قیمت های جدید محصولات دو خودروساز بزرگ اجرایی و اجرایی شده است، اما با توجه به گفته وزیر حراست و همچنین نامه آبان ماه دبیر انجمن خودروسازان، این رقم همچنان با میزان مورد نیاز فاصله دارد. . با این حال افزایش قیمت خودرو در کارخانه گام مثبتی تلقی می شود که می تواند وضعیت صنعت خودرو و بازار را بهبود بخشد. البته این افزایش قیمت ها در شرایطی است که مردم از مشکلات اقتصادی و تورم رنج می برند و شکی نیست که این موضوع می تواند حساس و سخت باشد. اما حقیقت این است که خودروسازان داخلی با زیان های مالی و ناتوانی در تامین هزینه های تولید برای سال ها مواجه هستند و اجازه افزایش قیمت ها می تواند به آنها کمک کند تا سرمایه گذاری های لازم را انجام دهند و به تدریج کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند. در نهایت این اقدام می تواند به نفع مصرف کنندگان و سهامداران این شرکت ها باشد.
در واقع به نظر می رسد مهم ترین اثر اصلاح قیمت ها و کاهش فاصله قیمتی کارخانه با بازار، کاهش جذابیت بازار خودرو برای دلالان باشد. زمانی که قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک باشد، انگیزه خرید خودرو از کارخانه با هدف فروش در بازار آزاد و کسب سود کاهش می یابد.
این مشکل می تواند اندازه سفارش غیر واقعی را کاهش دهد. تا کنون شرایط کنونی بازار و خودروسازی باعث شده تا تجار و دلالان از این بازار بهره بیشتری ببرند. در همین راستا روز گذشته رئیس انجمن همگن قطعه سازان کشور اعلام کرد که بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، فاصله قیمتی بازار خودرو با کارخانه در این سال ها حدود 500 همات بوده و این مبلغ فقط در اختیار نمایندگی ها قرار گرفته است. .
یکی از کارشناسان بازار خودرو در این خصوص می گوید: «تا زمانی که خودروساز بتواند نیاز بازار را همزمان با افزایش قیمت خودرو تامین کند، می توان امیدوار بود که قیمت خودرو به آن برسد. سطح تعادل در بازار و شکاف بین قیمت کارخانه و بازار هر روز کاهش می یابد، اما اگر قیمت کارخانه ای خودرو افزایش یابد و خودروساز نتواند پاسخگوی نیازهای بازار باشد، این مشکل تنها باعث ایجاد مشکل می شود. افزایش قیمت خودرو در بازار
اگرچه افزایش قیمت ها تاثیر زیادی بر بازار نداشته است، اما عرضه فعلی خودرو پاسخگوی نیاز بازار نیست و هرگونه نوسان قیمت ناشی از کاهش عرضه خودرو است. وی تصریح کرد: البته با توجه به ترخیص نشدن خودروها از گمرک طی چند هفته گذشته قیمت برخی خودروهای وارداتی در بازار افزایش یافته و به محض تامین ارز، این خودروها به فروش خواهند رسید. در گمرک ترخیص می شود و وارد بازار می شود. بنابراین افزایش قیمت خودروهای وارداتی نیز موقتی است.
کارشناس دیگری با بیان اینکه قیمت در بازار خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، گفت: اگر خودرو کمتر از ارزش خود در بازار باشد، افزایش قیمت بیشتری بین کارخانه و بازار خواهد داشت. این کارشناس خاطرنشان کرد: برای تامین نیاز بازار باید خودروهای بیشتری را که مردم از آن استقبال می کنند با قیمت کارخانه تهیه کنیم و واردات خودرو را توسعه و تسریع کنیم.
وی ضمن تاکید بر تاثیر عرضه در کاهش شکاف قیمتی خودرو در بازار، ادامه داد: البته پس از اعلام قیمت های جدید خودروسازان داخلی، این موضوع بر قیمت این شرکت ها تاثیر منفی داشت. محصولات.” خودروسازان، قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی افزایش یافت و خودروهای داخلی و مونتاژی حدود 50 تا 100 میلیون تومان و خودروهای وارداتی حدود 200 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. اما این جریان تا حدودی فاصله قیمتی کارخانه و بازار را کاهش داده و در صورت افزایش تولید و عرضه خودروسازان می تواند بازار را متعادل کند.
این کارشناس بازار خودرو افزود: البته پیامدهای افزایش قیمت تنها به بازار خودرو محدود نمی شود و می تواند بازارهای دیگر از جمله بازار لوازم یدکی را نیز تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین معتقدم اکنون زمان مناسبی برای معامله، خرید و فروش نیست فروش خودرو چند روزی طول می کشد تا مشخص شود خودروسازان پس از این افزایش قیمت چه تعداد خودرو خواهند فروخت.
افزایش قیمت 50 میلیون تومانی هوندا وزل (2023)
خودروهای داخلی روز گذشته بین 2 تا 16 میلیون تومان کاهش قیمت داشتند. پژو 207 پانوراما اتوماتیک (1403) ارتقا یافته 16 میلیون تومان با کاهش 1.46 میلیون تومانی، پژو پارس TU5 (شیر برقی) (1403) 15 میلیون تومان کاهش 965 میلیون تومان، سورین پلاس (صفحه نمایش بدون حاشیه) 1403) 10 است. یک میلیون تومان کاهش 790 میلیون تومانی شاهین. (بدون سانروف) (1403) با 9 میلیون تومان کاهش 752 میلیون تومان، داینا اتوماتیک (1403) با کاهش 8 میلیون تومانی، سورین پلاس کامل (85) (1403). کاهش 7 میلیون تومانی 812 میلیون تومان، سهند (1403) با 6 میلیون تومان کاهش 547 میلیون تومانی و پژو 207 تیپ 5 (1402) با تخفیف 5 میلیون تومانی 740 میلیون تومان قیمت گذاری شد.
همچنین در بین خودروهای مونتاژی شاهد کاهش قیمت برخی از مدل ها از 5 تا 40 میلیون تومان بودیم.
در حالی که قیمت فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1403) با 40 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 570 میلیون تومان کاهش یافت، قیمت فیدلیتی تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با کاهش 25 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 48 میلیون تومان رسید. میلیون تومان فیدلیتی پرستیژ 5 نفره (1403) به 25 میلیون تومان کاهش یافت و به 2 میلیارد و 520 میلیون کاهش یافت. KMC J7 (1403) با 20 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 660 میلیون تومان، نیو هایما S5 (1403) با 15 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 605 میلیون تومان، KMC X5 (1403) با 10 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 730 میلیون تومان رسید. تومان .
از سوی دیگر در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد افزایش قیمتی بین 30 تا 50 میلیون تومان بودیم. کیا سنتی (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 900 میلیون تومان، هوندا وزل (2023) با افزایش 50 میلیون تومانی به 3 میلیارد و 200 میلیون تومان و جتا VS7 (2023) به 2 میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش یافت. 230 میلیون تومان. به قیمت 30 میلیون تومان.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251944/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D9%81-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86