کاهش قیمت خودروهای وارداتی در دستور کار بازار خودرو قرار گرفته است
انتشار: آذر 26، 1403
بروزرسانی: 27 خرداد 1404

کاهش قیمت خودروهای وارداتی در دستور کار بازار خودرو قرار گرفته است



چهارشنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس در تصمیمی بانک مرکزی را موظف کردند که کمتر از 3.3 میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای سواری نو و دست دوم اختصاص دهد و در عین حال تعرفه واردات خودرو را به 60 درصد کاهش دهد. تصمیمی که برخی کارشناسان معتقدند در واکنش به شرایط کنونی، هدف اصلی دولت باید افزایش تولید، تنوع محصول و ارتقای کیفیت در صنعت خودرو باشد. مسیری که بدون شک نیازمند اصلاحات ساختاری در ساختار سهامداران، فناوری تولید و مدیریت شرکت های خودروسازی داخلی است.

صنعت خودروسازی کشور در دهه های اخیر شاهد نوسانات فزاینده ای در برنامه ها و سیاست ها به ویژه بین توسعه تولید داخلی و مونتاژ جهانی خودرو بوده و عملا مسیر خاصی را طی نکرده است.
البته در دهه 1970 افزایش مداخله گرایی در دستور کار خودروسازان قرار گرفت. اما پس از آن در دهه 1980 صنعت خودروسازی کشور به سمت مونتاژ خودروهای فرانسوی حرکت کرد سپس در نیمه دوم دهه 1980 شرکت های بزرگ خودروسازی کشور به سمت تولید داخلی رفتند که در اوایل دهه 1990 به نتایج مثبتی دست یافتند اواسط دهه 90 دو شرکت امضا کردند یکی از خودروسازان بزرگ کشور با یک خودروساز فرانسوی قرارداد مونتاژ خودرو دارد اما به دلیل نقض برجام از سوی آمریکا این قراردادها محقق نشده است.

در هر صورت پس از اختلالات تولید خودرو کشور که در سال 1396 با قطع همکاری با شرکت های خارجی و ممنوعیت واردات به وجود آمد، خودروسازان داخلی بار دیگر به سمت داخلی سازی رفتند و بازار خودرو کشور را از شرایط بحرانی پسابحران خارج کردند. برنامه جامع اقدام مشترک

اما امروز پس از گذشت بیش از دو سال از تغییر سیاست دولت در خصوص واردات خودرو و ابلاغ مقررات جدید واردات خودرو، نمایندگان و بسیاری از حامیان بهارستان با حمایت از افزایش واردات خودروهای نو و کارکرده، ارز بیشتری را به این کشور اختصاص دادند. این بخش و کاهش تعرفه واردات در سال 1404 هجری شمسی، به گفته برخی از نمایندگان، این امر برای حمایت از مصرف کننده داخلی در مواجهه با افزایش اخیر قیمت کارخانه ای خودرو با ایجاد رقابت در بازار است. در همین راستا برخی از فعالان و کارشناسان حوزه خودرو معتقدند بسیاری از شرکت های خودروسازی در بخش خصوصی به مونتاژ کاری روی آورده اند که آینده صنعت خودروی کشور را به خطر می اندازد.

در همین راستا یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است علیرغم اظهارات برخی نمایندگان ملت مبنی بر تاثیر واردات و مونتاژ بر ارتقای کمی و کیفی تولید داخل و حمایت از مصرف کننده، با واردات و مونتاژ خودروهای چینی ، صنعت خودرو و ساخت قطعات یدکی نه تنها با پیشرفتی مواجه نشده است، بلکه بر حجم چالش ها نیز افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه راه حل بهبود صنعت علاوه بر تخصیص بخشی از نیاز بازار به واردات، اتصال موثر قطعه سازان کشور به زنجیره تامین خودروهای مونتاژی است، تاکید کرد: حمایت از تولید داخلی و استفاده از آن. قطعات یدکی با کیفیت در خطوط مونتاژ، با وجود برخی اظهارات، مطمئناً به صرفه است. زیرا وقتی فناوری در ساخت قطعات توسعه می یابد، سایر قطعات نیز توسعه می یابند.

این کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تصمیم نمایندگان مجلس مبنی بر کاهش تعرفه خودروهای وارداتی نیز با تایید این موضوع گفت: اگرچه تولید داخل باید در اولویت باشد، اما اگر بخواهیم از این وضعیت برای خودروسازی کشور جلوگیری کنیم، یعنی کیفیت پایین تر. خودروهای تولید داخل نسبت به خودروهای تولید داخل». کیفیت خودروهای خارجی و پرمصرف بودن بنزین خودروهای داخلی و همچنین مسائل و سیاست قیمت گذاری اجباری خودروهای داخلی را رها کنیم، باید در مورد این صنعت تصمیم گیری کنیم و یک بار برای همیشه آن را اجرایی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با بهبود جریان واردات خودرو، حضور تجار و دلالان در بازار خودرو کاهش می یابد، بنابراین کاهش تعرفه های واردات الزاماً به ضرر خودروسازان داخلی نیست و الزامات خدمات پس از فروش فروش مناسب، می تواند شرایطی را برای خودروسازان فراهم کند تا در یک فضای نسبتاً رقابتی با خودروهای وارداتی، کیفیت را بهبود بخشند.

قیمت دیگنیتی پرستیژ 20 میلیون تومان افزایش یافت

خودروهای داخلی روز گذشته شاهد افزایش قیمت از یک تا هفت میلیون تومان بودند. دینا پلاس توربو (1403) با یک میلیارد و 10 میلیون تومان افزایش 7 میلیون تومان، شاهین اتوماتیک پلاس (1403) با یک میلیارد و 152 میلیون تومان افزایش 5 میلیون تومان و تارا اتومات V4 LX (1403) با یک میلیارد افزایش. و 57 میلیون تومان در 4. میلیون تومان رانا پلاس پانوراما (85 مورد) (1402) پژو 207 پانوراما (مدل 85) (1403) با 4 میلیون تومان افزایش به 739 میلیون تومان، با 4 میلیون تومان افزایش به 844 میلیون تومان و پژو 206 پانوراما (1402) با 3 میلیون تومان افزایش به 698 میلیون تومان رسید. .

همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای مونتاژی از 3 به 20 میلیون تومان بودیم. قیمت دیگنیتی پرستیژ (1403) با 20 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 460 میلیون تومان، فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با افزایش 15 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 25 میلیون تومان رسید و جدید هایما S5 (1403) با 10 میلیون تومان و 530 میلیون تومان افزایش یافت، Skywell ET5 NBCA (1403). با 10 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 570 میلیون تومان و فینیکس اف ایکس پریمیوم (1403) با افزایش 5 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 105 میلیون تومان رسید.

همچنین شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی بودیم. هیوندای توسان (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 4 میلیارد و 450 میلیون تومان، هیوندای کرتا (2023) با کاهش 50 میلیون تومانی به 3 میلیارد و 450 میلیون تومان و کیا K5 (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 50 میلیون تومان رسید. و 950 میلیون تومان.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252250/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88