گزارش های میدانی در حال حاضر حاکی از آرامش نسبی قیمت ها است. این نیز در موردی است که فعالان بازار معتقدند عرضه با تقاضا مطابقت ندارد.
بازار خودروهای وارداتی بیشترین بازدهی منفی را تاکنون به ثبت رساند. یکی از دلایل این امر ممکن است کاهش هیجان قیمت در این بخش از بازار خودرو به دلیل بهبود نسبی عرضه باشد.
بر اساس آمار گمرک اگرچه روند واردات خودرو همچنان کند و به دور از وعده های سیاسیون پیش می رود اما نسبت به سال گذشته بهتر شده است. گفته می شود تعداد خودروهای وارداتی در فصل اول امسال بیشتر از کل سال گذشته است. اما این لزوما به معنای اسقاط خودرو نیست.
بنابراین تقویت بخش عرضه می تواند یکی از دلایل اصلی بازدهی منفی بازار خودروهای وارداتی نسبت به دو بازار دیگر باشد. واردات خودرو به کشور در سال 1401 هجری شمسی پس از یک دوره ممنوعیت چند ساله راه اندازی شد، با توجه به تشنگی بازار و روند کند واردات، تعجب آور نبود که خودروها با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت های قبلی وارد می شدند. نرخ های نمایندگی (قیمت های اجباری تعیین شده توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و محصولات) در بازار آزاد ارائه می شود. اما بهبود نسبی عرضه در بهار امسال به ویژه در اردیبهشت و خرداد، هیجان قیمتی را در این بازار کاهش داده است.
در بازار خودروهای داخلی نیز کاهش قیمت ها متاثر از ثبات تقریبی نرخ ارز مشهود بود. همچنین در پایان بهار امسال بازدهی منفی 10.5 درصدی به نام این بازار ثبت شد. نقطه مشترک بازار خودروهای وارداتی و داخلی، اعمال سیاست قیمت گذاری اجباری در مبدا است.
در واقع قیمت خودروهای وارداتی و قیمت خودروهای داخلی بر اساس تقاضا تعیین می شود که خارج از مسئولیت واردکنندگان و خودروسازان است. این مشکل در ایجاد فاصله زیادی بین قیمت اصلی و بازار این خودروها موثر است. این در شرایطی است که خودروهای مونتاژی تقریباً از قیمت گذاری اجباری برخوردار نیستند و تفاوت قیمت کارخانه با بازار آن از نظر درصد اختلاف بسیار کمتر از دو بازار دیگر است.
اما اتفاقی که در بازار خودرو طی سه ماهه اول سال رخ داد کاهش قیمت و کاهش بازدهی بود که باید منتظر ماند و دید در فصل جاری این روند ادامه خواهد داشت یا تغییر می کند.
تولید خودرو در سه ماهه نخست امسال به دلیل کمبود نقدینگی و ارز روندی کند و کاهشی را شاهد بود. بنابراین، ادامه این روند می تواند با آسیب رساندن به بخش عرضه، از سرعت کاهش قیمت ها (در مورد انتظارات تورمی نزولی و نرخ ارز) بکاهد. واردات اگرچه اندکی بهبود یافته است، اما همچنان کند است و عرضه و تقاضا در بازار این خودروها نامتعادل است و هنوز همه ثبت نام کنندگان خودروهای وارداتی نتوانسته اند خودروی خود را تهیه کنند. طبیعتاً در صورت تسریع روند واردات و عرضه خودرو در طرح فروش گسترده و عدم رشد انتظارات تورمی و نرخ ارز، ممکن است روند کاهش قیمت ها در بازار خودروهای وارداتی در فصل جاری ادامه یابد.
در مورد خودروهای مونتاژی نیز اگرچه تولیدکنندگان آنها به دلیل قیمت گذاری اجباری مانند خودروسازان داخلی با مشکل تامین نقدینگی مواجه نیستند، اما در چالش تامین ارز سهیم هستند و همین موضوع باعث کاهش تولید آنها در فصل بهار شد و این موضوع داستان ممکن است در تابستان ادامه یابد.
در این صورت عرضه خودروهای مونتاژ شده کاهش می یابد. این اتفاق در صورتی که منجر به رشد قیمت نشود، سرعت کاهش قیمت را برای تمامی مدل های این سگمنت از بازار خودرو کاهش می دهد.
افزایش قیمت 12 میلیون تومانی سورن پلاس فول
خودروهای داخلی در روز گذشته بین 1 تا 12 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. قیمت سورین پلاس فول (85 دستگاه) (1403) با 12 میلیون تومان افزایش به 777 میلیون تومان، نیسان آپشنال (شیر برقی) (1403) با افزایش 8 میلیون تومانی به 592 میلیون تومان و موتور پژو 207 TU3. (85 دستگاه) (1403) افزایش 8 میلیون تومانی به 665 میلیون تومان، داینا پلاس توربو 6 دنده (85 دنده) (1403) با 7 میلیون تومان افزایش 952 میلیون تومان، شاهین اتوماتیک (1403) 6 میلیون تومان. تومان 840 میلیون تومان و تارا 6 دنده (85) (1403) با 5 میلیون تومان افزایش 793 میلیون تومان
همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 5 به 30 میلیون تومان بودیم. قیمت گوشی فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 30 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 110 میلیون تومان و قیمت گوشی جدید هایما S5 (1403) با 20 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 540 میلیون تومان رسید. ، و قیمت گوشی Fidelity Prime با 7 نفر افزایش (حلقه 10 پره) (1403) با 15 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 985 میلیون تومان، JAC S3 (1403) با افزایش 10 میلیون تومانی به یک میلیارد و 260 میلیون تومان رسید. و دانگ فنگ شاین مکس (2023) با افزایش 10 میلیون تومانی به یک میلیارد و 830 میلیون تومان رسید.
اما در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. ارزش کیا سلتوس (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 450 میلیون تومان، جتا VS7 (2023) با کاهش 50 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 700 میلیون تومان و ارزش کیا رسید. سونتی (2023) 50 میلیون تومان کاهش یافت. جتا VS5 (2023) به 3 میلیارد و 100 میلیون تومان با 50 میلیون کاهش به 2 میلیارد و 550 میلیون تومان رسید.
از سوی دیگر در بین خودروهای لوکس خارجی شاهد تغییر قیمت خاصی نبوده ایم و بازار این دسته از خودروها با نوسانات جزئی همراه بوده است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249758/%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C