افزایش 5 تا 10درصدی قیمت آزاد خودرو در نخستین ماه سال

وضعیت خرید و فروش خودروها طی این ماه به چه صورت بوده است؟
خرید و فروش بسیار پایین اما درمقابل قیمت اعلامی فروشندگان بسیار بالاست. ولی کسانی که نیاز به خودرو دارند، ناچار به سمت بازار می‌آیند.

با گذشت یک ماه از سال 1402 وضعیت بازار خودرو به کجا رسیده و قیمت‌ها چقدر رشد داشته است؟
فروردین‌ماه هر سال معمولا فروش بسیار کم است و خیلی موردی فاکتور می‌شود. اما بازار خودرو فروردین‌ماه امسال را توفانی آغاز کرد. امسال نسبت‌به سال گذشته رشد بهای خودرو بسیار بالاتر بود. افزایش قیمتی که برای کارخانجات داشتیم، تاثیر روانی خود را بر بازار گذاشت. می‌بینیم که نسبت روزهای پایانی اسفند برخی خودروها 5درصد و برخی دیگر بیش از 10درصد رشد قیمتی داشتند. این جهش بها در محصولات ایران‌خودرو، سایپا و مونتاژی دیده شد.

دلیل این‌که برخی خودروهای مونتاژی چینی رشد قیمت چشمگیری در بازار دارند، چیست؟
وقتی می‌خواهند این خودروها را قیمت‌گذاری کنند، با خودروهایی مشابه خارجی مقایسه می‌کنند. می‌گویند خودرو خارجی با امکانات کمتر از مونتاژی‌ها 5میلیارد قیمت دارد، چرا خودرو مونتاژی چینی بیش از 2 یا 3 میلیارد قیمت نداشته باشد؟ تیگو8 در بازار بیش‌از 4میلیارد تومان معامله می‌شود. آیا قیمت این خودرو با دلار 50هزار تومانی، 80 هزار دلار است؟ این نشان می‌دهد محدودیت عرضه و ممنوعیت واردات چه بلایی بر سر بازار آورده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو با افزایش نرخ کارخانه‌ای خودروها با رشد قیمت مواجه شده است. برخی خودروهای داخلی بین 60 تا 200 میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرده‌اند، جهشی که تنها در 40 روز حاصل شده است. اگر پیش از عید و روزهای پایانی سال فردی اقدام به خرید خودروهای داخلی کرده بود، امروز به ارزش افزوده‌ای چند ده‌میلیون‌تومانی دست پیدا می‌کرد. این اتفاق به دلیل سیگنال‌هایی است تورم و همچنین کمبود عرضه خودرو به بازار می‌دهد و سبب شده است تورم موجود در بازار خودرو چند برابر تورم در اقتصاد باشد. در این شرایط، بسیاری معتقدند عرضه فراوان خودرو از سوی خودروساز و همچنین عرضه با حجم بالای خودروهای کارکرده خارجی، بخش بزرگی از تورم بازار خودرو را کاهش خواهد داد. اما ادامه این روند افزایش و البته جهش قیمتی را طی ماه‌های پیشِ رو به وجود خواهد آورد. این مساله باعث شده است بسیاری به دنبال خرید خودرو باشند و ازسوی‌دیگر، فروشندگان نیز بالاترین قیمت را برای فروش در نظر بگیرند. هرچند بسیاری اعتقاد دارند در این بازار تورمی فروش خودرو برابر با زیان خواهد بود. چراکه در ماه‌های پیشِ روی قیمت خودرو قطعا با افزایش بیشتری همراه خواهد شد. درخصوص وضعیت بازار خودرو طی فروردین سال جاری و مقایسه آن با روزهای پایانی سال با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به گفت‌وگو پرداختیم.

بخوانید:  ایران به عصر «ناترازی انرژی» وارد می‌شود

درحال‌حاضر کمترین و بیشترین افزایش قیمت مربوط به کدام خودروها بوده است؟
قیمت همه خودروها رشد نسبی داشته‌ است. مثلا خودرو تیبا2 پیش از عید 370میلیون تومان بوده اما در سال جدید به بیش از 430میلیون تومان رسیده است. کوییک‌آر پیش از سال 380میلیون تومان بود که این محصول هم به بیش از 440میلیون تومان رسیده است. محصولات مونتاژی هم همگی 10درصد قیمت رشد را دارند. 206 تیپ2 هم پیش از سال 560میلیون تومان بود که در سال جدید به بیش از 640 تا 650میلیون تومان رسیده است. این روند برای پژوپارس و سایر خودروهای ایران‌خودرو نیز دیده می‌شود. دناپلاس‌توربو اواخر سال 915میلیون تومان بود که طی روزهای گذشته به بیش‌از یک‌میلیارد و 100میلیون تومان رسید. 180میلیون تومان رشد قیمت دناپلاس تنها در 30 تا 40 روز گذشته ایجاد شده است.

دلیل این رشد چشمگیر قیمت خودرو را چه می‌دانید؟
کسی که خودرویی از کارخانه تحویل گرفته است، به دلیل این‌که می‌داند خودرو جدیدی فاکتور نمی‌شود، قیمت را برای فروش بالا می‌برد یا اصولا عجله‌ای برای فروش ندارد. صعود نرخ ارز هم بر افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار است. ضمن این‌که محدودیت عرضه همواره یکی از دلایل رشد قیمت خودرو در بازار بوده است. همین حالا هم محدودیت عرضه در بازار وجود دارد. نیاز بازار تامین نمی‌شود. همواره تاکید کرده‌ایم؛ برای این‌که التهابات بازار کاهش پیدا کند، دولت باید شرایط را برای واردات خودروهای کارکرده فراهم کند. در این صورت بازار راه خود را پیدا خواهد کرد. حتی اگر خودروساز همچنان محدودیت عرضه داشته باشد، با واردات خودروهای دست‌دوم، قیمت‌ در بازار مشخص می‌شود و التهابات در بازار فروکش‌ خواهد کرد. در فروردین‌ماه 97 نرخ دلار حدود 6هزار تومان بوده، اما امروز قیمت دلار 8 برابر شده، این در حالی است که خودرو 206 در فروردین‌ماه 97 حدود 34میلیون تومان بوده و امروز به 660میلیون تومان رسیده و حدود 19 برابر رشد کرده، این در حالی است که نرخ ارز 8 برابر رشد کرده است. چه اتفاقی رخ داده که بازار خودرو این‌چنین شده است؟ می‌بینیم که ممنوعیت واردات خودرو چه بلایی بر سر بازار خودرو آورد. اگر واردات آزاد بود، امروز خودروهای مونتاژی با این قیمت‌ها در بازار معامله نمی‌شد.

بخوانید:  سرمایه‌گذاری «سومیتومو» در هوش مصنوعی

آیا این رشد بها سبب شده است مصرف‌کننده واقعی از جهش قیمتی در آینده به نوعی ترس داشته باشد و به سمت خرید خودرو بیاید یا معاملات اندک است؟
وقتی کسی احتیاج به خودرو دارد، حتما برای خرید اقدام می‌کند. چراکه هم از خودرو استفاده خواهد کرد و هم ارزش افزوده برای فرد دارد. اگر قیمت خودرو در فروردین‌ماه سال گذشته را بررسی کنیم، می‌بینیم 206 کمتر از 300میلیون تومان بوده است. یعنی اگر فردی سال گذشته هم این خودرو گران به‌نظر می‌رسید، خرید کرده بود، امسال با یک‌سال مصرف و افزایش کیلومتر، خودرو دارای ارزش افزوده هم شده است. زیرا امروز این خودرو به بیش‌از 650میلیون تومان رسیده و حتی اگر خودرویی تصادف کرده باشد، بازهم بیش‌از 200میلیون تومان رشد قیمتی داشته است. مردم تورم را حس می‌کنند و به همین دلیل سعی دارند پول خود را روی خودرو سرمایه‌گذاری کنند.

یکی از نمایندگان مجلس مدعی است اگر سالانه 500هزار خودرو کار کرده وارد کشور کنیم، قیمت‌ ریزش خواهد داشت. به نظر شما با چه میزان واردات می‌توان قیمت‌ خودرو را که 19 برابر شده است، کاهش داد؟
واردات که مطرح شود، قیمت‌ها دچار ریزش خواهد شد. واردات 500هزار خودرو کارکرده کمک بسیاری به از بین بردن التهاب بازار می‌کند، زیرا قیمت خودرو مدل 2022 سانتافه 7هزار دلار کمتر از مدل 2023 است. خودرو مدل 2018 سانتافه در بالاترین قیمت حدود 15هزار دلار قیمت دارد که با دلار 50هزار تومانی، 750 میلیون تومان می‌شود و حتی اگر همین رقم را بابت عوارض و سایر خدمات دریافت کنند، قیمت این خودرو یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان می‌شود. اما بهای این خودرو در بازار تهران درحال‌حاضر بیش از 5میلیارد تومان است. بنابراین اگر واردات آزاد باشد، خودرو مونتاژی پُرایراد در بازار 2میلیارد و 400 میلیون تومان به فروش نمی‌رسد و ریزش چشمگیری خواهد داشت. حتی خودرویی مانند دنا که درحال‌حاضر بیش از یک‌میلیارد و 100میلیون تومان قیمت دارد، ریزش خواهد داشت. مصرف‌کننده دنبال خرید محصولی با قیمت مناسب است. هیوندای آی20 امروز به بیش از یک‌میلیارد تومان رسیده است. قیمت کارکرده این محصول در بازار جهانی دیگر 15هزار دلار نیست، بلکه هزار دلار است. خودروهای کارکرده مانند آی‌10 و آی20 و الانترا کمتر از 5هزار دلار قیمت دارند. واردات این خودروها تاثیر مثبتی بر قیمت خودروهایی مانند 206 و 207 و دنا و… دارد. بنابراین واردات کارکرده‌ها تاثیر مثبتی بر بازار خودروهای تولید داخل دارد. به‌زودی همه خودروها میلیاردی خواهند شد و همه با حسرت به آن نگاه خواهند کرد.

بخوانید:  جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - ۱۶ آبان ۱۴۰۲

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244302/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-5-%D8%AA%D8%A7-10%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84