بر اساس آمار منتشر شده، مجموع تولید سه خودروساز اصلی (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) در پنج ماهه امسال به 360 هزار دستگاه خودرو نرسیده است. با توجه به تولید حدود 391 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته، تیراژ آنها نسبت به پنج ماه سال گذشته 9.5 درصد کاهش نشان می دهد.
تولید نیز ماهانه کاهش یافت. بنابراین شاهد کاهش 18 درصدی تولید در مردادماه نسبت به تیرماه هستیم. به نظر میرسد عمدهترین دلایل کاهش تولید بیش از 37 هزار دستگاه خودرو در پنج ماهه امسال کمبود نقدینگی، ارز و قطعی برق بوده است.
در این میان کمبود نقدینگی (بیشتر به دلیل عدم اصلاح قیمت کارخانه ای خودروها) مشکل جدیدی نیست و در این سال ها همیشه وجود داشته است. در حال حاضر 16 ماه از آخرین بررسی رسمی قیمت خودروهای داخلی می گذرد که دلیل اصلی کاهش تولید است.
عدم تخصیص ارز به خودروسازان تا اواسط تیرماه از دیگر دلایلی است که منجر به کاهش تولید خودرو در پنج ماهه امسال شد. خودروسازان می گویند تا اواسط تیرماه سال گذشته ارز اختصاص یافته به آنها متعلق به سال گذشته بوده است. اما از اواسط تیرماه به بعد تخصیص ارز به خودروسازان از سر گرفته شد. اما به نظر می رسد تاثیر خاصی بر تولید در ماه آگوست نداشته است.
در نهایت قطعی برق در واحدهای تولیدی (اعم از خودروسازان و شرکت های تامین کننده مواد اولیه و لوازم یدکی آنها) یکی دیگر از دلایل کاهش پنج ماهه تولید خودرو است. از اواسط خردادماه، همانند چند سال گذشته، قطعی برق در واحدهای تولیدی کشور آغاز شد و به نظر می رسد این تاثیر در مرداد ماه به دلیل گرمای شدید هوا بیشتر بوده است. قطعی های گاه و بیگاه برق در این مدت که حدود سه ماه به طول انجامید، بر تولید واحدهای صنعتی کشور تأثیر منفی گذاشت و در این بین صنعت خودرو نیز بی عواقب نبود.
اما سوالی که اکنون مطرح می شود این است که آیا وضعیت خودروسازان تا پایان نیمه اول سال بهتر می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید به سه عامل موثر در تولید خودرو طی پنج ماهه سال جاری اشاره کرد.
این در حالی است که حداقل طی یکی دو ماه آینده چشم انداز مثبتی در خصوص بهبود وضعیت نقدینگی خودروسازان از محل اصلاح قیمت وجود ندارد. چرا که سیاستمدار در دولت چهاردهم چیزی از افزایش قیمت کارخانه های خودروسازی نگفته است.
بنابراین در صورت ادامه توقف قیمت ها بعید است نقدینگی خودروسازان افزایش چشمگیری داشته باشد و به رشد تولید منجر شود مگر در مواردی مانند فروش اخیر. در بحث ارز نیز به نظر می رسد تاثیر از سرگیری تخصیص ارز به خودروسازان در ماه های آینده خود را نشان دهد و به بهبود تولید کمک کند. اما در بحث برق به نظر می رسد این چالش در شهریور به دلیل کاهش دما و قطعی کمتر برق در واحدهای صنعتی ملایمتر باشد. بنابراین امکان بهبود تولید وجود دارد.
در عین حال شایان ذکر است که دومین خودروساز بزرگ کشور طی پنج ماه امسال بیشترین حجم محصولات خود را به خانواده X200 (تیبا، کویک و سینا) اختصاص داد. بر اساس آمار منتشر شده در کدال، سایپا طی پنج ماهه نخست امسال 85 هزار و 163 دستگاه خودرو در تولید این گروه خودرو ثبت نام کرده است.
تیراژ خانواده X200 بر اساس تولید حدود 106 هزار دستگاهی این گروه خودرویی در پنج ماهه نخست سال گذشته حدود 20 درصد کاهش نشان می دهد. البته تیبا دیگر این دسته از خودروها را تولید نمی کند. سایپا در دوره مورد بررسی نیز توانست 22 هزار و 576 قطعه شاهین تولید کند. این در حالی است که توزیع شاهین در پنج ماهه نخست سال گذشته به ۲۱ هزار و ۱۸۳ دستگاه رسیده است. با این محاسبه تولید شاهین نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته یک هزار و 393 دستگاه افزایش یافته است.
کاهش 50 میلیون تومانی قیمت تویوتا لوین هیبرید (2023)
دیروز در بازار خودروهای داخلی شاهد افت قیمت از یک تا 10 میلیون تومان بودیم. جایی که تارا 6 دنده ای وی 1 پلاس (1403) 10 میلیون تومان کاهش 770 میلیون تومانی، سورین پلاس با صفحه نمایش بدون فریم (1403) 6 میلیون تومان کاهش 672 میلیون تومانی، پژو 207 دنده ای هیدرولیک (85) (1403) است. 6 میلیون تومان کاهش 680 میلیون تومانی، پژو 206 تیپ 2 (1401) با کاهش 5 میلیون تومانی 582 میلیون تومانی، پژو 207 پانوراما اتوماتیک (1403) با کاهش 4 میلیون تومانی با یک میلیون و 190 هزار تومان کاهش یافت. سهند (1403) با کاهش 3 میلیون تومانی در 502. یک میلیون تومان.
همچنین در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت از 5 تا 25 میلیون تومان بودیم. قیمت لاماری ایما (1403) با 25 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 845 میلیون تومان، قیمت فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 20 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 940 میلیون تومان و جک رسید. S3 (1403) با 15 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 100 میلیون تومان، دیگنیتی پرستیژ (1402) با کاهش 10 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 140 میلیون تومان و KMC X5 (1403) با کاهش 5 میلیون تومانی به یک میلیارد و 630 رسید. میلیون تومان.
از سوی دیگر شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی بودیم. جایی که تویوتا لوین هیبرید (2023) 50 میلیون تومان کاهش 3 میلیارد و 150 میلیون تومان، نیسان سیلفی ای پاور پلاس (2023) 50 میلیون تومان کاهش 3 میلیارد و 600 میلیون تومان و هونگکی H5 است. (2024) مبلغ 50 میلیون تومان است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250619/%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C