یک سوم نرخ ارز خودروهای داخلی به دلیل استانداردهای جدید است

تامین ارز مورد نیاز خودروسازان و قطعه سازان برای ادامه فعالیت های تجاری این شرکت ها به بزرگترین مشکل پیش روی صنعت خودرو تبدیل شده است، ضمن اینکه تقاضای ریالی قطعه سازان نیز رو به افزایش است و اگر این روش تامین شود. نقدینگی در معاملات ادامه دارد، خطراتی را برای صنعت به همراه خواهد داشت

داریوش بدی تپت، فعال و کارشناس صنعت و تجارت با اشاره به کمبود ارز در کشور به دلیل سخت گیری های بین المللی گفت: فشارهای اقتصادی در داخل کشور، قطعه سازان و خودروسازان داخلی را به فکر فرو برده است. تحریم ها به دنیای خودرو گفت. محصولات خود را صادر کنند و اگر این اتفاق بیفتد باید ببینیم این صنعت به کدام سمت می رود.»

وی تاکید کرد: حضور شرکت ها در نمایشگاه های تخصصی داخلی و خارجی این فرصت را می دهد تا توانمندی ها و نیازهای بازار را به فعالان این حوزه معرفی کنند.

این کارشناس اقتصادی، سیاست قیمت گذاری دستوری را یکی از مشکلات قابل حل در این حوزه عنوان کرد و گفت: صنعت خودرو سال هاست که از قیمت گذاری دستوری رنج می برد و برای جبران این فشارهای دولت باید به صادرات محصولات اهمیت بیشتری داد. وی افزود: شرکت در نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه‌های خودروی روسیه یکی از این فرصت‌ها محسوب می‌شود، به‌ویژه که روسیه در زمینه تبدیل ارز مشکلات کمتری نسبت به سایر کشورهای منطقه برای فعالان اقتصادی دارد.

با توجه به اینکه تامین خارجی مواد اولیه و قطعات تولیدی در داخل کشور منوط به تخصیص نیمی از ارز یا حداقل ارز طبقه دوم (ناشی از صادرات) است، آیا محصولات شرکت های قطعه سازی با حمایت مالی و قیمت های دولتی ارز مورد نیاز صنعت خودرو را تامین می کند؟

متاسفانه نسبت به سال گذشته تولید کمتری به ثبت رسید و دلیل اصلی آن عدم گشایش صحیح اعتبارات ارزی برای تامین مواد، لوازم و قطعات یدکی مورد نیاز است. البته در کشورهای همسایه و همچنین روسیه مبادلات تجاری بر اساس قیمت های رقابتی جهانی نهادینه شده است و شرکت های خودروسازی خارجی انتظار دریافت یارانه دولتی را ندارند. این فرصت به صنعتگران در تامین ارز لازم برای خرید مواد اولیه وارداتی کمک زیادی می کند. با این حال فعالان صنعت خودرو امیدوارند نهادهایی مانند بانک مرکزی در دولت آینده در سیاست های ارزی نسبت به تولیدکنندگان تجدید نظر کنند تا شاهد بهبود وضعیت تولید باشیم. کمک به بانک مرکزی برای رفع موانع تولید و تامین ارز مورد نیاز به طور کلی هر اقدامی در جهت حمایت از تولید انجام شود قطعا مثمر ثمر خواهد بود.

بخوانید:  چه خبر از سامانه یکپارچه؟

کارشناسان وزارت حراست حضور فعالان بازار لوازم یدکی و قطعه سازان در نمایشگاه های خارجی را فرصتی برای عرضه محصولات داخلی و میانی می دانند. به نظر شما بازرگانان ایرانی می توانند سهم بسزایی در دور زدن تحریم های اعمال شده علیه صنعت خودروسازی روسیه داشته باشند؟

خودروسازان ترک و چینی خودرو و قطعات یدکی در این بازار در مقابل فعالان صنعت خودرو ایران حضور یافتند و دولت روسیه نیز آمادگی خود را برای همکاری بیشتر با ایرانی ها اعلام کرد. افزایش تیراژ تولید و ثبت سفارش یک محصول، قیمت نهایی آن محصول را کاهش می دهد و به صنعتگران توانایی رقابت را می دهد. طبیعتا افزایش قیمت تمام شده تولید و قیمت محصولات خودروسازان متاثر از اجرای استانداردهای جدید داخلی بود. امروزه بخشی از قیمت تمام شده و قیمت خودروهای بزرگ داخلی ناشی از تعویض قطعاتی است که در داخل تولید نمی شوند. یعنی یک سوم قیمت خودروها برای استانداردهای جدید مانند استاندارد بدنه و عرضه ورق فولادی مخصوص است که فولاد مبارکه قادر به تولید و عرضه آن نیست. در صورت تولید این محصولات برای روسیه، رعایت استانداردهای کشور مقصد و واردات مواد اولیه از کشورهای دیگر با فروش ارز توجیه می شود.

برخی از منتقدان بر این باورند که تحریم های بین المللی تأثیر عمیقی بر کیفیت محصولات قطعه سازان گذاشته است. آیا کیفیت محصولات قطعه سازان ایرانی توان رقابت با رقبای صنعت خودرو روسیه را دارد؟

دلیل اصلی بی کیفیتی محصولات قطعه سازان ایرانی، کنترل اجباری قیمت فروش محصول نهایی یعنی خودرو است و اصولاً خودتحریمی ها به همین دلیل فعالیت اقتصادی قطعه سازان ایرانی را با مشکل مواجه کرده است. روش قیمت گذاری با تصویب قیمت گذاری اجباری و حذف شرکت های خودروسازی از جریان زیان، شرکت ها فرصت بیشتری برای بهبود کیفیت محصول و همچنین سرمایه گذاری ارزی در خطوط تولید خواهند داشت. در واقع در چنین شرایطی مشتریان می توانند انتظار کیفیت بهتری از خودروسازان داشته باشند و مسیر سرمایه گذاری شرکت ها برای دستیابی به رشد کیفی و توسعه محصول هموارتر می شود. طی چند سال گذشته روند تخصیص ارز در دولت دوازدهم و سیزدهم با مشکل مواجه شده است. در حالی که تخصیص ارز سریعتر اتفاق می افتد و مشکل نقدینگی سریعتر حل می شود، شاهد رشد و شتاب در روند تولید خودرو خواهیم بود.

بخوانید:  افتتاح قطعه جدید آزادراه تهران ـ شمال با حضور رئیس جمهور

موضوع دیگری که منتقدان صنعت خودرو به آن اشاره می کنند کمبود محصولات و عدم پاسخگویی به نیازهای متقاضیان داخلی است. به نظر شما حضور خودروسازان در سایر بازارهای منطقه مانند روسیه و بلاروس باعث کاهش سرعت عرضه در بازارهای داخلی نمی شود؟

فروش ارزی محصولات قطعه سازان فرصت سرمایه گذاری در خطوط تولید را افزایش می دهد و با حضور در این بازارها دسترسی شرکت ها به منابع ارزی تسریع می شود.

در صورت رفع نیاز خودروسازان به ارز و ریال، همانطور که فعالان این حوزه اشاره کرده اند، خودروسازان روسی بیش از 200 نوع لوازم یدکی ایرانی را ثبت کرده اند و با حضور در نمایشگاه خودرو روسیه می توان ظرفیت های بیشتری را شناسایی کرد. . البته حضور در بازار بزرگ خودرو روسیه نیاز به پیگیری و تمرین دارد. صنعتگران ایرانی امسال برای سومین سال متوالی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. طی دو دوره گذشته در این نمایشگاه شاهد شکل گیری تفاهم نامه ها و بعضا قراردادهایی بین طرف ایرانی و روسی بودیم و برخی قطعه سازان محصولات خود را به این کشور ارسال کردند.

همانطور که قبلا ذکر شد، فروش پایدار در هر بازاری مستلزم ایجاد یک زیرساخت ارتباطی و تجاری است. به نظر شما حضور فعالان صنعت قطعات یدکی در نمایشگاه خودرو روسیه تضمین کننده ایجاد سهم بازار و صنعت خودرو روسیه است؟

قطعا داشتن یک گالری در بازار کافی نیست. صنعتگران تنها با یک سفر به این کشور نمی توانند سهمی از بازار این همسایه شمالی را به دست آورند. در این زمینه دولت می تواند تسهیلات سفارت و اتاق بازرگانی را در اختیار این فعالان قرار دهد تا بتوانند ارز مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور را کسب کنند.

بخوانید:  قطعه سازان، مخالفان اصلی واردات خودرو!

برخی از فعالان صنعت خودرو و قطعات یدکی بر این باورند که نمایشگاه خودرو روسیه فرصتی برای رقابت با چین و ترکیه خواهد بود. با این حال، رقابت شرکت های ایرانی با ترک ها و چینی ها در بازارهای صادراتی آسان نخواهد بود. آیا فکر می کنید ایرانی ها توانایی و قدرت تاثیرگذاری و فعالیت در بازارهای دیگر مانند آنها را دارند؟

چین و ترکیه با توجه به حضور سایر بازارهای بزرگ به جز روسیه، خود را برای سومین نمایشگاه خودروی روسیه آماده می کنند.

نفوذ چین دیگر نیازی به تعریف یا ذکر ندارد. قدرت تولیدکنندگان قطعات یدکی ترکیه به اندازه ای است که در سه ماهه اول سال 2024 توانسته اند بیش از 3.5 میلیارد دلار قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو را به 190 کشور و منطقه آزاد صادر کنند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249570/%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA