انتقاد شما به مجوز واردات یا اختصاص ارز به کدام کالاها وارداتی است؟
واردات خودروهای کارکرده در نیمه دوم سال نهایی میشود
ابتدا باید پذیرفت خودرویی که چند سال کارکرده و سپس وارد کشور میشود، مستعمل است و قطعات یدکی ندارد. نباید کشور را تبدیل به انبار ضایعات دیگر کشورها کنیم. اگر قرار باشد ۳۰۰هزار خودرو را وارد کنیم و هر یک در خیابانی رها شوند، نیاز خودرویی کشور برطرف نمیشود، اصلا چرا باید دست به واردات خودرو مستهلک و بیکیفیت خارجی بزنیم.
آیا اختصاص منابع محدود ارزی به خودرو، دولت را در تامین کالاهای اساسی با دشواری روبهرو نمی کند؟
اینکه برخی نمایندگان مجلس میگویند مردم باید با ارز خودشان اقدام به خرید خودرو کنند، در صورت عملیشدن چه نتیجهای خواهد داشت؟
آییننامه واردات خودروهای کارکرده که باید توسط دولت تنظیم و سپس به وزارت صمت ابلاغ شود، هنوز آماده نشده است. مواردی که در این آییننامه ذکر می شوند، بر اساس میزان سختگیری یا تسهیل، سرنوشت واردات خودروهای کارکرده را تعیین خواهد کرد. مجلس تصویب کرده که عمر این خودروها باید زیر ۵ سال باشد، اما سقف قیمتی برای آن مشخص نکرده است و این بستگی به تصمیم دولت دارد که از کدام برندها و در چه سطح قیمتی واردات انجام دهد. درصورتیکه اراده دولت بر واردات خودرو باشد، اتخاذ تصمیم نهایی کار دشواری نیست. تصویب آییننامه و انجام هماهنگیهای لازم با گمرک و همچنین اخذ مجوز سازمان محیطزیست و استاندارد در فرآیند واردات خودرو باید درنظرگرفته شود که تمام این موارد زمانبر خواهد بود و به نظر میرسد حداقل باید تا پایان تابستان منتظر بمانیم تا واردات خودروهای کارکرده کلید بخورد.
نگرانیها درخصوص دور زدن قانون و احتمال تخلف ازسوی سوداگران و فرصتطلبان، بانک مرکزی را نسبتبه واردات بدون انتقال ارز بدبین کرده است. به همین دلیل موضع نهایی این نهاد درخصوص اختصاص یا عدم اختصاص ارز اعلام نمیشود و کارشناسان این نهاد منتظر ارائه دستورالعمل اجرایی توسط دیگر ارکان دولت هستند. این در حالی است که بسیاری از کالاهایی که در سبد واردات هستند، شاید مستحق دریافت ارز نباشند، اما دولت برای این گروه از کالاها به شدت واردات خودرو تصمیمگیریهای بازدارنده نداشته است.
محصولات خودروسازان جهانی در بازار داخلی ما چندصد درصد از نمونه صفرکیلومتر آنان در منطقه بیشتر ارزشگذاری میشود. برخی کارشناسان معتقدند اگر هزینه سیکیدیکاری را صرف واردات خودروهای کمکارکرد کنیم، دوبرابر مونتاژ خودروهای چینی، واردات خواهیم داشت. نظر شما در این خصوص چیست؟
وقتی فشار برای واردات خودرو با این روش زیاد شود، طبیعی است که قیمت ارز تا ۶۰هزار تومان افزایش یابد و تورم داخلی نیز چند درصدی افزایش پیدا کند. اگر بپذیریم خودرو خارجی را وارد کنیم، باید این تبعات را نیز بپذیریم. اما اگر قرار باشد با ارز دولتی خودرو وارد کنیم نیز حقیقت این است که اصلا ارزی نداریم که به این کار اختصاص دهیم. بنابراین بهترین راهکار این است که فعلا پرونده ورود خودروهای خارجی دست دوم را ببندیم و کنار بگذاریم، چون از هر طرف نگاه میکنیم، به زیان ملت است. به هیچ وجه این نوع واردات خودرو به سود ملت ایران نیست.
میزان ارزی که برای واردات قطعات منفصله خودروهای چینی، توسط خودروسازان از کشور خارج می شود، در سال ۱۴۰۲ حدود ۶میلیارد دلار بوده است. درحالیکه با ۶میلیارد دلار میتوانیم ۳۰۰هزار خودرو کارکرده در کلاس جهانی وارد کشور کنیم. اما میزان تولید چینیها در ایران بسیار کمتر از این حرفهاست.
واردات خودروهای کارکرده به زیان مردم است
پس از پنج سال سردرگمی صنعت و بازار خودرو به دلیل کشمکشهای مجلس و دولت بر سر ممنوعیت یا آزادسازی واردات خودرو حالا بهاصطلاح ماهی به دم رسیده و همه طرفین درگیر موضوع به این باور رسیدهاند که ممنوعیت واردات خودرو از ابتدا اشتباهی بزرگ بوده است. کارشناسان این حوزه دلیل افزایش بیسابقه نرخ خودرو در کشور را کاهش عرضه عنوان میدانند و معتقدند افزایش نرخ ارز در کنار کمبود عرضه خودرو، از مهمترین دلایل تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایهای است. هرچند عدم تامین تقاضای موردنیاز مردم توسط خودروسازان داخلی سبب شد تا عزم مجلس و دولت برای واردات خودروهای کارکرده با تاکید بر ارزبری کمتر و قیمت مناسب جزم شود.
موضوع تعرفه گمرکی زمانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که یک دستگاه خودرو از گمرک کشور به دست مصرفکننده برسد که طی این مدت ارادهای در این خصوص نبوده است. باید بپذیریم که شرایط اقتصادی مساعد نیست. اگر قرار باشد ملت از ارز شخصی یا بهعبارتی ارز بازار آزاد استفاده کنند، آثار تورمی جدی خواهد داشت؛ آثاری که در شرایط تورمی کشور، به یک بار اضافی برای اقتصاد کشور تبدیل خواهد شد. اگر هم قصد داشته باشیم، ارز دولتی تخصیص بدهیم، چنین امکانی وجود ندارد.