چری هم موفق شد ۳۹۴ هزاردستگاه خودرو صادر کند که نسبت بهسال قبل ۱۷۰ درصد افزایش یافته است. گریتوالموتورز ۱۲۴ هزاردستگاه خودرو صادر کرد که نسبت بهسال قبل ۹۷.۳ درصد افزایش را نشان میدهد.
توقف پیشتازی ژاپنیها در فناوری
دینگ یواکین، تحلیلگر بازار خودرو در بانک HSBC بهروزنامه انگلیسی فایننشالتایمز گفته که فناوری خودروسازان خارجی دیگر نسبت بهخودروسازان چینی برتر نیست و بسیاری در چین دوست دارند خودرو چینی سوار شوند. میتسوبیشی تنها خودروسازی نیست که در چین مشکل دارد.
این شرکت در پنج ماه نخست سال کمتر از چهارهزار دستگاه خودرو تولید کرد که ۷۵ درصد از پارسال کمتر است. فروش میتسوبیشی در سال ۲۰۲۲ هم نسبت بهسال قبل ۴۱ درصد کاهش یافته بود.
طی چند سال گذشته، صادرات خودرو چینی حدود یکمیلیون دستگاه در سال بوده است. تا سال ۲۰۲۱ بود که حجم صادرات برای نخستینبار از ۲ میلیون واحد فراتر رفت. سپس در سال ۲۰۲۲، حجم صادرات از ۳ میلیوندستگاه نیز بیشتر شد و چین را بهدومین صادرکننده بزرگ خودرو پس از ژاپن تبدیل کرد.
علاوهبر این، سایک در بازارهایی مثل مکزیک، استرالیا، انگلستان، عربستان سعودی، هند و تایلند عملکرد خوبی داشته و چری در روسیه، مکزیک و شیلی پرقدرت عمل کرده است. بهطور کلی، آسیا، اروپا و آمریکای لاتین بازارهای صادراتی اصلی خودروهای چینی هستند. در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳، روسیه، مکزیک و بلژیک بیشترین واردات خودرو را از چین داشتهاند.
در این میان میتوان گفت میتسوبیشی از نخستین قربانیان تردید خودروسازان ژاپنی برای ساخت خودروهای الکتریکی است. درحالی که بازار خودروهای الکتریکی در چین پررونق است، میتسوبیشی هنوز هیچ خودرو الکتریکی در محصولاتش ندارد.
البته باید توجه داشت که خودروهای صادراتی چینی به دو دسته کلی برندهای مستقل چینی و شرکتهای جوینتونچری یا سرمایهگذاری مشترک تقسیم میشوند. بهعنوان مثال، در نیمه نخست امسال تسلای چین ۱۸۲ هزار دستگاه خودرو صادر کرده و بهسومین برند صادراتی چین تبدیل شده است. این شرکت همچنین یکسوم صادرات خودروهای انرژی نوی چین را هم بهخود اختصاص داده است.
هوندا نیز در ماه ژانویه اعلام کرد که تولید محصولات لوکس آکورا را درچین متوقف خواهد کرد. مدیر مزدا هم هفته گذشته اعلام کرد با وجود برنامه گسترده شرکتش برای افزایش فروش، بعید است این کارخانه بتواند امسال سودش را افزایش دهد. ماساهیرو مورو که بهتازگی بهمدیریت مزدا منصوب شده، میگوید وضعیت در چین طوری شده که فقط شرکتهای قوی میتوانند سرپا باقی بمانند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245312/%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DB%B2-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B2%D8%AF
علاوهبر این، SAIC حرکت خوبی در بازارهایی مانند مکزیک، استرالیا، بریتانیا، عربستان سعودی، هند و تایلند داشته است. چری هم در بازارهایی مانند روسیه، مکزیک و شیلی عملکرد خوبی داشت.
در نیمه نخست سال ۲۰۲۳، شش خودروساز چینی بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو صادر کردهاند که شامل سایک، چری، چانگان، گریتوال، جیلی و دانگفنگ میشود. در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۳، هفت شرکت خودروسازی چینی SAIC ،Chery ،Tesla China، Changan ،Great Wall Motors ،Geely و Dongfeng بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو صادر کردند. در میان آنها،
در ۶ ماه نخست سال جاری، چینیها ۱.۷۸ میلیوندستگاه خودرو سواری صادر کردهاند که ۸۸ درصد نسبت بهمدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. در نیمه نخست سال جاری، چینیها ۲.۱۴ میلیوندستگاه وسیلهنقلیه صادر کردهاند که ۷۵.۷ درصد نسبت بهمدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. از این میزان، ۱.۷۸ میلیوندستگاه خودرو سواری بوده که ۸۸.۴ درصد افزایش را نشان میدهد. همچنین چینیها موفق بهصادرات ۵۳۴ هزار دستگاه خودرو انرژی نو (الکتریکی و هیبرید) شدهاند که نشان از افزایش چشمگیر ۱۶۰ درصدی دارد.
شرکتهای ژاپنی همچنین ضربه سختی از جنگ قیمتی خوردهاند که تسلا در چین آغاز کرد. تخفیفهای زیاد برخی خودروسازان بهخریداران سبب شد قیمت محصولات میتسوبیشی گران بهنظر برسد.
بزرگترین سهامداران صادرات از چین
در سال ۲۰۲۱ برای نخستینبار میزان صادرات خودروهای چینی از دو میلیون دستگاه فراتر رفت. سپس در سال ۲۰۲۲ این رقم از سهمیلیون دستگاه هم بیشتر شد و چین را بهدومین صادرکننده بزرگ خودرو جهان پس از ژاپن تبدیل کرد. طبق پیشبینیها، در پایان سال ۲۰۲۴ میزان صادرات وسایل نقلیه چینی از چهار میلیوندستگاه فراتر خواهد رفت.
بهگفته معاون اجرایی و دبیر کل CAAM، انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۲۳، حجم صادرات خودرو چین از ۴ میلیوندستگاه فراتر رود. شایان ذکر است صادرات خودرو چین به دو دسته اصلی تقسیم میشود: برندهای مستقل و برندهای سرمایهگذاری خارجی یا سرمایهگذاری مشترک. در نیمه نخست سال جاری، تسلای چین ۱۸۲ هزاردستگاه خودرو صادر کرد که سومین برند بزرگ صادرات خودرو چین است و یکسوم صادرات خودروهای انرژی جدید چین را بهخود اختصاص داده است.
در چند ماه گذشته سهم خودروسازان ژاپنی از بازار چین از بیش از ۲۱ درصد بهکمتر از ۱۸ درصد کاهش یافته است. میتسوبیشی در چین با کارخانه GAC شریک است.
بیوایدی ۸۱ هزار دستگاه وسیلهنقلیه صادر کرد که نسبت بهسال قبل ۱۰۶۰ درصد افزایش داشت.
بهطور کلی، آسیا، اروپا و آمریکای لاتین بازارهای اصلی برای صادرات خودرو چین هستند. بر اساس دادههای ژانویه تا ماه می سال جاری، سه واردکننده بزرگ خودروهای چینی کشورهای روسیه، مکزیک و بلژیک بودند. همچنین بهطور خاص، سه واردکننده اصلی خودروهای انرژی نو چینی، بلژیک، بریتانیا و تایلند بودند.