برای بنزین سوپر دست به جیب شویم؟

با این‌تفاصیل بنزین سوپر و معمولی چه تفاوتی دارند زیرا اکثر خودروسازان توصیه‌هایی درخصوص استفاده از نوع بنزین خودرو خریداری‌شده دارند. به‌همین‌دلیل دانستن تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی و استفاده از آن‌ها در خودرو علاوه بر اینکه می‌تواند صرفه‌جویی در هزینه‌ها داشته باشد، از وارد شدن آسیب‌های احتمالی به قوای محرکه خودرو نیز جلوگیری خواهد کرد.

بنزین یکی از مشتقات نفت است که بیشتر به‌عنوان سوخت اصلی موتورهای درون‌سوز به‌کار می‌رود. این سوخت شامل مواد آلی همچون هیدروکربن‌ها است. هرچند یکی از ترکیبات شاخص آن که در ادامه نیز به آن خواهیم پرداخت، اکتان است. علاوه بر این مواد دیگری نیز به بنزین افزوده می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به رنگ و الکل اشاره کرد. مهم‌ترین ویژگی بنزین که درواقع سبب ایجاد تفاوت در بنزین سوپر و معمولی می‌شود، عدد اکتان است.

پیش از آنکه به تفاوت این دو نوع بنزین بپردازیم، بهتر است درباره این سوخت مشهور صحبت کنیم.

. در هر صورت باید قبل از استفاده از خودرو با مراجعه به دفترچه راهنمای آن نسب‌ به نوع سوخت توصیه‌شده توسط سازنده اطمینان حاصل شود. هرچند به‌طورکلی استفاده از بنزین سوپر با عدد اکتان بالا مزیت‌های بیشتری خواهد داشت. البته برخی کارشناسان می‌گویند درصورتی‌که مالک خودرو به بنزین‌سوپر دسترسی نداشته باشد، می‌تواند از محلول‌هایی با نام افزایش‌دهنده اکتان استفاده کند. چنین محلول‌هایی باعث افزایش عدد اکتان بنزین می‌شوند هرچند باید صحت این ادعاها به‌صورت علمی و در آزمایشگاه‌های معتبر ثابت شود.

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی خودروسازان روبه‌تولید پیشرانه‌های پاک‌تری آوردند و یکی از الزامات آن نیز استفاده از سوخت‌های پاک‌تر بود. اگرچه در عصر مدرن، خودروهای برقی با شتاب فزآینده‌ای پیش می‌تازند اما همچنان در اکثر کشورها این خودروهای بنزینی هستند که بخش اعظم فروش خودروها را به خود اختصاص داده‌اند.

بخوانید:  اعلام قیمت چانگان CS35 پلاس وارداتی

البته تفاوت بنزین معمولی و یورو ۴ به عدد اکتان و سطح آلایندگی ناشی از استفاده آن‌ها در پیشرانه‌های بنزینی مربوط می‌شود. درواقع با استفاده از بنزین یورو ۴ آلایندگی‌های کمتری وارد جو خواهد شد. همچنین عدد اکتان بنزین یورو ۴ بالاتر از بنزین معمولی ارزیابی می‌شود. بنزین سوپر و معمولی نیز علاوه‌بر تفاوت در عدد اکتان در قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

درصورتی‌که در بنزین ۱۰درصد هپتان وجود داشته باشد و ۹۰درصد بقیه نیز ایزو اکتان باشد، عدد اکتان آن بنزین با ۹۰ اعلام خواهد شد. هرچقدر این عدد بالاتر باشد نشان‌دهنده کیفیت بهتر سوخت بوده و پیشرانه کوبش کمتری خواهد داشت. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که همه پیشرانه‌ها الزامی برای استفاده از بنزین سوپر با عدد اکتان بالاتر ندارند و این بنزین بیشتر برای پیشرانه‌های مدرن با سیستم‌های توربو به‌کار می‌رود

بد نیست بدانید برخی منابع عدد اکتان بنزین معمولی کشور را ۸۷ و بنزین سوپر را بین ۹۱ تا ۹۵ اعلام کرده‌اند. اتحادیه اروپا از چندسال پیش رعایت استانداردهای آلایندگی خاصی را برای خودروها الزامی کرده است که با نام یورو شناخته می‌شوند. این استانداردها از یورو یک شروع شده‌اند و جدیدترین نسخه آن با نام یورو ۷ به‌زودی عملیاتی خواهد شد. البته این استاندارد در کشور تا حدودی رعایت می‌شود. هم‌اکنون بالاترین سطح استاندارد برای خودروهای تولیدی و سوخت آن‌ها یورو ۴ است.

عدد اکتان نشان می‌دهد بنزین در برابر انفجار زودهنگام در سیلندر پیشرانه چقدر مقاومت خواهد داشت. واضح است که انفجار زودهنگام و ناهماهنگ سوخت در پیشرانه خودرو باعث آسیب آن می‌شود. برای اندازه‌گیری عدد اکتان شاخصی بین صفر تا ۱۰۰ را در نظر می‌گیرند.

بخوانید:  کیفیت محصولات شافک دانا دو برابر نمونه های چینی است

به‌طورکلی هرچقدر عدد اکتان بنزین بالاتر و کیفیت آن بیشتر باشد، بنزین قیمت بالاتری خواهد داشت. هم‌اکنون در کشور قیمت هر لیتر بنزین معمولی سهمیه‌ای ۱۵۰۰۰ ریال است، درحالی‌که همین بنزین به‌صورت آزاد با قیمت ۳۰۰۰۰ ریال در دسترس خواهد بود. همچنین بنزین سوپر درحال‌حاضر با قیمت ۳۵۰۰۰ ریال عرضه می‌شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244459/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D9%88%D9%BE%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D9%85