کاهش 34 درصدی ناوگان معدنی و راهسازی به دلیل کاهش واردات
انتشار: آذر 11، 1403
بروزرسانی: 18 تیر 1404

کاهش 34 درصدی ناوگان معدنی و راهسازی به دلیل کاهش واردات



در سال های اخیر ناوگانی از کالاهای فرسوده به دلیل ناتوانی در ادامه کار در جاده های شهری و حتی بین شهری به سایت های راهسازی و معدن فرستاده شده است. این اتفاق در حالی رخ داد که وضعیت ماشین آلات معدنی و راهسازی در بحران بود. عدم توانایی تولیدکنندگان داخلی در تولید این گونه خودروها، تحریم و ممنوعیت واردات نمونه های خارجی به کشور، کمبود قطعات یدکی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی این خودروها و از همه مهمتر عدم حمایت دولت از تولید این خودروها در کشور کشوری و اعطای تسهیلات برای افزایش قدرت خرید متقاضیان و نوسازی ناوگان ماشین آلات معدنی و راهسازی کشور باعث شد تا خبر 10 هزار دستگاه از این خودروها منتشر شود. این در حالی است که معدن و راهسازی از مهمترین صنایعی است که این روزها کشور به آن نیاز دارد و برای بهبود عملکرد این بخش باید وضعیت ناوگان بهبود یابد. اما اخباری نیز در مورد وضعیت مناسب تولید این خودروها و تعادل آنها با نمونه های وارداتی اعلام شد. خبری که با توجه به وضعیت سایت های راهسازی و معدنی قابل تایید نیست.

یک سوم ماشین آلات راهسازی و معدنی باید بازنشسته باشند

معاون ماشین آلات و صنعت ماشین آلات وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا با اشاره به گزارش بخش خصوصی و تشکل های ذیربط اعلام کرد: حدود 10 هزار دستگاه فرسوده راهسازی و معدنی همچنان در معادن مشغول به کار هستند.

این در حالی است که بر اساس آمار منتشر شده در مهرماه امسال، حدود 29 هزار و 600 دستگاه معدن شامل لودر، بیل مکانیکی، بولدوزر، کمپرسی، دستگاه حفاری و گریدر در معادن کشور فعال است.

بر اساس این آمار دستگاه هایی که بیش از 20 سال عمر دارند بیشترین تعداد ماشین آلات ماینینگ را دارند. در حالی که عمر مفید این دستگاه ها باید به طور متوسط \u200b\u200bبین 5 تا 15 سال باشد، اما این آمار نشان می دهد که تعداد این دستگاه ها حدود 8 برابر تعداد دستگاه هایی است که کمتر از 5 سال عمر دارند.

سخت کوشی تولیدکنندگان داخلی در رقابت با محصولات خارجی

در عین حال، وضعیت فرسودگی ماشین آلات معدنی و ساختمانی در کشور افزایش یافته و عمر مفید بخش بزرگی از این خودروها به پایان رسیده است واردات آنها نیز در بسیاری از مدل ها رایگان است.

آقای محمد الموسوی در این خصوص گفت: معاون صنعت ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت صامت گفت: سیاست همزمان حمایت از تولید داخلی و اجازه واردات ماشین آلات باکیفیت و مدرن خارجی باعث شد تا فضای متعادلی را در این صنعت شاهد باشیم.

تعادل در تولید و واردات در کنار حمایت دولت از تولیدکنندگان، واردکنندگان و متقاضیان این خودروها قطعا نتایج بهتری را برای این ناوگان به همراه داشته است. اما امروز می بینیم که حدود یک سوم این ناوگان فرسوده است و در صورت ادامه این روند تعداد ناوگان فرسوده دوباره افزایش می یابد.
از سوی دیگر، در روند تلاش برای تامین خودروهای مورد نیاز این ناوگان، چه از طریق ظرفیت داخلی و چه از طریق واردات، کار سازندگان داخلی به دلیل عدم تعادل در رقابت دشوارتر به نظر می رسد.

موسوی در این خصوص گفت: کار تولیدکنندگان داخلی سخت است، زیرا باید بتوانند با رقبای خارجی باکیفیت رقابت کنند.

واردات کم در گذشته؛ علت فرسایش ناوگان معدنی و راهسازی

بسیاری از فرسودگی ماشین آلات معدنی و راهسازی در کشور امروز ناشی از کاهش واردات این خودروها در سال های اخیر است.

به گفته موسوی، حجم واردات این خودروها در سال های اخیر کم بوده است. بر این اساس در سال 1400 تعداد کلیه ماشین آلات وارداتی اعم از راهسازی و معدنی 80 دستگاه بوده و حدود 730 دستگاه در داخل کشور تولید شده است. به گفته معاون صنعت ماشین آلات و تجهیزات وزارت حراست، به نظر می رسد روند تولید و واردات این خودروها در سال های اخیر بهتر شده است. بنابراین در سال 1401 هجری شمسی حدود 3500 دستگاه در کشور تولید شد و 1300 دستگاه به طور همزمان وارد کشور شد.

موسوی با اشاره به ارزش نمونه های وارداتی و افزایش آن نسبت به سال های گذشته، خاطرنشان کرد: در سال 1401 هجری شمسی 80 میلیون دلار ماشین آلات وارد کشور شد که این میزان در سال گذشته و همزمان با تولید جاده های داخلی به حدود 350 میلیون دلار رسید. ماشین آلات ساختمانی و معدنی در سال 1402 هجری قمری به حدود 4500 دستگاه رسید.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252014/%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%DB%B3%DB%B4-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%BE%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA