علی رضا قربان نژاد، فعال و کارشناس حوزه خودرو در این باره می گوید: با وجود تلاش های صورت گرفته در زمینه تولید قطعات یدکی در صنعت خودرو، بیش از 1200 شرکت قطعه سازی در رقابت نابرابر قرار گرفته اند و در نتیجه، در نتیجه این اقدام چینی ها این کار را انجام دادند و باید انتظار داشت که این صنعت از بین برود.
در مورد آینده صنعت خودرو نگرانی هایی وجود دارد که نظر شما در مورد حضور همتایان چینی در صنعت مونتاژ و بازار خودرو چیست؟
متاسفانه وضعیت صنعت خودرو در ایران فاجعه آمیز است برای حضور فعالان صنعت خودرو در عرصه های بین المللی، باید این صنعت را به افراد شایسته و دلسوز سپرد.
پس از اعمال تحریم های هدفمند بر صنعت خودرو، عقلانیت در حکمرانی صنعت خودرو از بین رفت و استفاده از تخصص بخش خصوصی نادیده گرفته شد و متولیان نیز گوش خود را به اظهار نظر کارشناسان و افراد با تجربه بسته بودند. صاحبان آنها، اما اکنون آنها انتظار دارند که همه چیز در مسیر درست باشد.
به خودت کمک کن
آیا دولت با خصوصی سازی شرکت های بزرگ خودروسازی می تواند این صنعت را به سمت رقابت با خودروسازان جهانی سوق دهد؟
متأسفانه در صنعت خودرو با بی عدالتی دیگری مواجه هستیم زیرا سهام زیانده فعلی قابل فروش نیست، با وجود اینکه بخش زیادی از مردم این سهام را دارند، هرچند به نظر من بهتر است به این موضوع رسیدگی شود. بیایید ابتدا وظایف مدیریت این دو شرکت را برای خروج هرچه سریعتر از وضعیت زیان ده تعریف کنیم و سپس به فکر فروش سهام تادلی باشیم. قیمت آب، برق، گاز و مالیات دو برابر شده اما از سوی دیگر به خودروساز گفته می شود که باید محصول نهایی خود را به قیمت قبلی بفروشد. من شخصا معتقدم که دستهای پنهان صنعت خودروسازی ایران را ورشکست میکنند و در نهایت آن را به چینیها میسپارند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250387/%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D9%BE%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF