مدیر پروژه این تونل می گوید اگر خودرو در آزمایش میدانی لرزش های خاصی را به راننده منتقل کند، حتما مشکلی وجود دارد. زیرا سطح آسفالت تونل صافتر است که ممکن است کوچکترین اختلالی در حرکت خودرو ایجاد کند. این تونل که در زمینه تحقیقات آکوستیک و آیرودینامیک مورد استفاده قرار می گیرد، بر خلاف نمونه های مشابه که جریان هوای متحرک از روی خودرو عبور می کند، جریان هوا ندارد. بنابراین ماشین باید در آن حرکت کند. به این ترتیب، تونل کتسبی به آزمایش کنندگان اجازه می دهد تا به جای شبیه سازی، خودرو را در واقع حرکت دهند و نتیجه حرکت هوا با سرعت 256 کیلومتر بر ساعت را در مدل مورد آزمایش مشاهده کنند.
دقت مقیاس فرمولافان
از آنجایی که مسئولیت آماده سازی و راه اندازی این تونل در سال 2021 بر عهده شرکت “توتالسیم” فعال در زمینه CFD و همکاری موتوراسپورت تیم فرمول 1 هوندا و مرسدس AMG بود، بسیاری از شرکت ها از نتایج مطمئن هستند. مرکز آزمون میگوید: «مردم اغلب تعجب میکنند که چرا شبیهسازی جواب نمیدهد. در ورزش موتوری، پیست شما را آزمایش می کند و در رانندگی معمولی، ماشین. وقتی همه چیز آنطور که ما انتظار داریم پیش نمی رود، با کوهی از تفکر روبرو می شویم که شبیه سازی راه حل نیست. «شبیهسازیها خطا میکنند، اما شما میخواهید بدانید که آیا خطاها برای کسبوکار شما مشکل ایجاد نمیکنند یا تجهیزات آزمایشی شما واقعاً مشکل هستند.»
بنابراین او تلاش خود را برای راه اندازی تونل Catesby برای کاهش شکاف بین شبیه سازی و به دست آوردن داده های کم خطا انجام داد. البته پاتون اولین کسی نیست که این کار را می کند. یک تیم مسابقه ای به نام «گاناسی» پیش از این تونلی را در آمریکا برای انجام تست های آیرودینامیکی آماده کرده بود که نتیجه آن تداوم پیروزی تیمش در مسابقات نسکار و ایندی کار بود.
ظاهراً گاناسی در آماده سازی اولیه کتسبی دست محدودی داشت. راب لوئیس، مدیرعامل توتال سیم، به ایده اولیه تولید چنین مرکز آزمایشی در انگلستان اشاره کرد. مشارکتکنندگان بالقوه این مجموعه فکر میکردند که این مجتمع فایده چندانی نخواهد داشت، اما او و پاتون فهرستی از تونلهای قطار پرکاربرد را تهیه کردند و به آنها ارائه کردند.
استانداردهای حساسیت بالا
پیتون درباره خرید این تونل میگوید: «برای رسیدن به آن، باید از مسیرهای مزرعهای مردم عبور میکردیم، سپس باید به آنها میگفتیم و سپس آنها را متقاعد میکردیم که سوپراسپرتها از این تونل عبور میکنند.» تا نوامبر 2021.”
پیتون می گوید تونل کتسبی واقع گرایی و تکرارپذیری را برای آزمایش ها فراهم می کند. یعنی در دنیای واقعی، یک ماشین با استفاده از لاستیک، ماشین و سرعت واقعی اسکن می شود، اما آنها به قدری متغیر هستند که نمی توان دقیقاً آنها را تکرار کرد. از سوی دیگر، تکرارپذیری بالا نیز به معنای محدود کردن متغیرها است که دقت شبیهسازی را کاهش میدهد. از این رو مهندسان تلاش کردند تا شرایط مناسب این تونل را برای آزمایش کنندگان فراهم کنند.
مدیر این مجموعه آزمایشی مدعی است که Catesby با ارائه دمای متعادل 10 تا 10.5 درجه در زمان های مختلف می تواند دقیق باشد.
اگرچه انجام یک آزمایش در شرایط بسیار کنترل شده نیاز به تکرارهای زیادی برای اطمینان از دقت دارد، اما تنها 5 سفر و 5 بازگشت در این تونل می تواند آزمایش کننده ها را راه اندازی کند.
جدا از کار بر روی ماشین های مسابقه ای، TotalSim همچنین Catesby را برای آزمایش ماشین های استوک و ارائه ضریب درگ و داده های مفید از آنها آماده می کند. پیتون می گوید این تونل توانایی انجام تست های مختلف از جمله ارتباطات، آکوستیک، روشنایی و … را دارد.
هر دو انتهای این تونل برای راحتی متقاضیان به دو پنل چرخشی مجهز شده است تا به راحتی خودرو را بچرخانند و تست بعدی را با سرعت کامل انجام دهند. اگرچه پیتون میگوید که نگران محتوای داخلی و آزمایش هر شرکت نیست، او دما و شرایط محیطی را برای آزمایشهای خود بررسی میکند. تونل کیتسبی مکانی کاملا خلوت و خلوت است که کوچکترین صدایی را به بیرون منتقل نمی کند.
از آنجایی که سطح تونل برای حرکت خودرو کاملاً یکنواخت است، به سختی می توان انتهای آن را دید و در غیاب مقامات عالی رتبه در تونل، سرعت آزمایش به 48 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. سرعت خودروها توسط دوربین های دیواری تونل اندازه گیری می شود.
عوامل محیطی مزاحم
جدای از حذف رطوبت، چالش بزرگ دیگری که مسئولان کتسبی با آن مواجه هستند، خفاش های بومی این منطقه هستند که اتفاقاً به قسمت اول تونل بسیار علاقه مند هستند. هرچند مهندسان در نهایت فضای مناسبی برای زندگی خود تدارک دیده اند.
از آنجایی که خفاش ها یک گونه حفاظت شده در انگلستان هستند، معماران کتسبی نیز باید در حفظ محیط زیست خود کوشا باشند. با این حال، آزمایش های متعددی انجام می شود. پاتون معتقد است که سود این مرکز تحقیقاتی در بلندمدت محقق خواهد شد.
از آنجایی که تونل گاناسی برگ برنده بسیاری از تیم های موفق آمریکایی بوده است، بیتون امیدوار است که کیتسبی به همان موقعیت برسد. چه در زمینه موتوراسپرت و چه در زمینه وسایل نقلیه تجاری.
او می گوید: «ما یک شرکت شبیه سازی هستیم، پس چرا به دنبال آزمایش های میدانی هستیم؟» “زیرا سریع، آسان است و به ما پاسخ های واقعی می دهد.”
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250793/%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE