چند نام را ذکر می کنیم تا ببینیم چند نفر را می شناسید. آپولو، آسپارک، زنگر، دالارا، دولاج، گوردون موری، مک مورتری، براگا، رضوانی و زینفو. چند تا از این نام ها را می شناسید؟ یک یا شاید دو؟ اینها نام داروهایی نیستند که دکتر روی نسخه نوشته است، بلکه هر یک از شرکت هایی است که سعی در ایجاد یک ورزش فوق العاده یا شدید دارند. شاید ندانید که بسیاری از این خودروها چه شکلی هستند و در کجا تولید می شوند، اما بسیاری از این شرکت ها میلیون ها دلار سرمایه گذاری کرده اند تا به بوگاتی بعدی تبدیل شوند!
مسیر تکراری برای میلیاردها
هایپرکار مفهومی نسبتاً جدید است. مک لارن F1 اولین ابرخودروی واقعی در نظر گرفته میشود و در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000، شرکتهای کوچکتری مانند Saline و SSC به این کار پیوستند. با این حال، در سال 2005 با معرفی بوگاتی ویرون، محبوبیت سوپراسپرت افزایش یافت، پاگانی تحویل زوندا به ایالات متحده را آغاز کرد و کونیگ زگ اولین نمونههای CCX 806 اسب بخاری را تولید کرد.
دو دهه بعد، بوگاتی، پاگانی و کونیگزگ به عنوان پدران صنعت ابرخودروهای مدرن شناخته میشوند، اما در سالهای اخیر، این شرکتها با رقبای جدیدی که ظاهراً بیمعنا به نظر میرسند، روبرو شدهاند.
به نظر می رسد هر میلیاردر با ظاهر اقتصادی فکر می کند که می تواند به هوراسیو پاگانی و کریستین فون کونیگزگ بعدی تبدیل شود. اما مشکل اینجاست، بسیاری از این ابرخودروهای جدید از همان فرمول قدیمی انتخاب نام های عجیب و غریب، استایل الهام گرفته شده از GTA، قدرت غیرقابل کنترل و غیرقابل تحمل و در نهایت، قیمت میلیون دلاری پیروی می کنند که طبیعی است.
فرانسوی غیر حرفه ای
برای مثال دولاگ را در نظر بگیرید. اولین خودروی جدید این برند فرانسوی یک ابرخودرو به نام D12 با موقعیت رانندگی مرکزی، طراحی الهام گرفته از فرمول 1 و موتور هیبریدی 1100 اسب بخاری است. البته Dolage یک برند قدیمی است، اما در سال 2019 برای ساخت ابرخودروها احیا شد. مدیر عامل این شرکت، لورن تاپی، اعلام کرده است که یکی از دلایل اصلی که دولاج (به همراه پل درش و برنارد تاپی، که سهامدار اصلی آدیداس بود) باعث احیای این سازنده سوپراسپرت شد، سود هنگفتی بود که در این صنعت دید.
وی در این باره گفت: مقالهای درباره آمار فروش فوقالعاده سوپراسپرتها خواندم، پاگانی و کونیگزگ امروز 10 برابر بیشتر از 10 سال پیش سوپراسپرت میفروشند؛ بنابراین با خودم فکر کردم بازار آمادهای وجود دارد و شاید آن را داشته باشم. فرصتی برای ساخت ماشین خودم.»
گفته های او تا حدودی درست است، زیرا تولید سوپراسپرت ها و هایپرکارها یک تجارت بسیار پر رونق است و سال گذشته یکی از سودآورترین سال های تاریخ برای بسیاری از بازیگران اصلی این بخش بود. در سال 2023، فراری 5.79 میلیارد دلار درآمد داشت و لامبورگینی به 723 میلیون دلار درآمد رسید.
ابرخودروهای برندهایی مانند بوگاتی، استون مارتین و مرسدس AMG حتی قبل از رونمایی فروخته شده اند. پس میلیاردها این اعداد را می بینند و با خود می گویند چرا من نه؟ با این حال، سودآوری در صنعت سوپراسپرت سال ها، اگر نگوییم دهه ها طول می کشد. به عنوان مثال، بوگاتی با هر فروش ویرون حدود 6 میلیون دلار ضرر می کرد و این شرکت تازه شروع به سود بردن از شیرون کرده بود.
قدرت فنی در دست دیوانگان است
تقریباً همه ابرخودروهای کمتر شناخته شده سعی می کنند با مشخصات عجیب و غریب توجه ها را به خود جلب کنند. همه این خودروها بیش از 1000 اسب بخار قدرت دارند، اما سازندگان آنها به ندرت در مورد عوامل دیگری مانند وزن یا تجربه رانندگی صحبت می کنند. بسیاری از این استارتاپ ها نیز برای ادامه فعالیت با مشکل مواجه شدند.
DeLorean، مدیر عامل شرکت را به یاد بیاورید که در سال 1985 به فرار مالیاتی و کلاهبرداری متهم شد. شرکت آمریکایی Vector نیز در سال 1993 قربانی یک تصرف خصمانه شد. همچنین اخیراً DeTommaso احیا شده در یک پرونده قضایی بزرگ درگیر شد.
مالکان جدید این شرکت در سال 2019 با معرفی کانسپت چشمگیر P72 سعی کردند وارد بخش ابرخودروها شوند، اما یکی از بنیانگذاران سابق DeTommaso شکایتی را علیه شرکت جدید ارائه کرد. دی توماسو از زمان رنسانس حتی یک خودرو تحویل نداده است.
این روزها درخواست ساخت یک ابرخودرو بسیار آسان است. هر کسی با چند صد هزار دلار میتواند یک رندر سه بعدی یا مدل فول سایز جیلی را سفارش دهد، خودرویی که قابل رانندگی نیست اما معمولاً با وعده هزاران اسب بخار قدرت و سرعت رکورد عرضه میشود. اینها ابزارهای خوبی برای جذب سرمایه گذاران به پرداخت مبالغ گزاف برای خودرویی هستند که ممکن است هرگز ساخته نشود. با این حال، در طرف دیگر شرکت هایی مانند DeLorean، DeTomaso و Zinger وجود دارند.
این شرکت که توسط کوین زنگر و پسرش لوکاس در سال 2005 تاسیس شد، اولین نمونه اولیه سوپراسپرت خود را با نام 21C در سال 2021 ارائه کرد.این شرکت اولین نمونه اولیه سوپراسپرت خود را در سال جاری به خریدار تحویل داد.
هنوز ایده های جدید وجود دارد
شاید در نگاه اول، 21C مانند یک ابرخودروی دیگر با 1350 اسب بخار قدرت و قیمت 2.8 میلیون دلار به نظر برسد، اما این شرکت چیزی بیش از اعداد روی کاغذ دارد.
Zenger حدود 700 اختراع مختلف را در زمینه تولید خودرو ثبت کرده است و امیدوار است صنعت خودرو را متحول کند، چیزی که معمولاً از استارتاپ ها نمی شنویم. حتی با روشهای نوآورانه تولید، این شرکت اکنون قطعاتی را برای تولیدکنندگان ابرخودروهای معروف جهان مانند استون مارتین و مک لارن تولید میکند. اگر یک بوگاتی توربیلون را بررسی کنید، قطعاتی را خواهید دید که توسط زینگر چاپ و مونتاژ شده اند. یکی دیگر از استارت آپ های دنیای ابرخودروها که توانسته متفاوت و موفق عمل کند ریماک است.
این شرکت در سال 2009 توسط مت رمیک تاسیس شد و اولین هایپرکار الکتریکی خود را در سال 2011 به نام Concept One تولید کرد. اکنون، سیزده سال بعد، مت رمیک مدیرعامل یکی از تولیدکنندگان پیشرو سوپراسپرت در جهان، بوگاتی است. بنابراین، اگرچه بسیاری از برندهای ناشناخته هستند که دنیای ابرخودروها را با اعداد تبلیغاتی پر کرده اند، اما خوشبختانه موفقیت شرکت هایی مانند زینگر و ریماک ما را امیدوار می کند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250773/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF