بازسازی اتوبوس‌های فرسوده جلوی چشم تولید داخل!

وی افزود: «تولیدکنندگان ظرفیت زیادی برای تولید نداشتند و حتی برخی شرکت‌ها خط تولیدی نداشتند که سعی کردیم این خط تولیدها را فعال کنیم.»

واردات اتوبوس از کشورهای خارجی در حالی مطرح می‌شود که براساس ادعای تولیدکنندگان داخلی، ظرفیت اتوبوس‌سازان، پاسخگوی نیاز داخلی خواهد بود اما برخی مسئولان بر این باورند تامین اتوبوس‌های موردنیاز کشور توسط این بخش از تولیدکنندگان به درازا خواهد کشید و توان کافی در این بخش وجود ندارد. در همین راستا معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران روز گذشته اظهار کرد: «یکی از اولویت‌های اصلی ما اتوبوسرانی است اما تولید اتوبوس داخلی حدود هشت سال خوابیده بود و فعال کردن خطوط تولید اتوبوسرانی چند ماه به طول انجامید.»

ازسوی‌دیگر برخی کارشناسان این حوزه بر این باورند یکی از راه‌های موثر برای احیای ناوگان اتوبوسرانی کشور، بازسازی مدل‌های موجود است. با توجه به آن که بارها اعلام شده، بودجه کافی برای نوسازی ناوگان و خرید یا واردات اتوبوس مورد نیاز شهرها وجود ندارد، شاید یکی از موثرترین اقدامات فعلی همین بهینه‌سازی ناوگان یا اورهال کردن مدل‌های قدیمی باشد. در همین خصوصی نیز بهرامی با اشاره به اقدامات ۲۰ماهه اخیر معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران اظهار کرد: «در دو ماه اول امسال بازسازی اتوبوس‌ها را دستور کار قرار دادیم و در نظر داریم تا از میان ۲هزار دستگاه اتوبوسی که درحال‌حاضر داریم، تعداد ۵۰۰ دستگاه را بازسازی و وارد خط کنیم و تا پایان سال نیز ۹۶۰ دستگاه اتوبوس دوکابین بازسازی کامل خواهند شد تا ناوگان سرپایی را در خطوط بی‌آرتی داشته باشیم.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244704/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%AC%D9%84%D9%88%DB%8C-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84

وی افزود:‌ «تا ۴۵ روز آینده همه تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل خواهد شد و باید اعلام کنیم بدون در نظر گرفتن توان وزارت کشور یک‌هزار و ۱۷۰ دستگاه اتوبوس را وارد ناوگان خواهیم کرد.»

بخوانید:  ساخت «تایر ترموپلاستیک قابل‌ بازیافت» محقق شد

وی در ادامه بیان کرد:‌ «با شرکت اسنا قرارداد ۲۰۰۰ دستگاه را منعقد کردیم اما تنها تولید ۵۰۰ دستگاه را فعال کردیم که تا آخر سال تحویل داده می‌شود.»

ظرفیت اتوبوس‌سازان پاسخگوی نیاز داخل نیست

برنامه‌ریزی برای فعال سازی ۴هزار اتوبوس

نبود بودجه و ظرفیت پایین تولید

بحث واردات اتوبوس‌ها به ناوگان اتوبوسرانی کشور از زمانی شدت گرفت که برخی مسئولان کشور مدعی شدند تولیدکنندگان داخلی توان کافی برای تولید این خودروها و تامین نیاز ناوگان را ندارند. با آن‌که پیش از این بارها اتوبوس‌سازان داخلی اعلام کرده‌اند که می‌توانند بخش اعظمی از نیاز داخلی را به شرط ثبت به‌موقع سفارش تامین کنند. اما حالا به نظر می‌رسد مسئولان نیم‌نگاهی به توان خودروسازان داخلی داشته‌ و برنامه‌هایی برای استفاده از ظرفیت این تولیدکنندگان در نظر گرفته‌اند. آن‌طور که معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران اعلام کرده است، به زودی یک هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان پایتخت وارد می‌شود.

بهرامی همچنین عنوان کرد: «۳۶هزار میلیارد تومان قرارداد و یا تفاهم‌نامه اولیه برای ورود اتوبوس به ناوگان حمل‌ نقل عمومی منعقد و مدل مالی آن تعریف شده است.»

بازسازی؛ راهکاری موثر در فقدان طرح‌های نوسازی

جلال بهرامی با اشاره به برنامه‌های واردات اتوبوس‌ها از کشورهای خارجی گفت: «سال گذشته قیمت اتوبوس در همین موقع ۳میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بود، اما حالا با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت به ۷میلیارد تومان رسیده است، برای واردات اتوبوس نیز یک سال تلاش کردیم، اما کسب مجوزها به درازا کشید و محیط زیست با این موضوع با وسواس رفتار کرد و عملا واردات اتوبوس سخت شد.»

بخوانید:  باتری صبا بهتره یا سپاهان؟ بررسی ۲ برند پرطرفدار

براساس آنچه برنامه توسعه شهر تهران نشان می‌دهد باید تا سال ۱۴۰۴، ۱۰هزار دستگاه اتوبوس برای این ناوگان خریداری شود. حال آن که به گفته معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران به نظر می‌رسد ظرفیت خودروسازان داخلی برای تامین نیاز ناوگان کافی نیست. براساس آنچه جلال بهرامی اظهار کرده، در سال ۱۴۰۲ و نیمه اول ۱۴۰۳ باید ۴۰۰۰ اتوبوس وارد ناوگان کشور شود اما تامین ۱۰هزار اتوبوس حداقل ۷۰هزار میلیارد تومان می‌خواهد که اگر پول هم داشته باشیم ظرفیت تولید کم است. وی در این خصوصی توضیح داد: «یک قرارداد تولید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان منعقد کردیم که تولید ۱۰۰۰ دستگاه فعال و این شرکت متعهد شد تا پایان سال ۵۰۰ اتوبوس تحویل ‌دهد.»

وی بیان کرد: «طبق پولی که پرداخت کردیم اگر وزارت کشور به تعهد خود عمل کند هزار و ۶۷۰ دستگاه اتوبوس را تا پایان سال در ناوگان خواهیم داشت و در مجموع ۴هزار دستگاه اتوبوس در شهر فعال خواهند شد.»