چهار عامل تعیین کننده قیمت خودرو در سال آینده است

این روزها بازار و صنعت خودرو تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است که قیمت دلار در آن نقش تعیین کننده ای دارد. اما روند کلی اقتصاد ایران تنها نشان از افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه ها دارد. قیمت بازار تا سال جدید صبر نکرد و روند رشد خود را آغاز کرد اما قیمت کارخانه ای برخی خودروسازان در مرحله چانه زنی و کسب مجوز است. آنچه مسلم است افزایش قیمت کارخانه ای خودروها قطعی است اما نرخ رشد آن به قیمت دلار و تورم در کشور بستگی دارد. قیمت خودروهای مونتاژ شده مطمئناً در سال آینده افزایش می یابد. زیرا قیمت دلار افزایش یافته و احتمال افزایش تعرفه واردات قطعات جدا وجود دارد. اما در این سگمنت از خودروهای داخلی ممکن است درصد تغییر قیمت رسمی بیشتر از قیمت خودروهای مونتاژی باشد.

در خصوص پیش بینی وضعیت بازار و کارخانه خودروهای داخلی و مونتاژی گفتگویی با بابک صدرائی فعال و کارشناس حوزه خودرو داشته ایم.

با توجه به پایان انتخابات و انتظارات از وضعیت بازارها پس از انتخابات، از امروز شاهد چه روندی در بازار خودرو خواهیم بود؟

بازار خودرو با توجه به نوسانات فعلی، مجوزهای افزایش قیمت صادر شده و افزایش قیمت دلار روند صعودی را نشان می دهد. اما درصد افزایش قیمت ها که در بازار شاهد خواهیم بود به عوامل اقتصادی و سیاسی بستگی دارد. امیدواریم قیمت های بهاره آزاد نشود. همچنین ممکن است قیمت ها به آرامی و در یک دوره زمانی افزایش یابد. در نهایت برآورد من این است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، روند قیمت خودرو افزایش خواهد یافت. درصد رشد قیمت ها به عوامل مختلفی فراتر از انتظار ما بستگی دارد و تنها امیدواریم این افزایش قیمت تا پایان سال با کاهش ملایمی صورت گیرد نه اینکه در بهار مانند سال گذشته افزایش قیمت ها آزاد شود. سال های گذشته.

آیا این روند در سال جدید ادامه خواهد داشت یا تحت تأثیر عواملی کند می شود یا متوقف می شود؟

اول سال اینجوری بود چون همه قبلا خریده بودند. بازار دچار رکود می شود و افزایش قیمت ها وجود نخواهد داشت. افزایش یکباره یا ملموس قیمت معمولا در تابستان یا نیمه دوم سال اتفاق می افتد. اما همه این موارد به قیمت دلار برمی گردد. اگر بعد از تعطیلات نوروزی قیمت دلار افزایش پیدا کند، ناخودآگاه قیمت خودرو افزایش می یابد.

همچنین در سال جدید علاوه بر بحث دلار، سیاست های این وزارتخانه نقش مهمی ایفا خواهد کرد. خیلی مهم است که مشخص کنند چه تعداد خودرو می توانند وارد کنند.

اما به نظر من اگر امسال واردات دو برابر شود تاثیری بر این بازار نخواهد داشت و حداقل باید سالانه به 80 تا 100 هزار دستگاه به بالا برسد. همچنین اینکه بحث عرضه و تقاضا در سال جدید چگونه خواهد بود، سیستم حذف یا اصلاح می شود و پایان قیمت گذاری اجباری چگونه خواهد بود، در تعیین قیمت خودرو بسیار موثر است.

بخوانید:  افزایش سرمایه و جابجایی شرکت ها معاملات سهام خودروسازان را داغ کرد

در بخش مونتاژ خودرو در سال جدید احتمالاً شاهد تغییر نرخ ارز، تغییر مرجع عرضه ارز و همچنین افزایش تعرفه واردات CKD خواهیم بود. به نظر شما قیمت کارخانه ای خودروهای مونتاژی در سال جدید چه شرایطی خواهد داشت؟

خودروهای مونتاژی تاکنون با ارز 50 هزار تومانی عرضه می شوند. اطمینان حاصل کنید که خودروسازان واقعاً در تلاش برای دریافت مجوز برای افزایش قیمت هستند. چرا که نرخ ارز در حال حاضر به حدود 60 هزار تومان رسیده و 15 درصد رشد داشته است. علاوه بر این، دولت برای سال آینده بودجه مالیات محور دارد و از همه مالیات بیشتری دریافت خواهد کرد. در واقع معتقدم عوارض گمرکی خودروهای وارداتی افزایش می یابد. همچنین شاهد افزایش تعرفه خودروهای CKD خواهیم بود. به محض اینکه این موارد درست شد و از آنجایی که کانال قیمت دلار نیز در حال افزایش است، مطمئناً قیمت خودروهای مونتاژ شده در سال آینده افزایش می یابد.

انتظارات برای افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در سال آینده چیست؟

من فکر می کنم قیمت خودروهای مونتاژ شده در سال آینده بین 15 تا 20 درصد افزایش می یابد.

صحبت هایی در مورد افزایش قیمت خودروهای داخلی صورت گرفت. از آنجایی که این شرکت ها ضرر می کنند، آیا دولت نگاه ویژه ای به این شرکت ها خواهد داشت یا وضعیت به همین منوال ادامه خواهد داشت؟

یک وضعیت متناقض در این زمینه وجود دارد. ما از یک طرف می گوییم سازنده ماشین ما ضرر می کند و از طرف دیگر دولت آنها را مجبور به افزایش تولید می کند. دولت نمی تواند خودروسازان را مجبور به افزایش تولید کند و از سوی دیگر جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد. این سیستم رهبری و قیمت گذاری باعث شده است; سیستم توزیع خودرو نیز غیرفعال خواهد شد. یعنی خودرو به دلیل اجاره از جای دیگری خریداری شده و با قیمت های گزاف فروخته می شود. به نظر من منطقی است که دولت قیمت ها را به تعادل برساند تا این حدس و گمان را محدود کند. انتظار می رود نرخ تورم این کشور در سال آینده بین 45 تا 55 درصد باشد. دلار نیز طی یکی دو ماه گذشته حدود 15 درصد افزایش یافته است. خودروساز داخلی نیز در این کشور تولید می کند.

بخوانید:  ماشین "بی قیمت" شده است! - اخبار خودرو

قبول دارم که خودروسازان ما در خیلی جاها بازدهی چندانی ندارند و هزینه های سربار زیادی دارند. اینها مسائلی است که در بلندمدت و با تغییر ساختارها حل خواهد شد. اما با این ساختار فعلی، خودروساز داخلی مانند مونتاژکننده و واردکننده خودرو مجبور است قیمت محصولات خود را افزایش دهد. آیا می توان از همین فرمول برای غذا استفاده کرد؟

نمی توان گفت گوشت را در کشتارگاه کیلویی 100 هزار تومان می فروشم اما قیمت این محصول در بازار 500 هزار تومان است. ممکن نیست. قیمت کالا را نمی توان با سفارش مشخص کرد. خودرو نیز مانند هر محصول دیگری باید افزایش قیمت داشته باشد. یک ماشین اجزای زیادی دارد. در سال جدید هزینه دستمزد کارگران افزایش می یابد.

احتمال افزایش قیمت سوخت نیز وجود دارد. اگر همه این موارد را در نظر بگیرید کاملا مشخص است که قیمت نهایی خودرو در سال آینده نسبت به سال جاری رشد خواهد داشت.

خودروساز همواره خواسته است قیمت محصولات خود نزدیک به قیمت حاشیه بازار باشد. آیا می توان قیمت حاشیه بازار را مبنایی برای قیمت گذاری در نظر گرفت؟ آیا قیمت بازار واقعی است؟

قیمت خودرو در حاشیه بازار واقعی نیست. قیمت حاشیه ای خودروی ایرانی که قیمت تمام شده آن بسیار پایین است، گاهاً بیشتر یا با قیمت کارخانه ای خودروی چینی با تکنولوژی و امکانات روز بیشتر می شود. قیمت خودروهای ایرانی در بازار غیر منطقی است. اساساً این قیمت مناسبی نیست. برخی از این خودروها به دلیل تقاضا برای آنها و یا به دلیل دلالی زیاد به قیمت های غیر منطقی می رسند. قیمت بیش از یک میلیارد تومانی خودروهای ایرانی در بازار در مقایسه با قیمت کارخانه ای برخی محصولات چینی که دارای تکنولوژی جدید و آپشن های بالاتر هستند، غیر منطقی تلقی می شود.

در مورد حل این مشکل چه می دانید؟

ابتدا ایران خودرو و سایپا باید قیمت نهایی محصولات خود را اعلام کنند. قیمت کامل خودرو باید به طور واضح بیان شود. قیمت فروش باید به گونه ای باشد که ضمن در نظر گرفتن حاشیه سود معقول برای ایران خودرو و سایپا، ضمن در نظر گرفتن حاشیه سود معقول، بتوان ضمن تهیه خودرو از پیمانکاران کارمزد دریافت کرد. این موضوع بسیار ساده است. اما مزیت بزرگ و پیچیده آن این است که در وضعیت اقتصادی مشخص و باثباتی قرار نداریم و نمی توانیم برای سال آینده قیمت فولاد را تعیین کنیم و یک سال لاستیک و پتروشیمی را با قیمت ثابت بخریم.

یعنی نمی توانیم نسبت ضریب تغییر شش ماهه را در قیمت تعیین کنیم و افزایش قیمت شش ماهه را در نظر بگیریم. این راهی است برای حذف بازار آزاد و بازار سیاه و تشویق تولیدکننده به تعمیر سیستم توزیع و فروش سریعتر و قیمت مناسب خودرو. قیمتی که به نفع مصرف کننده است و در بازار آزاد شرکت نمی کند که معامله گران به طور غیرمنطقی قیمت را افزایش می دهند. به نظر می رسد این تنها راه است. در اواخر دهه 80 متقاضی با خرید از ایران خودرو ظرف مدت یک تا دو ماه خودروی مورد نظر را دریافت می کرد.

بخوانید:  نگاهی به وضعیت اشتغال در صنعت خودرو

بین بازار سیاه و کارخانه تفاوتی در قیمت ها وجود نداشت و چیزی به نام بازار سیاه نداشتیم، تولید را تقاضا و قیمت تعیین می کرد و تورم به این شکل نداشتیم. باید دوباره به این سمت برویم و موانع تولید را برداریم، قیمت گذاری دستوری را برداریم، سیستم را اصلاح کنیم و عوامل سرکوب تقاضا را حذف کنیم، تقاضا را افزایش دهیم و خودروساز باید قیمت مناسبی برای خودرو ارائه دهد. در این صورت تقاضای واقعی ایجاد می شود.

هنگامی که قیمت کارخانه و قیمت بازار متفاوت است، برآورد این دو قیمت به تقاضای کشسان در آن محدوده قیمتی در بازار تبدیل می شود. اینجاست که تقاضای مشخصی به دست می آید و خودرو تک قیمتی می شود. در این صورت متوجه می شویم که چقدر تقاضا برای خودرو وجود دارد، تولید برنامه ریزی می شود و در آینده خودروساز می تواند از این طریق قیمت خود را افزایش دهد و از نظر کیفیت و جایگاه بهتری کسب کند. کارایی.

اگر این اتفاق بیفتد و عامل سرکوب قیمت و تقاضا حذف شود، چند ماه طول می کشد تا بازار به کارخانه برسد و شرایط به حالت عادی برگردد و بازار سیاه از بین برود؟

یک دوره چند ماهه لازم است، اما اگر این اتفاق بیفتد. سازنده خودرو باید شرایط خاصی را رعایت کند. در این صورت ممکن است خودروساز به بهانه تقاضای زیاد، تحویل یک سال را به تاخیر نیندازد. تا زمانی که زمان تحویل خودرو در آن شرایط افزایش یابد، بازار سیاه دوباره ایجاد خواهد شد. این بازار سیاه ناشی از عرضه و تقاضا است. وقتی سفارش من به جای یک ماه بعد از شش ماه انجام شود، ارزش خودروهای موجود در بازار افزایش می یابد که ارزش خودرو را 60 تا 70 درصد افزایش می دهد. اگر این اتفاق بیفتد، در عرض چند ماه قیمت های واسطه ای به آرامی کاهش می یابد و می توانیم به قیمتی بین بازار و کارخانه برسیم که طبیعی است و برای هر دو طرف ارزش دارد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248356/%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87