افت بازار لاستیک اروپا براساس گـزارش «ETRMA»

فروش تایرهای TC۴ ۱۲درصد کاهش داشته، در بخش خودروهای سنگین نیز افت ۱۸درصد دیده می‌شود. البته این میزان در بخش تایرهای کشاورزی ۳۹درصد بوده که خبر خوشی نیست. تنها بخش لاستیک دوچرخ‌ها توانسته است شرایط را کنترل کند و این افت را به ۳درصد محدود کند. به‌گفته آدام مک‌کارتی، دبیر کل ETRMA، دلیل این کاهش باید در تورم بالا و پیامدهای طولانی جنگ در اوکراین جست‌وجو کرد.

بازار تایر اروپا سال مالی ۲۰۲۳ را با اوج آغاز نکرد. بر اساس اولین گزارش فصلی ETRMA، همه بخش‌ها کاهش قابل‌توجهی را در حجم فروش خود نشان داده‌اند.

با این حال، ETRMA اعلام کرده است که این سطح فروش تقریبا نزدیک به سال ۲۰۱۹ ( سال قبل از کووید-۱۹) است. در مقایسه با سال مالی جاری، حجم تایرهای TC۴ تنها ۴.۵درصد کاهش یافته اما محدوده تایرهای کامیونی در همان سطح باقی مانده است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که بازار اروپا در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ نیز آسیب دیده بود.

پس از پرداخت هزینه‌های سنگین در سال ۲۰۲۰، بازار تایر اروپا درحال بازسازی است. طبق آخرین آمار ETRMA، کمپانی کانتیننتال، ۵۳.۷ میلیون تایر در سه ماهه اول امسال در بخش خودروهای سبک فروخته شده است یعنی ۱۲ درصد بیشتر از دوره مشابه قبل. در حالی که همه بخش‌ها در حال گذار از این روند هستند اما بازار تایرهای چهار فصل با رشد ۳۹درصدی، عملکرد بهتری را نشان می‌دهد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244620/%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-ETRMA

ازسوی‌دیگر فروش تایر طی سه‌ماهه اول امسال در اروپا ۱۲ درصد افزایش یافت و نزدیک به ۵۴ میلیون لاستیک در این مدت فروخته شد.

بخوانید:  تیگارد موتور و دیار خودرو با یک محصول وارداتی در نمایشگاه اصفهان

از اول ژوئیه تا پایان سپتامبر، فروش لاستیک‌های جایگزین در اروپا کاهش یافت. البته شرایط بازار تایرهای TC۴ که با افت ۹درصدی همراه بود، درحال‌حاضر مثبت است. ولی به‌طور همه بخش‌ها در سه ماهه‌سوم سال ۲۰۲۲ جایگاه خود را از دست دادند.