در حدود سال 1365-1366 فروشگاهی به نام “یونایتد” افتتاح شد و شروع به تهیه و توزیع قطعات یدکی ماشین آلات سنگین و موتورهای کامینز آمریکایی کردند در آن زمان قطعات یدکی این موتورها بود که به تدریج در زمینه واردات قطعات یدکی، موتورهای دیزلی کامل و ماشین آلات راهسازی از آمریکا، کانادا و دبی… گسترش یافت و تبدیل شد.
این آغاز ماجرای ایجاد برند کابیون است و ادامه ماجرا را از زبان خود مهندس محمودی می شنویم:
خب همانطور که به شما گفتم فعالیت اصلی ما موتورهای کامینز بود که یک شرکت آمریکایی است و به تدریج با توجه به تحریم هایی که علیه کشورمان اعمال شد شاهد ظهور برندهای چینی در همه زمینه ها بودیم و ما هم کار کردیم و این حادثه هم از این قاعده مستثنی نبود و کامیون هایی با برندهای چینی وارد بازار شدند و اتفاقاً در برخی از این ماشین ها از موتورهای کامینز نیز استفاده شد و این موضوع به جای ماشین های آمریکایی که در ایران بسیار قدیمی بودند، روند کار ما را تغییر داد. اجازه دهید وارد عرصه ماشین آلات چینی شویم و با نام تجاری مهتادان کامینز به فعالیت خود ادامه دهیم.
خب قیمت قطعات خودروی چینی معقول تر بود و دسترسی به چین برای واردات بسیار راحت تر بود، به همین دلیل واردکنندگان قطعات چینی به سرعت افزایش یافتند و شرایط بازار برای مدتی نوسانات زیادی داشت و همین مسائل باعث شد. تصمیم بگیریم استراتژی خود را تغییر دهیم و از سال 2012 فعالیت خود را منحصراً در زمینه کابین و قطعات بدنه ماشین آلات سنگین ادامه دهیم.
خب ما همیشه در همه ادوار با فشارهای داخلی مواجه بوده ایم اما با وجود این همیشه پیشرفت یکی از دغدغه های اصلی ما بوده است. خب شرایط کسب و کار ما را ایجاب می کرد که به تدریج تجارت سنتی را کنار بگذاریم که خود مستلزم یک سری تخریب بود، این اتفاق در زمستان سال 1400 رخ داد، ما شرکت «کارن تجارت فتح» را به ثبت رساندیم و با تغییر نام برند «کابیون» فعالیت خود را آغاز کردیم. و کابیون اولین شرکت شد. این شرکت در زمینه اتاقک و قطعات بدنه ماشین آلات سنگین تخصص دارد.
نام کابین ترکیبی از کابین و کامیون است که تبدیل به کابین …
- همانطور که می دانید بیشترین دغدغه مردم در همه زمینه ها بحث کیفیت و اصالت محصول است. برای حل این مشکلات چه رویه ای را در Cabion دنبال می کنید؟
دقیقاً همینطور است، یکی از مشکلات اصلی ما در بازار کیفیت بینظیر قطعات چینی است، همیشه در طول این چهار دهه فعالیت اصلی ما بحث کیفیت بوده است، سپس قیمت، زیرا میدانیم رانندگان با چه مشکلاتی مواجه هستند. و چه سختیها و شب زندهداریهایی که پول در میآورد و این پول سخت برای ما ارزش زیادی دارد و هرگز حاضر نیستیم برای منافع شخصی و سود بیشتر با جان و مال این عزیزان بازی کنیم. ما همیشه سعی کرده ایم بهترین کارخانه ها و شرکت ها را برای آنها پیدا کنیم، باید تامین قطعات یدکی را انتخاب کنیم، هزینه زیادی برای این مشکل پرداخت کردیم، اکنون می توانم با اطمینان بگویم که کیفیت قطعات توزیع شده توسط کپیون در جهان بازار در اکثر مناطق با کیفیت اصلی تجهیزات برابری می کند، در حالی که از نظر قیمت مقرون به صرفه تر است.
- در حال حاضر وضعیت بازار لوازم یدکی چگونه است و آیا راهی برای تشخیص لوازم یدکی با کیفیت از تقلبی وجود دارد؟
شرایط فعلی بازار جالب نیست، از بحث واردات، ارز، گمرک و مشکلات داخلی گرفته تا ورود لوازم و لوازم یدکی بی کیفیت و درجه دو به این بازار توسط گروهی از افراد سودجو.
متأسفانه شاهد هستیم که گاهی لوازم بی کیفیت با قیمت های پایین وارد بازار می شود، اما در بسیاری از جاها همین لوازم به عنوان درجه یک و یا حتی اورجینال با قیمت های بسیار بالاتر به رانندگان عزیز فروخته می شود.
همانطور که می بینید تشخیص قطعات بی کیفیت کمی سخت است و نیاز به تجربه و تخصص دارد اما غیرممکن نیست مثلا در زمینه کاری ما (قطعات بدنه) یکسری مشکلات از جمله ضخامت ورق وجود دارد. قالب مرغوب، پوشش فر با کیفیت بالا، نقاط جوشکاری و غیره، روش جوشکاری، سهولت قرار دادن قطعه در جای خود، کیفیت پلاستیک به کار رفته در قطعات پلاستیکی و … می تواند نشان دهنده کیفیت بی کیفیت قطعات باشد.
- تفاوت اصلی محصولات Cabion در مقایسه با سایر محصولات و برندها چیست؟ مهم ترین ویژگی خرید از کابیون چیست؟
خب، ما در کابیون از کارشناسان حرفهای در این زمینه استفاده میکنیم، از منابع تامین خارجی قوی استفاده میکنیم، کالاها را از طریق مجاری قانونی وارد میکنیم و به مسائل تجاری اخلاقی و حرفهای پایبند هستیم. نگرانی های رانندگان کامیون همکاران عزیز، شاید همین مسائل باشد که کپیون را از سایر همکارانش متمایز می کند.
البته این مژده را هم بدهم که برای رفع یک سری از دغدغه های کیفی قطعات رانندگان عزیز، کابیون برند “یونیفرم” را ثبت و کنترل کرده است تا بتوانیم با تضمین قطعات یدکی اورجینال در خدمت مشتریان خود باشیم. کیفیت درجه یک
ما همچنین سعی می کنیم در مورد قیمت در سایت لیست کابیون شفاف باشیم قیمت قطعات یدکی کامیون برای به روز رسانی
- سهم کابیون در بازار ایران در پنج سال آینده کجا خواهد بود؟
Cabion اهداف کوتاه مدت و بلند مدت زیادی دارد که برای رسیدن به این اهداف به دقت برنامه ریزی شده است و بچه ها واقعاً شبانه روز برای رسیدن به این اهداف تلاش می کنند.
ایجاد شبکه فروش قوی از همکاران و رانندگان، گسترش برندها، ورود به بازار خودروی اروپا و تولید آنها از جمله اهداف میان مدت و بلندمدت کابیون است تا 100 در کشور ما تولید و ساخته می شود.
- حالا که صحبت از تولید شد، شرایط تولید چگونه است؟ آیا محصولات تولید داخل کیفیت لازم را دارند؟
خدا را شکر که در چند سال گذشته تولید قطعات یدکی در همه زمینه ها پیشرفت زیادی داشته است.
تولیدکنندگان خوبی در برخی از شهرهای صنعتی ما هستند که در حال حاضر محصولاتی قابل قبول و بعضاً برابر با نمونه های خارجی خود دارند.
اما در زمینه بدنه ماشین های سنگین مخصوصا اسکلت اصلی اتاق که قطعات فلزی است کار کمی سخت می شود زیرا نیاز به قالب های خاص و بزرگی دارد که هزینه های بالایی خواهد داشت و هرکسی نمی تواند انجام دهد. و گاهی حتی اگر تولید شوند در بازار کیفیت قابل قبولی نداشتند، در مورد قطعات ریز و پلاستیکی شرایط تولید بهتر است و محصولاتی با کیفیت خوب و قیمت مناسب به بازار عرضه می شود اما وجود دارد. برای رسیدن به این استاندارد جهانی هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250401/%DA%A9%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82-%D9%88-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%AF%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86