به گزارش رویترز براساس تصمیمی که برخی نمایندگیهای خودروسازان چینی گرفتهاند، مشتریان جدیدی که پس از ماه مارس و فوریه اقدام به خرید کردهاند، میتوانند از ۱۰ بار تعویض روغن رایگان بهرهمند شوند. البته در اکثر موارد این طرح ویژه باعث جلب نظر مشتریها هم شده است.
این استراتژی در مقابل شیوه قیمتگذاری است که برخی خودروسازان همچون گریتوال درنظر گرفتهاند که براساس آن خریداران پساکرونایی از تخفیفهای عجیب ۱۰ تا ۲۵ درصدی بهرهمند میشوند که بدون هیچ شکی به ضرر خودروساز تمام میشود و تنها فایده آن خالی شدن پارکینگ نمایندگیها است. البته تمامی نمایندگیهای این خودروسازان به افزایش حساسیت مشتری نسبت به خرید اشاره داشتهاند.
در نظر گرفتن سرویسهای دورهای رایگان یا اهدای سوخت به مدت محدود ازجمله روشهای جذب مشتری توسط خودروسازان هستند اما در شرایط ویژه فعلی خودروسازان چینی برای فرار از بحران رکورد بازار ابتکار جدیدی را درنظر گرفتهاند و آن تعویض روغن رایگان است!
به عنوان سومین نمونه میتوان به برخی نمایندگیهای GAC و جوینتونچرهای این شرکت با تویوتا و هوندا اشاره کرد.
آلان کینگ، مدیرارشد موسسه تحقیقات بازار LMC درباره شرایط بازار خودرو چین توضیح داد: «پیشنهاد تخفیف و هدایا تنها راه برای برونرفت از شرایط کاهش شدید تقاضاست.»
نمایندگی تویوتاموتورز در نزدیکی شهر نینگبو هم شرایط مشابهی را درنظر گرفت و به مشتریهای خود از ابتدای ماه آوریل پیشنهاد ۱۰ بار تعویض روغن رایگان را ارائه داد. این تصمیم باعث شد شرایط فروش این نمایندگی به گفته مدیرانش تا ۱۰درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته باشد. البته این پیشنهاد بیشتر شامل محصولات برند لکسوس یا نسخههای عریضتر سدانهای تویوتا میشود.
فنگ ژینگیا، مدیرعامل GAC بیان کرد این شیوه میتواند در جنگ قیمتی که با سایر خودروسازان چینی در بازار پساقرنطینه ایجاد شده، به عنوان یک کارت طلایی شناخته شود.
بخش زیادی از این اتفاق را میتوان در قرنطینه سراسری برای مهار ویروس کرونا دانست، اما فعالیت مجدد نمایندگی به اندازهای کافی نبود تا خودروسازان بتوانند مثل سابق مشتریهای خود را جذب کنند، به همین خاطر در پیشنهاد ویژهای که ارزش ۳ هزار یوآنی (۴۲۰ دلار) دارد، افرادی که محصولات خاص و جدید جیلی همچون شاسیبلند بیویی (BINYUE) را انتخاب میکنند، تا ۱۰ بار سرویس تعویض روغن را به رایگان انجام خواهند داد.
همچنین او پیشبینی کرده است در آینده خودروسازان بیشتری به جمع ارائهکنندگان این طرحها میپیوندند.
کینگ باور دارد در نیمه دوم سال جاری میلادی فروش خودرو در چین در مجموع رشد چندانی نخواهد داشت یا درنهایت رشد بسیار محدودی دارد. حتی به گفته او بسیاری از مشتریها منتظر خواهند ماند تا خودروسازان طرحهای ویژهتری را برای ترغیب آنها به خرید درنظر بگیرند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245852/%DB%B1%DB%B0-%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86
در واقع باتوجه به اینکه حتی در زمان پساکرونا هم کارکرد خودروها کمتر از میزان سابق خواهد بود، این خودروسازان طرحهای تشویقی هوشمندانه را ارائه میدهند که قرار است هزینههای آن حتی تا چند سال بعد از واریز وجه خودرو به مشتری ارائه شود.
پنگ ادامه داد: «باوجود اینکه طرحهای از این دست تا به حال سابقه نداشتهاند، اما قیمت خودروها نیز در شرایط فعلی برای مشتریها چندان معقول نیست، بنابراین ترجیح دادیم طرحهای خدماتی را برای مشتری در نظر بگیریم که در کوتاهمدت فشار اقتصادی به ما وارد نکند و در واقع زمان درنظر گرفتن تخفیف به مشتری را به تعویق انداختیم.»
چوی پنگ، مدیر فروش جیلی در شرق شهر هوانگژو گفت: «با اتخاذ این تصمیم فروش خودروها در هر نمایندگی در ماه مارس نسبت به آوریل رشد ۳۰ درصدی پیدا کرد. این روند با رشد ۲۵ درصدی در ماه می هم تکرار شد.»