استفاده سایپا از توان ارزی سیستم بانکی برای صادرات و واردات خودرو

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به رشد ۸۰ درصدی تولید خودروهای تجاری گروه سایپا در سال گذشته، تصریح کرد: «گروه خودروسازی سایپا قصد دارد محصولات سواری، تجاری و کار خود را به کشورهای روسیه، بلاروس و ونزوئلا صادر کند، از همین رو برای مراودات ارزی می توان از بانک سپه کمک گرفت. همچنین برای واردات خودروهای چانگان و زوتی می‌توان از توانمندی این بانک استفاده کرد.»

گفتنی است؛ از ۲۳ مدل خودرو عرضه‌شده در این سامانه، ۱۱ مدل محصول گروه خودروسازی سایپا است. این خودروها شامل کوییک مدل GX (موعد تحویل؛ نیمه دوم ۱۴۰۲ به بعد)، کوییک با گیربکس اتوماتیک، ساینا S اتوماتیک، کوییک R مدل GX (موعد تحویل؛ نیمه دوم ۱۴۰۲ به بعد)، شاهین G، شاهین اتوماتیک (موعد تحویل؛ نیمه دوم ۱۴۰۲ به بعد)، ساینا مدل GX اتوماتیک (موعد تحویل؛ نیمه دوم ۱۴۰۲ به بعد)، ساینا S (نسخه پایه) و ساینا مدل GX (موعد تحویل؛ نیمه دوم ۱۴۰۲ به بعد)، ساینا مدل GX دوگانه‌سوز (موعد تحویل؛ نیمه دوم ۱۴۰۲ به بعد) و اطلس (موعد تحویل؛ نیمه دوم ۱۴۰۲ به بعد) هستند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244528/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

بنابراین گزارش، با شروع مرحله دوم عرضه خودروهای داخلی بر مبنای فرآیند نوبت‌دهی وزارت صمت (تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان)، امکان وکالتی‌کردن حساب‌های بانک سپه، به‌منظور شرکت در طرح مذکور فراهم است. بر این اساس،‌ مشتریان بانک سپه می‌توانند تا روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه با مراجعه به نشانی اینترنتی این بانک نسبت به وکالتی‌کردن حساب خود با رعایت حداقل مانده‌حساب اعلام‌شده در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی (۱۰۰میلیون تومان) اقدام کنند.

حضور سایپا و بانک سپه در مرحله دوم سامانه یکپارچه

بخوانید:  مشارکت غول‌های تجاری‌ساز برای الکتریکی‌کردن صنعت لجستیک

بهره‌گیری از توان ارزی بانک سپه

مدیرعامل بانک سپه نیز ضمن تقدیر از اقدامات انجام‌شده در گروه خودروسازی سایپا و با اشاره به تولید خودروهای جدید در گروه خودروسازی سایپا، گفت: «سایپا با تولید خودروهای جدید، وارد مسیر جدیدی شده است و این موضوع نویدبخش تحولات مناسب است.»

تلاش برای عرضه خودروهای کیفی، متنوع و بهینه به بازار

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که در تلاشیم تا کیفیت خودروهای این مجموعه را افزایش دهیم و طی این مدت نیز اقدامات متعددی صورت گرفته است، افزود: «در سال گذشته ۶هزار میلیارد تومان فروش لوازم یدکی داشتیم و سهم گارانتی از این عدد کمتر از یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. این مهم نشان می دهد که کیفیت محصولات گروه سایپا رو به افزایش است.»

وی خاطرنشان کرد: «همان‌طور که قول داده بودیم اولین واردکننده خودرو در سال گذشته بودیم و نخستین سری خودروهای وارداتی را از گمرک ترخیص کردیم. اما با آن‌که در شرایط سخت ارزی هستیم، یک ریال از پول محصولات جاری را صرف واردات خودرو نکردیم و پول واردات خودرو از محلی غیر از محصولات جاری هزینه شده است. چراکه نمی‌خواستم با واردات خودرو زنجیره تامین با مشکل نقدینگی روبه‌رو شود.»

گفتنی است؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز درخصوص پرداخت به قطعه‌سازان گفت: «دیگر پرداخت بیش از ۱۰۰ روز نداریم و امیدواریم بتوانیم در آینده به پرداخت کمتر از ۶۰ روز برسیم.»

تیموری اضافه کرد: «در شش‌ماهه دوم سال جاری، اولین خودرو پلاگین-هیبرید سایپا به‌صورت وارداتی به بازار عرضه خواهد شد و در گام بعدی خودروهای جدید این گروه خودروسازی ازجمله آریا به‌صورت پلاگین-هیبرید عرضه خواهد شد.»

بخوانید:  مصرف‌ کنندگان برای خرید خودرو از بازار تعلل نکنند!

تیموری خاطرنشان کرد: «در فروردین‌ماه امسال، خط‌تولید موتور ۱۶سوپاپ را راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم روزانه ۲۵۰۰ موتور تولید کنیم. همچنین خط مونتاژ یک خانواده موتور خارجی را خریداری کرده‌ایم که در نیمه دوم سال در محل فعلی کارخانه کفش ملی راه‌اندازی خواهیم کرد و پنج مدل روز پیشرانه از ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰سی‌سی در این خط مونتاژ خواهد شد.»

تیموری با بیان اینکه بانک سپه یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های مدیریت زنجیره تامین مالی را دارد، گفت: «می‌توان از زنجیره تامین مالی بانک سپه که بالغ بر ۳۰۰هزار شرکت تولیدی و خدماتی عضو آن هستند، در زیرساخت زنجیره تامین گروه سایپا استفاده کرد و این مزیت بزرگی است.»

او با بیان این‌که بانک سپه ۱۰۲میلیون حساب بانکی و ۵۶میلیون مشتری دارد، ادامه داد: «در ایجاد بسترهای نوین بانکی و حوزه‌های ارزی و بین‌المللی فعالیت‌های مناسبی در حال انجام است.» ابراهیمی اظهار امیدواری کرد: «بانک سپه، در تامین منابع ریالی و ارزی همکاری خوبی با گروه خودروسازی سایپا خواهد داشت.»

او با اشاره به معرفی ۸ محصول جدید گروه سایپا به بازار، اظهارداشت: «گروه خودروسازی سایپا به دنبال آن است که خودروهای کیفی، متنوع و بهینه را روانه بازار مصرف کند. سال گذشته نیز تمام توان خود را بر بهبود کیفی خودروهای تولیدی این مجموعه گذاشتیم و بر این اساس ۲۴۰ پروژه کیفی‌سازی تعریف شد.»

در نشست مشترک مدیران گروه خودروسازی سایپا و بانک سپه بر همکاری مشترک، مراودات ارزی و تامین مالی تاکید شد و طرفین توافق کردند که گروه امید بانک سپه با شرکت های تامین قطعات گروه سایپا، همکاری مشترک داشته باشد.

بخوانید:  کاهش ۳۸ درصدی شکایات کیفی مشتریان ایران‌خودرو

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نشست تخصصی با مدیران بانک سپه و بررسی راه‌های افزایش همکاری های مشترک، گفت: «از آن‌جا که بانک سپه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و حساب‌های ارزی در سه کشور روسیه، بلاروس و ونزوئلا دارد، گروه خودروسازی سایپا می‌تواند از پتانسیل و توانایی گسترده این مجموعه به خوبی بهره ببرد و از توان ارزی بانک سپه برای صادرات خودرو استفاده کند.»

افزایش تولید خودرو در سایپا به‌رغم تحریم‌ها

مدیرعامل بانک سپه با بیان این‌که هدف ما حمایت ویژه از تولید کشور است، گفت: «بر اساس توافقاتی که صورت‌گرفته، قرار است گروه امید بانک سپه با شرکت‌های تامین قطعات گروه سایپا، همکاری مشترک داشته باشد. این موضوع با ایجاد ارتباط بیشتر با شرکت‌های تولیدکننده گروه سایپا، محقق خواهد شد.»

آیت‌اله ابراهیمی افزود: «با وجود تحریم‌های ظالمانه، تولید خودرو در سایپا افزایشی شده است.»

وی افزود: «برای جبران گذشته، پروژه‌های متعددی تعریف کرده‌ایم که یکی از آن‌ها ایجاد خط جدید تولید موتور است. این مجموعه ۸۰ پرسنل دارد که ۴۰ نفر آن‌ها مهندس هستند. بنابراین زمانی‌که تکنولوژی وارد شود، بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت و تولید با شرایط بهتری انجام می‌شود.»