یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
بازی های المپیک 2024 پاریس برای کاروان ایران دلگرم کننده بود و ورزشکاران کشورمان در کشتی و تکواندو مدال های رنگارنگی کسب کردند. عملکرد نمایندگان این دو رشته ورزشی مورد تحسین مردم قرار گرفت و هواداران این رشته ها خواستار حمایت از ورزشکاران مدال آور شدند. در عین حال عده ای وقتی به یاد تبدیل خودروهای اهدایی به بازیکنان ملی پوش می افتند، می خواستند به مدال آوران المپیک خودرو اهدا کنند. خوشبختانه این حادثه در دستور کار مسئولان ذیربط قرار ندارد.
هنوز فراموش نکرده ایم جنجال رسانه ای که موضوع اعطای تبدیل خودرو به بازیکنان تیم ملی فوتبال به وجود آورد و حتی در نهایت باعث شد بسیاری از مردم از دسترسی به خودروهای تولید داخل به صرفه تر در اعتراض به این وضعیت محروم شوند.
از سوی دیگر زمانی که یکی از مدال آوران جوان کشور در جریان المپیک پاریس درخواست تحصیل پزشکی کرد، این درخواست به شدت از سوی مقامات ذیربط رد شد. اگر ماجرای پرونده انتقال اهدای خودرو از ابتدا رخ می داد، شاهد این همه اتفاق سخت در سطح ورزش، رسانه و افکار عمومی نبودیم.
این روزها نیز شاهد فروش گسترده حواله های مادران واجد شرایط با قیمت های نجومی صدها میلیونی هستیم. همین چند روز پیش مادران سهم 50 درصدی از عرضه 115 هزار خودرو را به خود اختصاص دادند. این نیز در شرایطی که مالکان خودروهای فرسوده تنها 30 درصد از این پیش فروش سهم داشتند.
سید مصطفی میرسلام (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) چندی پیش در این زمینه گفت: در مجلس تصمیم گرفتند 50 درصد تولید خودرو را به مادران دارای فرزند بدهند. این اشتباه است. در خانه بمانید مادران نیازی به ماشین ندارند. چرا مادران را مجبور به دلالی می کنید؟ ما باید از اصل بچه دار شدن حمایت کنیم.
به نظر می رسد علاوه بر مخالفان، حتی نمایندگان حامی این طرح نیز از نحوه اجرای آن ناراضی هستند.
رئیس ستاد حمایت از جمعیت و خانواده شورای اسلامی در فروردین ماه امسال گفت: وزارت وسایل نقلیه موتوری حریم خصوصی مادران را قائل نیست. تاکنون 270000 مادر خودرو سوار شده اند و نزدیک به دو برابر این تعداد در صف منتظر هستند.
فرض بر این بود که 50 درصد خودروهای خانگی به مادران تحویل داده شود و آنها بدون صف یا لات خودرو تحویل بگیرند، اما تاکنون کمتر از 20 درصد از ظرفیت خودرو به مادران تحویل داده شده است. یکی از مسائلی که امسال به طور جدی دنبال خواهیم کرد، خودروهای مادر است.
این در حالی است که به گفته مسئولان مربوطه تنها 35 هزار خانوار زمین رایگان برای سه فرزند دریافت کردند و 200 هزار خانوار همچنان در انتظار دریافت این زمین ها هستند.
بنابراین در گام اول لازم است با جایگزینی سایر مشوق ها مانند اهدای زمین، وام کم بهره، واگذاری سهام و … هرگونه رانت از صنعت خودرو حذف شود تا مصرف کنندگان واقعی فرصت بیشتری برای خرید خودرو در بازار داشته باشند. قیمت ارزان قیمت کارخانه، به منظور مشاهده انباشت دلالان در این منطقه گسترده است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250651/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D9%82%D8%B9-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA