کاهش 10 درصدی تصادفات جاده ای با کنترل سرعت

تعداد کشته شدگان تصادفات در سال 1402 هجری قمری به 20 هزار نفر رسید

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «بسته سیاست کاهش تصادفات رانندگی در سال 1403 ه. مرگ و میر در این حوادث افزایش یافت و تصادفات به 20 هزار نفر رسید، در حالی که حجم خسارات اقتصادی ناشی از حوادث رانندگی در ایران بین 2 تا 7 درصد تولید ناخالص داخلی کشور برآورد می شود.

با مطالعه امکانات و زیرساخت های موجود و تجربیات موفق قبلی در ارتقای ایمنی جاده ها می توان در کوتاه مدت به کاهش چشمگیر قربانیان حوادث رانندگی دست یافت.

در این گزارش آمده است که بررسی مطالعات جهانی حاکی از آن است که افزایش 10 درصدی میانگین سرعت منجر به افزایش 20 درصدی تصادفات جرحی و 40 درصدی افزایش تصادفات منجر به فوت خواهد شد. این در حالی است که به استثنای تأثیر فزاینده سرعت خودرو بر شدت تصادفات و صدمات ناشی از آن، با افزایش سرعت و میزان تغییرات آن در جاده ها، خطر تصادف نیز افزایش می یابد.

این گزارش حاکی از آن است که بررسی تجربیات جهانی نشان می‌دهد که کنترل میانگین سرعت خودروها در کاهش تخلفات سرعت توسط رانندگان و کشف تخلفات پلیس مؤثرتر از کنترل سرعت نقطه‌ای بوده است.

این گزارش همچنین توضیح می دهد که بر اساس بند الحاقی ماده (59) برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، برنامه اجرایی ارتقای ایمنی راه های کشور باید به تصویب شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و ایمنی برسد. 6 ماه پس از اجرایی شدن قانون برنامه هفتم.

بخوانید:  بزودی؛ آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی برای متقاضیان جدید

این گزارش ادامه می دهد مهم ترین الزام مندرج در ماده 30، ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی حوادث و سوانح رانندگی توسط وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی و مشارکت مرکز آمار ایران و شامل اطلاعات دریافتی از نیروی انتظامی است. وزارت بهداشت کشور، حمل و نقل زمینی، سازمان های هواپیمایی کشوری، بنادر و سازمان های کشتیرانی و سایر سازمان های مرتبط.

ضرورت کنترل سرعت در جاده ها از طریق دوربین های کنترل سرعت

این گزارش در ادامه پیشنهاداتی در زمینه ارتقای ایمنی راه های کشور ارائه می کند و لازم است شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و ایمنی کشور بر اساس اطلاعات ارائه شده، برنامه اجرایی ارتقای ایمنی راه های کشور را تدوین کند. و نتایج حاصل از سامانه جامع اطلاعات حوادث و سوانح حمل و نقل کشور.

همچنین تا زمان تهیه و تصویب برنامه عملیاتی ایمنی راه های کشور و با توجه به افزایش روزافزون فوتی های تصادفات رانندگی و لزوم جلوگیری از وخامت اوضاع، پیشنهاد می شود مسئولان ذیربط در حوزه ایمنی حمل و نقل، به ویژه وزارت راه و شهرسازی و پلیس راه الفرجا باید راهکارهای کوتاه مدت و موثر ارائه شده در این گزارش را اجرا کنند.

پیشنهاد دیگر مرکز پژوهش های شورا این است که با توجه به اینکه عامل انسانی مهم ترین نقش را در وقوع حوادث رانندگی ایفا می کند، تمرکز بر اجرای اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تخلفات رانندگی نقش بسیار موثری در کاهش تصادفات و در نتیجه مرگ و میر ترافیکی

به گفته کارشناسان حوزه ایمنی، علاوه بر موضوع اصلاح و به روز رسانی قانون تخلفات رانندگی مصوب سال 1388، اقدامات کنترل سرعت در جاده ها به ویژه از طریق استفاده بهینه از دوربین های کنترل سرعت می تواند اقدامی کوتاه مدت باشد. که تاثیر بسزایی در کاهش تلفات حمل و نقل جاده ای دارد و با در نظر گرفتن نتایج مطالعات و آزمایشات جهانی (به ویژه تجربه هلند)، انتظار می رود در صورت اجرای موثر اقدامات کنترل سرعت در جاده ها، امکان کاهش بیشتر وجود داشته باشد. بیش از 10 درصد از تصادفات رانندگی در کوتاه مدت

بخوانید:  معرفی سایت اطلاع رسانی حراج خودرو کشور

اخذ هزینه ارسال تخلف ثبت تخلف از راننده متخلف

این گزارش حاکی از آن است که افزایش میزان فعالیت دوربین های ثبت تخلفات سرعت باید از منابع ماده (23) قانون تخلفات رانندگی، منابع داخلی شرکت راهداری و حمل و نقل جاده ای و احکام مندرج در بودجه های سنواتی انجام شود. در این رابطه این گونه است که رانندگان احساس سلامت عمومی و عملکرد دقیق دوربین ها را دارند همچنین باید با تمرکز بر روش های هوشمند ثبت تخلفات، تغییر جدی در شیوه های اجرای قانون رانندگان متخلف ایجاد شود. ثبت تخلفات و کاهش احتمال فساد ناشی از دخالت عامل انسانی. .

این گزارش با تامین اعتبارات لازم و همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی همچنان در خصوص تخلفات سرعت غیرمجاز پیامک ارسال می شود. برای افزایش بازدارندگی هنگام ثبت تخلف (به ویژه تخلفاتی که باعث تصادف می شود) لازم است بلافاصله یک پیامک ویژه با ذکر تخلف برای مالک خودرو ارسال شود و پس از تایید تخلف توسط اپراتور، پیامکی برای ثبت تخلف ارسال شود. که برایش هم فرستاده شد این گزارش حاکی است بر اساس بند (ط) تبصره شماره (10) قانون بودجه سال 1402، ارسال پیامک مبنی بر ثبت تخلف توسط پلیس و اخذ وجه از راننده متخلف الزامی است.

در مواردی که تخلف از سوی اپراتور تایید نشود، هزینه ارسال پیامک مبنی بر تخلف باید توسط آیین‌نامه راهداری و حمل‌ونقل زمینی و در جاده‌های شهری توسط مقررات شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پرداخت شود. طبیعتاً وضعیت فعلی ارسال پیامک که گاه با تاخیر چند روزه همراه است و در برخی موارد ارسال نمی شود، اثر بازدارندگی جرایم مذکور را به شدت از بین می برد.

بخوانید:  بازار خودرو در سال آینده

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250642/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DB%B1%DB%B0%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA