چینی ها از فروش هر خودرو Sil U در بازار اروپا 15400 دلار سود می برند در حالی که سود این خودرو در چین تنها 1400 دلار است. به این ترتیب، BYD 14000 دلار اضافی در بازار اروپا کسب می کند.
کمیسیون اروپا چند روز پیش با انتشار نتایج بررسیهای خود درباره وضعیت خودروهای چینی وارداتی به این قاره اعلام کرد که زنجیره تامین خودروهای برقی در این کشور یارانههای ناعادلانه دریافت میکند، بنابراین کمیسیون اروپا تعرفههای جدیدی را برای خودروهای در سال جاری وضع کرد. سوال، که در راستای تولید کننده است که بین 17.4 تا 38.1 درصد خواهد بود.
این تعرفه ها علاوه بر تعرفه 10 درصدی فعلی خواهد بود. به گزارش گروه رودیوم، حتی اعمال تعرفه 30 درصدی بر BYD Seal U سودی را که از فروش این خودرو در اروپا و چین حاصل می شود برابر نخواهد کرد. حتی با چنین تعرفهای، چینیها 15 درصد سود بیشتری (5080 دلار) در اروپا نسبت به چین کسب میکنند.
وقتی تعاریف بی ربط می شوند
با وجود تعرفههای بالاتر واردات به اروپای قارهای، BYD میتواند از فروش هر دستگاه Sil U سود بیشتری نسبت به فروش در چین به دست آورد. این تفاوت صادرات محصولات به قاره اروپا را بسیار جذاب می کند. علاوه بر این، اعمال تعرفه های جدید فضا را برای بی وای دی فراهم می کند تا قیمت محصولات خود را کاهش دهد تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورد.
گروه رودیوم می گوید: «تحلیل ما از چندین خودرو فروخته شده در چین و آلمان نشان می دهد که حتی پس از تعرفه 30 درصدی، بسیاری از خودروهای برقی چینی در قاره اروپا سود بیشتری خواهند داشت.
بر اساس این گزارش، اگر اروپایی ها به دنبال اقداماتی برای محدود کردن رقابت پذیری چینی ها در قاره همیشه سبز هستند، باید تعرفه های 45 یا حتی 55 درصدی وضع کنند. البته ممکن است تعرفه ها تاثیر نامطلوبی بر خودروسازان غربی بگذارد. اعمال تعرفه 15 تا 30 درصدی می تواند به مدل های تجاری برندهایی مانند تسلا یا بی ام و آسیب برساند، زیرا این برندها محصولات خود را که در چین تولید می شوند به اروپا صادر می کنند.
تفاوت سودآوری بی ام و iX3 در اروپا و چین (پس از در نظر گرفتن هزینه هایی مانند حمل و نقل) تنها 9 درصد است، بنابراین اگر تعرفه ها بیش از 9 درصد باشد، سود بی ام و در اروپا کمتر از چین خواهد بود. .
تعرفه های بالا می تواند برنامه های خودروسازانی مانند بی ام و، هوندا و فولکس واگن را مختل کند. این شرکت ها می خواهند بیشتر روی چین به عنوان قطب صادراتی به بازار اتحادیه اروپا تمرکز کنند.
همکاری با بزرگترین رقبا
سرمایه گذاری مشترک BMW-Brilliance-Tesla با تعرفه اضافی 21 درصدی مواجه شد زیرا در زمان تحقیق با کمیسیون اروپا همکاری می کرد. تسلا همچنین تحقیقات جداگانه تری انجام داد. باید گفت تفاوت قیمت تولیدکنندگان خارجی و چینی به این دلیل است که چینی ها یارانه بیشتری دریافت می کنند.
برندهای چینی هم ادغام بیشتری دارند یعنی بیشتر قطعات و فرآیندها را خودشان تولید می کنند و این باعث کاهش قیمت محصولات نسبت به برندهای خارجی می شود.
جان مورفی، تحلیلگر ارشد خودرو، می گوید: «بر اساس برآوردهای ما، 17000 دلار در هزینه قطعات بین تسلا و خودروهای الکتریکی تولید شده توسط خودروسازان دیگر وجود دارد وسایل نقلیه و رقابت با تسلا.”
البته انتظار می رود که خودروهای برقی در آینده سودآور شوند، اما به گفته مورفی، ممکن است چندین نسل طول بکشد تا این اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، بعید است که فورد گام های جدی برای کاهش هزینه ها در نسل بعدی خودروهای الکتریکی خود بردارد.
به گفته وی، سودآوری در خودروهای برقی احتمالا در نسل سوم و در چهار تا پنج سال آینده محقق خواهد شد. بنابراین، اگرچه انتظار نمی رود که خودروسازان سرمایه گذاری خود را در خودروهای برقی کاهش دهند، اما ممکن است رویکردهای محتاطانه تری برای همگامی با تقاضای بازار در پیش بگیرند.
فراتر از صنعت خودرو
البته نباید فراموش کرد که این شرکت نه تنها خودرو تولید می کند، بلکه دارای معادن لیتیوم، تولید باتری، موتور الکتریکی و … نیز می باشد. این شرکت مالک کشتی های بزرگی برای صادرات است و همچنین مالک یک شرکت بیمه وسایل نقلیه است.
از سوی دیگر، ادامه جنگ شدید قیمت ها باعث شد تا قیمت خودروهای برقی همه برندها به ویژه شرکت های مطرحی که در رقابت با برندهای چینی با مشکل مواجه بودند، کاهش یابد. قیمت فولکس واگن ID.4 در اروپا 50 درصد بیشتر از اروپاست (قیمت این خودرو در آلمان معادل حدود 50 هزار دلار است) و برای خرید نسخه مجهز به باتری 80 کیلووات ساعتی در چین، شما باید فقط 33500 دلار بپردازید.
البته Rhodium Group می گوید رقم ذکر شده تنها قیمت پیشنهادی سازنده است و قیمت واقعی ID.4 در نمایندگی های چینی حدود 25000 دلار است. با وجود افزایش تعرفه از سوی کمیسیون اروپا، خودروسازان چینی به دنبال افزایش صادرات خود هستند.
از جمله مواردی که این استراتژی را تقویت می کند، می توان به رشد کم و حاشیه سود کم بازار خودروهای برقی در چین و همچنین مشوق های صادراتی اشاره کرد. چین بهویژه بر اتحادیه اروپا بهعنوان یک مقصد اصلی صادراتی تمرکز دارد، زیرا این اتحادیه بازار جذابی دارد و برندهایی مانند BYD و MG اهداف بلندپروازانهای را برای تصاحب سهم قابل توجهی از این بازار تعیین کردهاند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249757/%DA%86%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%81%D8%B9-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%86%D8%B1%D8%AE%D8%AF