ایران‌خودرو؛ از «پیکان» تا «تارا»

ایران‌خودرو پس از توافق برجام، به قرارداد تازه‌ای با پژو دست یافت تا محصولات جدید این شرکت را در ایران تولید و به فروش برساند. اما به‌رغم سرمایه‌گذاری قابل توجه این خودروساز بزرگ و شماری از قطعه‌سازان ایرانی برای شراکت دوباره با پژو، پس از خروج آمریکا از توافق برجام، پژو نیز به‌واسطه تحریم مستقیم صنعت خودرو ایران، بار دیگر همکاری خود با ایران‌خودرو را متوقف کرد و برنامه‌های این شرکت در ایران ناتمام ماندند.

۳۸ سال سابقه تولید پیکان در ایران‌خودرو

همزمان با توقف تولید پیکان در سال ۱۳۸۴، سه خودرو پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، روا با موتور بهینه‌ی OHV و سمند سریر به تولید انبوه رسیدند. اما مهم‌تر از تولید این خودروها در این سال، طراحی موتور ملی پایه‌گازسوز و بازگشت ایران‌خودرو به بازارهای جهانی بود. در سال ۱۳۸۵ خط تولید موتور ملی راه‌اندازی شد و پروژه‌های تولید سمند در آذربایجان، بلاروس، سوریه و ونزوئلا به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: «متاسفانه در طول دو دهه گذشته بسیاری از نمونه‌های ارزشمند این خودرو از بین رفته و باید گفت کمی به آن بی‌مهری شده است، اما خوشحالیم که گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌عنوان جایی که پیکان در آن متولد شده است، از کلوپ ملی پیکان حمایت می‌کند. زیرا عقیده داریم حمایت از این خودروها حمایت از خاطرات و تاریخ اجتماعی کشور به حساب می‌آید و این مسئولیت اجتماعی را ایران‌خودرو به عهده گرفته است.»

ایران‌خودرو پس از پیکان؛ از «پژو» و «سمند» تا «رانا» و «دنا»

پیکان از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۴ توسط ایران‌خودرو (با نام پیشین ایران‌ناسیونال) تولید می‌شد و در واقع فیس‌لیفتی از خودرو هیلمن‌هانتر است. ایران‌خودرو به تولید پیکان تا سال ۱۳۵۷ ادامه داد. پس از انقلاب اسلامی، تولید پیکان کاهش یافت تا جایی که در اواخر دهه ۱۳۶۰ به مرز توقف تولید رسید. با این‌حال با تولید قطعات در داخل کشور حیات پیکان تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و وانت پیکان نیز تا سال ۱۳۹۳ تولید شد و تیراژ این خودرو در زمان توقف تولید به بیش از ۲میلیون دستگاه رسیده بود. پیکان در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ شامل سقف پژویی شد و مدل‌های آخر ۸۳ نیز شامل کیلومتر پژویی بود.

بخوانید:  ثبت اختراعی برای بدلکاری با خودرو از راه‌دور

ایران‌خودرو همچنین پروژه‌هایی را برای طراحی، ساخت و تولید انبوه موتورها و گیربکس‌های جدید، محصولات به‌روز در سگمنت‌های مختلف، خودروهای هیبرید و برقی و… در دست اجرا دارد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244467/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A7

ژیان درخصوص برنامه‌های آتی کلوپ ملی پیکان نیز گفت: «قصد داریم در آینده کلاس‌های آموزشی را برای بازسازی و نگهداری خودروهای پیکان برگزار کنیم و در هفته گردشگری نیز همایش دیگری خواهیم داشت.»

با این‌حال، گزارش‌های منتشرشده نشان می‌داد؛ ایران‌خودرو علاوه بر تسلط بر پلتفرم پژو۳۰۱ و برخورداری از امکان تولید خودروهایی بر پایه‌ی آن مانند «تارا» که از مردادماه ۱۴۰۰ تحویل مشتریان شد، امکان عرضه خودرویی مشابه پژو۲۰۰۸ با نام «ری‌را» را نیز در سال ۱۴۰۲ خواهد داشت.

کاظم ژیان، رئیس کلوپ ملی پیکان در خصوص این همایش گفت: «پیکان برای ما ایرانی‌ها تنها یک خودرو نیست، بسیاری از مردم با آن خاطراتی دارند و پیکان اولین خودرو اغلب مردم بوده است.»

همچنین در این سال، محصول تندر۹۰ (لوگان) نیز با همکاری شرکت رنو به سبد محصولات شرکت افزوده شد. یک سال بعد خطوط تولید در سایت‌های تبریز، سنگال و مصر راه‌اندازی شد و محصول جدید سمند سورن به بازار آمد.

در سال ۱۳۶۷ با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل ازسوی جمهوری اسلامی ایران، بحث تعیین یک خودرو سواری جدید با هماهنگی کامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و وزارت صنایع مطرح شد و قرارداد «راه‌اندازی خط تولید خودرو پژو۴۰۵ در ایران طی مدت ۳ سال» به امضا رسید.

حضور حمایتی ایران‌خودرو با رویکرد مسئولیت اجتماعی

تولد «تارا» و «ری‌را» در غیاب شریک خارجی

بخوانید:  رئیس سازمان حمایت: اعتقادی به قیمت گذاری دستوری نداریم

دومین خودرو ملی ایران‌خودرو با نام «رانا» نیز در سال ۸۷ روی پلت‌فرم ۲۰۶ طراحی و ساخته شد. ایران‌خودرو در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۰ از خودرو «دنا» رونمایی کرد که مراحل طراحی و نمونه‌سازی آن روی پلت‌فرم سمند در کمتر از یک سال انجام شده بود. این خودرو در سال‌های بعد در تیپ‌های مجهز به توربوشارژ، فرمان برقی و گیربکس اتوماتیک نیز به بازار آمد.

ششمین همایش سالانه کلوپ ملی پیکان به مناسبت ۵۶سالگی تولید این خودرو با حمایت گروه صنعتی ایران‌خودرو و مشارکت انجمن خودروهای تاریخی ایران و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در برج میلاد تهران برگزار شد. در این همایش حدود ۵۰۰دستگاه انواع پیکان از شهرهای مختلف کشور حضور داشتند. ازجمله ارزشمندترین خودروهای حاضر در این رویداد باید به مدل‌های دولوکس اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی، مدل جوانان ۱۳۵۰، تاکسی ۱۳۴۸، وانت ۱۳۶۶، پیکان مجهز به گیربکس اتوماتیک و مدل‌های کار مربوط به سال‌های مختلف تولید اشاره کرد. این همایش با حمایت گروه صنعتی ایران‌خودرو به عنوان تولیدکننده پیکان همراه بود.

تحول مهم دیگر؛ ایجاد مرکز تحقیقات ایران‌خودرو با سرمایه‌گذاری بالا بود که منتج به طراحی خودرو «سمند» بر مبنای پلت‌فرم ۴۰۵ شد که به‌عنوان نخستین خودرو ملی در سال ۱۳۸۱ به تولید انبوه رسید. به فاصله‌ یک سال از آغاز تولید سمند، سه خودرو پارس سال، سمند سال و پژو۲۰۶ هم به خط تولید آمدند که در سال ۱۳۸۳ دو محصول پژو پارس ELX و سمند LX هم به آن‌ها اضافه شد. درصد داخلی‌سازی قطعات پلت‌فرم‌های پژو در سال‌های نخست تولید، بنابر قرارداد در حدود ۳۰ درصد بوده که طی ۱۵ سال به ساخت داخل بالای ۹۰ درصد رسیده است.

بخوانید:  کارنامه صنعت خودرو در فصل بهار