افزوده شدن سنسور نور به تارای دنده‌ای

موفقیت تارا در آزمون‌های اروپایی تصادف جانبی و روبه‌رو
گروه صنعتی ایران‌خودرو در بهمن‌ماه سال گذشته موفق شد آزمون تصادف جانبی و روبه‌رو موسوم به CrashTest را برای محصول تارا در مرکز آزمون معتبر اروپایی با موفقیت پشت سر بگذارد.
ایران‌خودرو به‌منظور حصول اطمینان از سطح کیفی و ایمنی محصولات تولیدی و در راستای تعهدات خود به‌الزامات سازمان ملی استاندارد ایران، براساس نمونه‌برداری و تحت‌نظارت شرکت‌های بازرسی، محصولات خود را برای انجام آزمون‌ تصادف به‌مرکز معتبر اروپایی ارسال کرد.
براساس نتایج گزارش‌شده، محصول تارا آزمون‌های تصادف از روبه‌رو و تصادف از ناحیه جانبی را مطابق با استانداردهای جهــــــانی و درحضور نماینده شرکت بازرسی کیفیت و استـــــاندارد ایران و همـــچنین سازمان ملی استاندارد با موفقیت به‌پایان رسانـــــده است.
نتایج حاصله نشان‌دهنده سطح بالای ایمنی و تطابق کامل محصولات تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو با معیارها و الزامات استاندارد ایمنی خودرو است.
استحکام خودرو، بدنه، ایمنی سرنشین، عملکرد ایربگ و… هنگام آزمون تصادف بررسی و سنجیده شده و براساس آن استاندارد لازم برای‌ محصول صادر می‌شود.
موفقیت خودرو تارا در این تست تصادف درواقع مهر تاییدی بر انجام تست تطابق کیفیت تولید (COP) و استاندارد تایید نوع (Type Approval) بوده که توسط بازرس ثالث و جدا از ایران‌خودرو انجام می‌شود و خودروهای موجود درخط‌تولید را به‌صورت تصادفی با نمونه اولیه که از نظر کیفی مورد تایید بوده مقایسه می‌کند.
موفقیت تارا در تست تصادف جانبی و مقابل در موسسه تست تصادف معتبر اروپایی بیانگر تحقق موضوعاتی از جمله رشد کیفیت درمحصولات ایران‌خودرو و همچنین جلوگیری از نوسان کیفیت و تولید محصولاتی با کیفیت مشابه به‌دلیل رعایت استانداردهای تطابق تولید COP و تایید نوع TA بوده که موجب اطمینان از کیفیت و رعایت ویژگی‌های ایمنی و عملکردی خودرو شده است.
استحکام هزار مگاپاسکالی برخی ورق‌های تارا
در طراحی بدنه خودرو تارا، ورق‌های استحکام بالا به‌کار برده شده است. این اقدام با هدف افزایش ضریب ایمنی و استحکام بالای خودرو در کنار کم ‌شدن وزن بدنه و متعاقب آن کاهش مصرف سوخت و آلایندگی صورت گرفته است. در راستای افزایش استحکام و ایمنی، کاهش وزن و کاهش مصرف سوخت، تارا از به‌روزترین مواداولیه شامل ورق‌های مخصوص دوفازی و فناوری جدید موسوم به Tailor Welded Blank بهره می‌گیرد. دانش فنی ساخت قالب‌های سنگین فلزی با ورق‌های استحکام بالا در کشور سابقه نداشته و شرکت آیکید ایران‌خودرو به‌عنوان نخستین شرکت دانش‌بنیان درسطح گروه صنعتی ایران‌خودرو و بزرگ‌ترین قالب‌ساز خاورمیانه، موفق به‌شبیه‌سازی، طراحی و ساخت قالب‌های مذکور در این پروژه ملی شده است. تمام ورق‌های مصرفی درقطعات بیرونی خودرو تارا، ورق‌های Bake Hardened است که فعلا به‌واسطه عدم‌تولید در فولادسازی‌های داخلی، از خارج از کشور تامین می‌شود. در قطعات بدنه تارا ۱۲ تا ۱۵ قطعه اصلی با ورق DP که نوع خاصی از ورق‌های استحکام بالا به‌شمار می‌روند، وجود دارند. برخی از این ورق‌ها از استحکام بالایی تا حدود هزار مگاپاسکال برخوردارند. این میزان استحکام در هیچ‌یک از خودروهای تولید داخلی وجود ندارد.

بخوانید:  آخرین وضعیت افزایش سرمایه و قیمت‌گذاری محصولات «سایپا»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244251/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C

تجهیز تارا V1 به سنسور نور و باران
پیش از این تارای دنده‌ای تیپ V1 با کد کلاس ۳۲۲۰۱ به‌دست مشتریان می‌رسید. اما با الزامی شدن سنسور نور یا قابلیت پوزیشن‌لامپ، با بهره‌گیری از زیرساخت فعال‌سازی Auto Light در پلت‌فرم تارا، از این پس تارای دنده‌ای V1 با کد کلاس ۳۲۲۰۷ با قابلیت سنسور نور به‌دست خریداران خواهد رسید.
همچنین به‌خاطر یکپارچه بودن یونیت‌سنسور نور و باران محصولات ایران‌خودرو، تارای دنده‌ای سنسور باران را هم خواهد داشت.
بر این اساس تارای دنده V1 از این پس در کنار امکانات قبلی به‌سنسور نور و باران هم مجهز شده است. در آینده نزدیک قرار است تارای دنده‌ای V3 با امکانات بیشتری مانند استارت دکمه‌ای، سانروف، زیرآرنجی سرنشینان عقب، چراغ‌های عقب جدید، ۶ بلندگو، دکمه شیشه‌بالابر جدید، جعبه‌دنده 6 ‌سرعته دستی و… تولید شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای تطبیق خودروهای تولیدی با استانداردهای جدید، تارای دنده‌ای تیپ V1 را با آپشن‌های جدید به‌مشتریان تحویل می‌دهد.
این خودرو که به‌پیشرانه TU5 پلاس و جعبه‌دنده 5 سرعته دستی مجهز است، در بحث امکانات کلی مانند نسخه قبلی به‌فرمان کمکی برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، چراغ روشنایی روز، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، تهویه الکتریکی دستی، نمایشگر لمسی، سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه‌ای، آینه‌ها و شیشه‌های برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگ فولادی ۱۵ اینچی، دو کیسه هوا و… مجهز است.