کاهش 10 درصدی راندمان خودرو در بهار امسال

بررسی ها نشان می دهد قیمت ها از اواسط فروردین امسال تا پایان خرداد بیش از 10 درصد کاهش داشته و حتی قیمت بسیاری از خودروها به بازار چب عید نزدیک شده است.

مقایسه قیمت خودرو از اسفند ماه سال گذشته تا پایان خرداد ماه نشان می دهد که نرخ ها در روزهای پایانی بهار شباهت زیادی به قیمت انواع خودرو در اسفند ماه سال گذشته دارد و برخی تفاوت قیمت ها بیشتر به دلیل تغییر مجوز است. صفحات از 1402 تا 1403.

بر این اساس روند نزولی قیمت ها در بازار خودرو به ویژه در خرداد ماه متاثر از کاهش نرخ ارز است. اکنون که معاملات روند نزولی به خود گرفته است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت ایمنی، تیراژ خودرو در فروردین 19 درصد کاهش داشته و در اردیبهشت نیز 17 درصد کاهش داشته است. بر این اساس برخی از اهالی صنعت خودرو نیز از کاهش بیشتر قیمت ها در خرداد ماه خبر دادند که دلیل اصلی آن عدم اصلاح قیمت خودرو و رشد زیان خودروسازی است.

در همین راستا رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی دو روز پیش در صحن مجلس گفته بود که زیان انباشته صنعت خودرو 210 همات بوده است. بنابراین، علاوه بر یخ زدگی قیمت ها برای 14 ماه و همچنین نبود افق روشن در خصوص اصلاح قیمت خودرو در ماه های آینده، به نظر می رسد روند نزولی معاملات حداقل تا دو ماه آینده ادامه داشته باشد. این امر به این دلیل است که عباس علی آبادی وزیر امنیت در افتتاحیه نمایشگاه لوازم یدکی از تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در سال جاری خبر داد.

بخوانید:  قیمت جدید محصولات خانواده پژو پارس اعلام شد

در حال حاضر، بسیاری از نامزدهای ریاست جمهوری قول بهبود صنعت و بازار خودرو را می دهند. اکنون به نظر می رسد تا زمانی که ثبات سیاسی در کشور حاصل نشود و بازار ارز آرام نگیرد، نمی توان انتظار داشت که قیمت ها در بازار خودرو متعادل شود.

از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که میانگین قیمت 10 مدل منتخب از خودروهای داخلی بین اواسط فروردین امسال تا پایان خرداد بیش از 10 درصد کاهش داشته است.

بیشترین افت راندمان مربوط به توربوشارژر اتوماتیک دانا پلاس است که قیمت آن در اواسط فروردین از یک میلیارد و 300 میلیون تومان به یک میلیارد و 20 میلیون تومان رسید. بنابراین این خودرو طی دو ماه و نیم گذشته 21.5 درصد کاهش راندمان را تجربه کرده است.

دو مدل خودروی دیگر کاهش دو برابری راندمان را نشان می دهند. این در حالی است که سهام تارا اتومات در اواسط فروردین ماه سال جاری از یک میلیارد و 230 میلیون تومان به یک میلیارد و 50 میلیون تومان کاهش یافت و بازدهی منفی 14.5 درصدی را به ثبت رساند.

هما

اما اکثر خودروهای انتخاب شده بازدهی تک رقمی منفی داشتند. این در حالی است که کمترین افت قیمت مربوط به سهام کوئیک گیر بود که رقم منفی 2.7 درصدی را به ثبت رساند. قیمت این خودرو از 440 میلیون تومان در اواسط فروردین به 428 میلیون تومان در پایان خرداد کاهش یافت.

ساینا با تجهیزات بنزینی که قیمت آن در اواسط فروردین 450 میلیون تومان بود در حال حاضر 425 میلیون تومان به فروش می رسد. پژو پارس و سمند هر دو در دوره مورد بررسی بازدهی منفی 7 درصدی را به ثبت رساندند.

بخوانید:  نسل جدید ترمز بدون نیاز به روغن‌ ترمز و سرویس!

قیمت پژو پارس از 730 میلیون تومان دو ماه و نیم قبل به 680 میلیون تومان رسید. سورن که در اواسط فروردین 780 میلیون تومان قیمت داشت، اکنون خودرویی 725 میلیون تومانی محسوب می شود.

کاهش 15 میلیون تومانی قیمت شاین مکس دانگ فنگ

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته شاهد کاهش قیمت های یک تا 6 میلیون تومانی خود بودند. جایی که تارا اتوماتیک V4 LX (1402) 6 میلیون تومان کاهش 1.9 میلیون تومان، تارا 6 دنده V1 پلاس (1403) با 6 میلیون تومان کاهش 791 میلیون تومان، پژو پارس TU5 (شیر برقی) (1402) 4 میلیون تومان کاهش 875 میلیون تومانی پژو 207 پانوراما اتوماتیک (1403) با کاهش 4 میلیون تومانی 1.3 میلیون تومان، پژو پارس TU5 (شیر برقی) (1402) با کاهش 4 میلیون تومانی 875 میلیون تومانی تایپ (20). 1402) با کاهش 3 میلیون تومانی 654 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

همچنین در بین خودروهای چینی نیز شاهد افت قیمتی 1 تا 15 میلیون تومانی بودیم. قیمت دانگ فنگ شاین مکس (2023) با 15 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 820 میلیون تومان، دیگنیتی پرستیژ (1402) با کاهش 10 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 360 میلیون تومان و فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم ( 1403) ) با 5 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 995 میلیون تومان، KMC

در بین خودروهای ممتاز خارجی نیز شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت آنها بودیم. جایی که هیوندای کرتا (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 3 میلیارد و 200 میلیون تومان، کیا سلتوس (2023) با افزایش 50 میلیون تومانی به 3 میلیارد و 450 میلیون تومان و کیا سراتو 2000 با افزایش 50 میلیون تومانی رسید. 3 میلیارد و 550 میلیون تومان ارزش تویوتا پریوس تیپ C 3 میلیارد و 550 میلیون تومان و 50 میلیون تومان 3 میلیارد و 100 میلیون تومان افزایش یافت.

بخوانید:  طراحی و تولید 40 درصد محصولات برقی و هیبریدی در صنعت خودرو تا پایان برنامه هفتم

در گروه خودروهای لوکس خارجی نیز شاهد کاهش قیمت از 200 تا 400 میلیون تومان بودیم. ارزش پورشه ماکان با 400 میلیون تومان کاهش به 21 میلیارد و 100 میلیون تومان و مرسدس بنز E200 با افت 200 میلیون تومانی به 17 میلیارد و 300 میلیون تومان رسید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249651/%D8%A7%D9%81%D8%AA-%DB%B1%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84