حذف سامانه یکپارچه فروش محصولات خودروسازان، مونتاژکنندگان و واردکنندگان خودرو یکی از مهمترین درخواست های فعالان خودرو از دولت چهاردهم است. اگرچه این سامانه قبل از راهاندازی مخالفانی داشت، اما مشکلات ناشی از عدم هماهنگی متولیان این سامانه و شرکتهای عرضهکننده خودرو نشان داد که تضاد «زمان و کمیت فروش محصول» و منافع این شرکتها را تحت فشار قرار داده است. یکپارچه سازی سیستم به دور از هدف نهایی خود.
عباس ارجون عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت و گو با خبرنگار دنیای خودرو به ناکارآمدی سیستم یکپارچه فروش محصولات خودروسازان اذعان کرد و گفت: برخلاف نوع خودروها. در سامانه فروخته میشود که به تعادل بازار و حذف دلالها کمکی نکرد، عرضه خودرو در بورس کالا باعث ایجاد تعادل در بازار و کاهش قیمت کارخانهای حاشیه بازار میشود که این نیز به دلیل ایجاد فضای رقابتی است. به دلیل نحوه عملکرد بورس، هم تولیدکننده و هم متقاضیان محصولات خودروسازان منتفع خواهند شد.»
رئیس کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران همچنین به برخی ایرادات در خصوص عرضه محصولات خودروسازان از طریق بورس کالا اشاره کرد و گفت: قطعا تعیین قیمت خودرو در بورس کالا به صورت رقابتی بهتر است. ” از روش پیش فروش محصولات در سامانه یکپارچه فروش یا قرعه کشی.» بنابراین قیمت گذاری اجباری کنار گذاشته شده و متقاضیان می توانند با مراجعه به خودروسازان کالای مورد نظر خود را مستقیماً خریداری کنند. اما قطعاً شرط استرداد خودرو به بورس کالا به جای قیمت گذاری، کشف قیمت خواهد بود.
فروش محصولات خودروسازان به روش های مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است و نتیجه این آزمون ها و خطاها ضرر 200 درصدی برای دو خودروساز بزرگ بوده است به نظر شما چه اقداماتی می تواند از سوی دولت چهاردهم برای جلوگیری از کارشناسی و تصمیم گیری موثر باشد سازندگان از ادامه راه دهه گذشته؟
به گفته دبیر انجمن خودروسازان، فروش خودرو زیان دهها میلیونی را برای شرکتهای خودروسازی کشور به همراه دارد. برای پایان دادن به این دور باطل، دولت باید روش های آزموده شده را کنار بگذارد. اگر این اراده در دولت چهاردهم تقویت شود و فروش محصولات به قیمتی که به قید قرعه یا هر روش دیگری که خارج از سازمان خودروسازی تعیین می شود، کنار گذاشته شود. این شرکت ها از فروش زیر قیمت تمام شده محصول نهایی معاف می شوند و دیگر شاهد زیان روزافزون خودروسازان نخواهیم بود.
نحوه سفارش و فروش محصولات به قید قرعه به متقاضیان مجوز بدون پلاک فعال که در سامانه یکپارچه فروش دنبال می شد، اکنون برای خودروسازان سفارشی شده است تا خودروسازان نیز به همین شکل اقدام به فروش خودرو کنند. این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟
این نگرانی وجود داشت که با کنار گذاشتن سامانه یکپارچه فروش خودرو، کارشناسان وزارت حراست بار دیگر خودروسازان را مجبور به عرضه محصولات با انتخاب متقاضیان از طریق قرعه کشی در صف های تشکیل شده کند و در حال حاضر شاهد این مشکل در فروش خودروهای ایرانی هستیم. . با این حال، این سیستم وجود دارد و خودروهای وارداتی همچنان باید به همین شکل عرضه شوند. در واقع تا زمانی که قیمت گذاری اجباری حذف نشود و فاصله قیمتی بین قیمت کارخانه و بازار مشخص نشود، روش هایی مانند قرعه کشی و لیست انتظار باقی خواهد ماند. اما زمانی که قیمت گذاری اجباری کنار گذاشته شود و خودروسازان بتوانند بدون نگرانی توجه خود را بر تولید متمرکز کنند، تولید خود به خود افزایش می یابد. به این ترتیب تقاضای کاذب و دلالان از بازار خودرو حذف می شود و تولید 1.5 میلیون خودرو می تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد.
بورس کالا به عنوان یکی از موثرترین روش های کشف قیمت برای آزادسازی قیمت محصولات خودروسازان معرفی شده است. به نظر شما زیرساخت های لازم برای عرضه محصولات خودروسازان در این سازمان وجود دارد تا از روش های تعیین متقاضیان خودرو از طریق قرعه کشی یا سامانه یکپارچه فروش پرهیز شود؟
با فروش قرعه کشی خودرو، مصرف کننده واقعی قادر به تهیه محصول نبود، زیرا برخی افراد به قصد خرید خودرو پس از مدتی با سود بیشتر اقدام می کنند. به نظر من قیمت شفاف و رقابتی هم به نفع مصرف کننده و هم برای تولیدکننده خواهد بود. عرضه خودرو به بازار بورس و کشف قیمت بر روی این بستر شرایطی را فراهم می کند تا تولیدکننده به دنبال بهبود کیفیت و مدیریت محصول برای جلب رضایت مشتری باشد.
میزان افزایش قیمت تقاضای خودروسازان با قیمت محصولات آنها در بازار آزاد فاصله زیادی دارد. آیا فروش محصولات خودروسازان به قیمت خود در بورس کالا می تواند از حجم لیست انتظار متقاضیان بکاهد؟
فعالان صنعت خودرو اذعان دارند که زیان تولید در صنعت خودرو با افزایش فروش افزایش می یابد. اگرچه این ضرر بین زنجیره تامین، خودروسازان و سهامداران مشترک است، اما مصرف کنندگان نیز از وضعیت موجود ناراضی هستند. اگرچه این نگرانی وجود دارد که عرضه مجدد خودرو در بورس کالا باعث افزایش قیمت آن تا حد حاشیه بازار شود، اما دولت می تواند با ابزارهای نظارتی از مهندسی بازار توسط دلالان جلوگیری کند و رضایت متقاضیان را جلب کند. . من معتقدم؛ قیمت گذاری اجباری تولید کننده را در معرض ضرر قرار می دهد. به همین دلیل، سازنده، چه خودروساز و چه قطعه ساز، کیفیت برخی از قطعات را کاهش می دهد تا قیمت نهایی را پایین نگه دارد و ضرر را کاهش دهد. در چند سال گذشته همه طرف های درگیر در موضوع خودرو ناراضی بوده اند. از مصرفکننده و تولیدکننده گرفته تا سهامداران و شرکتهای تابعه خودروسازان، همه تحت تأثیر این شیوهها هستند. به همین دلیل از فروش خودرو در بورس حمایت می کنم. طبیعتاً باید از قیمت گذاری در این بخش اجتناب شود.
مهمترین تقاضای مطرح شده از سوی فعالان بازار و صنعت خودرو، از سرگیری واردات خودرو در حجمی متناسب با نیاز بازار است به متقاضیان بازار خودرو آیا فکر می کنید واردات خودروهای نو و دست دوم می تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت محصولات خودروسازان داخلی داشته باشد؟
قبل از هر چیز باید در فروش خودرو در بورس مراقب باشید تا قیمت کاذبی ایجاد نشود و عده ای از طریق استثمار قیمت کالای نهایی را به حدی افزایش ندهند که مصرف کننده ضرر کند. با واردات همزمان خودروهای صفر کیلومتر و عرضه محصولات فرسوده، رقابت در بازار ایجاد می شود. این فرآیند بازاری را نشان میدهد که از انحصار خارج میشود، که هم به نفع تولیدکننده و هم برای مصرفکننده است. زیرا محصول باعث افزایش کیفیت می شود و مصرف کننده حق انتخاب بیشتری دارد و مجبور نیست فقط محصولات داخلی بخرد. اما انحصار منجر به کاهش کیفیت محصول می شود و خرید از طریق واسطه منجر به گرانی برای مصرف کننده می شود که منجر به ضرر دو طرف می شود. اگر تفاوت بین قیمت بازار و قیمت کارخانه باعث افزایش تقاضای کاذب شود، برعکس؛ بورس می تواند در این بازار تعادل ایجاد کند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250324/%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B4%D8%B1%D8%B7-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3