کیفیت و قیمت رقابتی؛ پشتیبانی خودکار از شاهین پلاس.

قیمت پایه خودرو شاهین پلاس اتوماتیک اولین بار در 2 مرداد ماه سال جاری توسط جواد توسلمهر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام شد. به همین منظور کمیسیون اوراق بهادار طی نامه ای خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی، قیمت پایه خودرو شاهین پلاس اتوماتیک را کمتر از 640 میلیون تومان اعلام کرد.

در این نامه آمده است: «طبق نامه وزارت حمل و نقل، قیمت پایه فروش (سهم خالص کارخانه) محصول جدید شاهین پلاس اتوماتیک (موتور 16 سوپاپ جدید ME16 با گیربکس شش سرعته اتوماتیک DAE) 638 تعیین شد. میلیون و 314 هزار و 178 تومان. »

سایپا یک روز پس از انتشار این پیام (24 مرداد) برای اولین بار قیمت نهایی خودرو شاهین پلاس برای مصرف کنندگان را با احتساب هزینه های اضافی شامل مالیات، شماره گذاری، بیمه و … 757 میلیون و 827 هزار تومان اعلام کرد. این قیمت کمی بالاتر از قیمت کارخانه دناپلاس اتوماتیک آپشنال مدل توربو (حدود 701.5 میلیون تومان) و تارا V4 LX اتوماتیک (حدود 691 میلیون تومان) و حدود 113 میلیون تومان ارزانتر از قیمت Jac G4 (حدود 870.5 میلیون تومان) است. میلیون تومان). .

نیروهای محرک مختلف مهمترین ویژگی شاهین پلاس اتوماتیک

موتور شاهین پلاس اتوماتیک با کد ME16 یک موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ 1587 سی سی دو میل بادامک مجهز به فناوری های VVT و پمپ روغن متغیر می باشد. نسبت تراکم (نسبت بین حجم سیلندر در موقعیت های پایین و بالایی پیستون) این موتور 11:1 است.

در مقایسه می توان به نسبت تراکم 10.5:1 موتور TU5 و نسبت تراکم 11:1 موتور EF7 اشاره کرد. به گفته مگاموتور، موتور ME16 ظرفیت تولید 85 کیلووات (115 اسب بخار) قدرت در 6150 نیوتن متر گشتاور در 4400 دور در دقیقه را دارد.

بخوانید:  صحبت های سخنگوی وزارت صمت در مورد وضعیت بازار و صنعت خودرو

در اینجا یادآوری می کنیم که قدرت موتور TU5 Plus که بر همین اساس است (موتور EC5 گروه فرانسوی PSA) و شباهت زیادی به ME16 دارد، 113 اسب بخار و گشتاور آن 144 نیوتن متر است. موتور شاهین پلاس از فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT-i) استفاده می کند که به بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت کمک می کند. از مزایای موتور ME16 نسبت به موتور M15GSI نصب شده روی شاهین جی می توان به 16 سوپاپ بودن، حساسیت کمتر به کیفیت بنزین و مصرف کمتر به دلیل نداشتن توربو، شتاب اولیه بهتر و کشش خوب اشاره کرد. در ماشین دورهای متوسط، نویز کمتر و غیره نشان داده شده است.

این موتور قرار است روی یک کادیلا (تندر 90 ایرانی) نصب شود و به گیربکس دستی پنج سرعته شاهین-جی متصل شود. گیربکس اتوماتیک شاهین پلاس نسل هفتم گیربکس شش سرعته اتوماتیک DAE است که در خودروهای پرطرفداری مانند دناپلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک، رایرا و … نیز نصب می شود و نسبتا بهتر از گیربکس نسل ششم کار می کند.

کیفیت و قیمت رقابتی؛ پشتیبانی خودکار برای

هماهنگی خوبی بین موتور شاهین پلاس و گیربکس

موتور و گیربکس اتوماتیک شاهین پلاس هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند. بر اساس گزارش تست شاهین پلاس توسط خبرنگار روزنامه دنیای خودرو؛ استارت این خودرو نسبت به شاهین با گیربکس CVT بهتر است و تعویض دنده بدون هیچ مانعی انجام می شود.

معکوس های گیربکس به خوبی انجام شده و شتاب ثانویه خودرو نیز کافی به نظر می رسد. اگرچه این تست در هوای فوق العاده گرم در روز 14 مرداد ماه در تهران انجام شد، اما گیربکس شاهین پلاس به دمای بحرانی نرسید و خودرو گرمازدگی نکرد.

بخوانید:  گذر اکسید از مرزهای سنتی طراحی خودرو با کانسپت Intelligence Aesthetics 2.0

این نشان دهنده اهمیت است. بار حرارتی موتور ME16 و بار حرارتی اضافی گیربکس اتوماتیک نسل هفتم DAE در طراحی سیستم خنک کننده خودرو گنجانده شده است. به گفته مهندسان گروه خودروسازی سایپا، این خودرو تمامی تست های دینامومتر و همچنین در شرایط محیطی را پشت سر گذاشته است.

باید گفت؛ گیربکس اتوماتیک شاهین پلاس نیز بر روی کراس اوور داخلی آریا (محصول شرکت سایپا) نصب می شود.

تفاوت ها و امکانات بیشتر در شاهین پلاس اتومات

عبارت AT در سپر جلو و علامت مثبت (+) در صندوق عقب تنها تفاوت های ظاهری بین شاهین پلاس اتوماتیک و شاهین CVT هستند. در شاهین پلاس، مانند شاهین CVT، شاهد یک قاب مشبک کرومی و یک نوار کرومی در بالای قاب پلاک هستیم که در شاهین جی ندیدیم.

طراحی داخلی شاهین پلاس مانند طراحی بیرونی آن شبیه نسخه اتوماتیک CVT شاهین است. اما علاوه بر روکش رنگ تیره و روشن داشبورد و لانه ها و استفاده از روکش طرح چوبی در برخی قسمت ها، امکان تنظیم برقی صندلی راننده و گرمایش صندلی های جلو از جمله امکانات جدیدی است که به آن اضافه شده است. شاهین پلاس

از دیگر امکانات این خودرو می توان به استارت دکمه ای، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های تاشو برقی، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سنسور نور، صفحه نمایش لمسی 10 اینچی با سیستم عامل و سیستم صوتی اندروید، فرمان برقی، تیپ ترونیک و اسپرت اشاره کرد. و حالت های برفی به گیربکس اشاره کرد و…

تجهیزات و استانداردهای روز ایمنی

شاهین پلاس از نظر ایمنی و کمک راننده به سیستم کنترل پایداری الکتریکی، کنترل استارت در سربالایی، دو ایربگ، سنسور پارک و دوربین عقب و سیستم ترمز ABS و EBD مجهز شده است. سیستم ایربگ این خودرو بر اساس استانداردهای روز اروپا (ECE) و تست های انجام شده در کشورهای اروپایی توسعه یافته است.

بخوانید:  صدور گواهینامه رانندگی در 5 رنگ مختلف

تست دیگری که در یکی از مراکز تست ایمنی اروپا نیز انجام شد، تست R95 برای استاندارد ECE بود که شاهین نیز از آن سربلند و موفق بیرون آمد.

حفظ تعادل در هنگام برخورد، عدم شکستن نقاط جوش و ستون های اتصال، پایداری ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون های A و C، کنترل صحیح نیروی وارد شده در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سالم بودن سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از نیروی شدید وارده به ساق و پهلوی سرنشین، خرابی ستون افقی پایینی و … باعث شد شاهین حتی بدون کیسه هوای جانبی و پرده ای نیز به این معیار دست یابد. این خودرو در هنگام برخورد با عابران پیاده نیز دارای استانداردهای ایمنی است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250614/%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DB%8C-%D9%BE%D8%B4%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA