سود خالص این شرکت در شش ماهه نخست سال 2024 با کاهش 48 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 6.07 میلیارد دلار رسید و درآمد این گروه بزرگ از خودروها با کاهش 6.18 میلیارد دلاری به 9.22 میلیارد دلار رسید. این خبر باعث شد ارزش سهام Stlantis 8.5 درصد کاهش یابد.
آمریکا؛ پاشنه آشیل
کارلوس تاوارس، مدیرعامل این شرکت، دلیل اصلی این وضعیت را عملکرد Stlantis در آمریکا می داند که با وجود رشد کلی بازار خودرو، فروش این شرکت 16 درصد کاهش یافت. تاوارس هشدار داد که در هنگام از دست دادن برندها، احساسات جایی ندارند.
وی ادامه داد: اگر سوددهی نداشته باشند، این برندها را می بندیم. ما نمیتوانیم برندهایی داشته باشیم که درآمدزایی نداشته باشند.»
به گزارش رویترز، مکالمات مدیر عامل Stellantis با خبرنگاران این گمانه زنی را برانگیخت که برندهای Lancia، DS و Maserati ممکن است همگی در خطر بسته شدن باشند، اما آماتواریس مخالفت کرد.
اقدامات تهاجمی استلنتس در کاهش هزینه ها علت مشکلات این شرکت است، اما سعی کرده با نگاه به آینده چشم انداز مثبتی را ارائه دهد.
وی افزود: «در حالی که برای رسیدگی به این مسائل نیاز به اقدامات اصلاحی بود، ما یک برنامه هیجان انگیز از راه اندازی سریع محصول جدید را با 20 وسیله نقلیه جدید به بازار در سال جاری آغاز کرده ایم و این فرصت های بیشتری را برای ما باز خواهد کرد.» “می آورد.”
Lancia Epsilon در اروپا و Ram 1500 جدید با موتور Hurricane در آمریکا از جمله خودروهای جدیدی هستند که می توانند تعداد Aslantis را در نیمه دوم سال بهبود بخشند. این شرکت همچنین کاهش قیمت ها را برای رقابتی تر کردن محصولات خود در نظر خواهد گرفت. با این حال، تاوارس گفت که خروج از این وضعیت آسان نخواهد بود: “ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم، به ویژه در آمریکای شمالی، تا پتانسیل بلندمدت خود را به حداکثر برسانیم.”
استراتژی تنوع بخشی در برق رسانی
در حالی که تعداد خودروهای الکتریکی Stellantis به 22 مدل مختلف می رسد، فروش تمامی این خودروها در نیمه اول سال جاری در آلمان کمتر از 12000 دستگاه بوده است.
Stellantis طیف گسترده ای از خودروهای الکتریکی را به بازار ارائه می دهد و به طور مداوم به این تعداد اضافه می شود. اما شرایط فروش این خودروها چیست و کدام یک از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند؟ برای بررسی اجمالی این موضوع، نگاهی دقیق به آمار فروش Stlantis در آلمان انداختیم.
در شش ماهه اول سال 2024، این شرکت در مجموع کمتر از 189000 دستگاه خودرو در آلمان فروخته است که از این تعداد تنها 11580 خودرو برقی بوده است. یعنی سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش Stellantis بسیار ناچیز 6.1 درصد بوده است در حالی که در کل بازار آلمان سهم خودروهای الکتریکی 12.5 درصد است که دو برابر آن است. بنابراین، Stellantis جزو پرفروش ترین شرکت های تمام دوران در بخش خودروهای الکتریکی نیست.
برای مقایسه، سهم خودروهای برقی در کل فروش BMW 16 درصد بوده است. می دانیم که Stellantis دارای 14 برند مختلف است، اما تنها تعداد کمی از این برندها حضور پررنگی در بازار آلمان دارند.
اوپل با حدود 77000 دستگاه پرفروشترین برند Stlantis در آلمان است، اما فروش خودروهای الکتریکی این شرکت کمتر از 4400 دستگاه یا تنها 5.7 درصد بوده است.
Corsa e با 2079 دستگاه پرفروش ترین است و Moka e و Astra e هر کدام با حدود 900 دستگاه در رتبه های بعدی قرار دارند. در مورد دومین برند پرفروش Slantis در آلمان در نیمه اول سال جاری، فیات بود که فروش آن به حدود 35000 دستگاه رسید که حدود 4000 دستگاه معادل 11 درصد آن برقی بود.
این بدان معناست که سهم فروش خودروهای الکتریکی فیات هنوز کمتر از میانگین بازار آلمان است، اما هنوز دو برابر اوپل است. دلیل این امر موفقیت فیات 500e است که با 3638 دستگاه، پرفروش ترین خودروی الکتریکی Stellantis است.
پژو در نیمه اول امسال کمتر از 33000 خودرو در آلمان فروخت که از این تعداد کمتر از 1800 خودرو یا تنها 5.4 درصد آن برقی بود. پرفروش ترین خودروی الکتریکی پژو در آلمان E-208 با کمتر از 800 دستگاه فروخته شده است.
سهم خودروهای برقی در فروش سیتروئن خنده دار است. این شرکت در نیمه اول سال جاری توانسته 31000 دستگاه در آلمان بفروشد که تنها حدود 800 دستگاه آن برقی بوده یعنی سهمی کمتر از 3 درصدی.
البته سیتروئن در حال حاضر تنها یک خودروی الکتریکی به نام e-C4 به فروش می رساند و به زودی e-C3 نیز وارد بازار می شود که می تواند فروش خودروهای برقی این برند فرانسوی را افزایش دهد. سایر برندهای اسلانتیس سهم کمی از بازار آلمان دارند. به عنوان مثال جیپ در مدت شش ماه تنها 6400 خودرو در این کشور فروخت که حدود یک سوم آن متعلق به مدل آنگر بود.
با این حال، تنها 540 دستگاه از نسخه تمام الکتریکی این کراس اوور کوچک به فروش رفت. آلفارومئو و لانچیا هنوز یک خودروی برقی عرضه نکردهاند و جونیور به تازگی وارد بازار شده است و نسل جدید اپسیلون تا سال 2025 وارد بازار نخواهد شد.
اگرچه DS مدتی است که مدل الکتریکی DA3 E-Tense را عرضه می کند، اما فروش آن بسیار کم بوده و تنها 28 دستگاه در آلمان فروخته شده است.
مازراتی همچنین در مدت شش ماه تنها 300 خودرو در آلمان فروخت که از این تعداد تنها 17 خودرو برقی بودند. بنابراین سوالی که پیش می آید این است که آیا این برندهای تولید کننده خودروهای برقی ارزشش را دارند یا خیر؟
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250374/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D9%81%D8%AA-%DB%B5%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%B4%D8%AF