این کار به دلایل مختلفی انجام می شود و می تواند روی هندلینگ، کشش و عملکرد کلی خودرو تأثیر بگذارد. اگر به ابعاد و سایز برخی خودروها دقت کنید متوجه می شوید که سایز لاستیک های جلو با لاستیک های عقب متفاوت است. یکی از دلایل استفاده از سایزهای مختلف تایر، بهبود ویژگی های هندلینگ خودرو است.
با استفاده از لاستیک های پهن تر در عقب، خودرو می تواند چسبندگی و ثبات بیشتری در هنگام شتاب گیری و پیچ ها داشته باشد. این تنظیم همچنین می تواند به کاهش کم فرمانی کمک کند (زمانی که لاستیک های جلو قبل از لاستیک های عقب چسبندگی خود را از دست می دهند).
با استفاده از لاستیک های پهن تر در عقب، خودرو می تواند احساس هندلینگ متعادل تری داشته باشد. دلیل دیگر بهبود کشش خودرو در شرایط مرطوب یا لغزنده است. با استفاده از لاستیک های پهن تر در عقب، یک خودرو می تواند ثبات و کشش بیشتری را فراهم کند و به جلوگیری از بیش فرمانی (یعنی زمانی که لاستیک های عقب جلوی لاستیک های جلو را از دست می دهند) کمک می کند.
با استفاده از تناسب پله ای، خودرو می تواند کشش و پایداری بهتری در شرایط نامساعد جوی داشته باشد. در نهایت، استفاده از اندازه های مختلف تایر می تواند عملکرد کلی خودرو را بهبود بخشد. با استفاده از لاستیک های پهن تر در عقب، خودرو می تواند سطح تماس بزرگ تری داشته باشد و عملکرد شتاب و ترمز بهتری داشته باشد.
این تیونینگ همچنین می تواند جذابیت و زیبایی خودرو را بهبود بخشد و ظاهری تهاجمی و اسپرت به آن بدهد. برای بررسی تاثیر لاستیک های پهن و باریک بر روی خودروی خود، ابتدا باید موضوع وزن فنر را درک کنید.
بیشتر اجزای خودرو در قسمت وزن فنر قرار دارند. این اصطلاح به توانایی سیستم تعلیق خودرو در کنترل حرکات خودرو در پاسخ به وزن آن اشاره دارد. در واقع وزن روی فنر میزان وزنی است که سیستم تعلیق خودرو باید تحمل کند و هدف آن کنترل و حفظ پایداری خودرو در هنگام رانندگی است.
در این راستا مطالعه تاثیر تایرهای پهن و باریک بر وزن، فنر و کنترل حرکت خودرو می تواند به بهبود عملکرد و ایمنی خودرو کمک کند. سیستم تعلیق خودرو به گونه ای طراحی شده است که چرخ ها را همیشه روی زمین نگه دارد، بنابراین هرچه چرخ ها سنگین تر باشند، کنترل موج ها در جاده های ناهموار سخت تر می شود.
یک اصل ساده فیزیک نیز بیان می کند که حرکت یا حمل یک جسم سنگین به انرژی بیشتری نیاز دارد. بنابراین، یک جسم سبکتر مقاومت کمتری در برابر تغییر جهت یا سرعت نشان می دهد. بنابراین بهتر است در طراحی خودرو به چرخ های سبکتر بیشتر توجه شود.
استفاده از لاستیک های پهن تر ممکن است در شرایط خاصی مضر باشد. به عنوان مثال، در سطوح لغزنده و مرطوب، لاستیک های پهن تر می توانند به دلیل افزایش سطح تماس باعث سر خوردن خودرو شوند و آب بین آج های خودرو روی لاستیک های پهن تر به سختی جریان می یابد و هدایت خودرو را دشوارتر می کند.
از سوی دیگر، لاستیک های باریک روی سطوح خشک می تواند به دلیل کاهش سطح تماس، بر روی هندلینگ و پایداری خودرو تأثیر بگذارد. بنابراین در انتخاب لاستیک مناسب باید شرایط محیطی و کاربردی خودرو در نظر گرفته شود و به گفته این شرکت از لاستیک هایی استفاده شود که در شرایط مختلف بهترین عملکرد را داشته باشند.