات آن در جاده ها، خطر تصادف افزایش می یابد.
آزمایشهای جهانی نیز ثابت کرده است که کنترل سرعت متوسط وسایل نقلیه در کاهش تخلفات سرعت توسط رانندگان و کشف تخلفات توسط پلیس مؤثرتر از کنترل سرعت فوری است، اگرچه کاهش سرعت مفهومی انعطافپذیر و روان است. به عنوان مثال، در جاده های شیب دار با زوایای چرخش تند، هر بخش از جاده به سرعت خاص خود نیاز دارد (که به میدان دید، عرض جاده، زمان شبانه روز و فصول بستگی دارد). سال).
این شرط منوط به کنترل و اندازه گیری میانگین سرعت از طریق دوربین های الکترونیکی و نرم افزارهای هوشمند است و طبق معمول تمامی این موارد منوط به بودجه و هماهنگی بین ادارات مشترک حوزه راه و ترابری و شهرداری ها با مجموعه راهداری است.
خوشبختانه با تلاش کارشناسان در حال حاضر میانگین سرعت کنترل شده و پیامک های آنی تخلفات رانندگی در اکثر جاده های پرتردد کشور مانند محورهای خراسان رضوی و شمالی کشور در حال ارسال است و نتایج خوبی حاصل شده اما کاهش می یابد. سرعت در جاده ها مستلزم بررسی مجدد توسط کارشناسان و مصوبات شورا است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250808/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D8%B7-%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF