برنامه چینی‌ ها برای ارزان‌ قیمت‌ های برقی

البته مدیرعامل بی‌وای‌دی قبلا گفته بود این برند به‌دنبال حضور در بازار خودروهای سواری آمریکا نیست؛ هرچند قبلا با تعداد محدودی خودرو تجاری در این کشور حضور داشته است. پولستار که در تملک جیلی است، قبلا از چین به‌آمریکا خودرو صادر کرده و نیو نیز برنامه‌های خود را برای حضور در این کشور تا سال ۲۰۲۵ اعلام کرده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244663/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C

کارشناسان صنعت‌خودرو می‌گویند تنها مساله موجود در زمینه تولید خودروهای مهم، ارزان‌قیمت و برقی برای بازارهای خارجی به‌زمان مربوط می‌شود. پس از سال‌ها تهدید صنعت‌خودرو آمریکا، چینی‌ها از هر زمان دیگری به‌خاک این کشور نزدیک‌تر هستند. چینی‌ها قبلا در خاک خود خودروسازان آمریکایی را شکست داده و سهم شرکت‌هایی همچون فورد و جنرال‌موتورز از بازار چین را با ارائه محصولاتی باکیفیت و ارزان‌قیمت گرفته‌اند. آن‌ها هم‌اکنون درحال رخنه به‌بازارهای اروپایی نیز هستند. پیشتازان صنعت‌خودرو چین همچون نیو و جیلی به‌دنبال حضور در آمریکا هستند و سوال این است که آیا آن‌ها می‌توانند به‌تنش‌های سیاسی موجود غلبه کنند یا خیر؟

برندهای آمریکایی از جمله تسلا درباره تولید خودروهای بدون آلایندگی برد بلند با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار قول‌های زیادی داده‌اند؛ اما پیشرفت‌های رخداده سرعت زیادی نداشته‌اند و گاهی نیز به در بسته خورده‌اند. جنرال‌موتورز به‌دنبال لغو تولید بولت برقی به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو برقی آمریکاست و می‌خواهد از کارخانه آن برای تولید وانت پیکاپ‌های گران‌قیمت استفاده کند.

تعرفه وارداتی ۲۷.۵ درصدی زمان ترامپ همچنان روی خودروهای چینی اعمال می‌شود؛ درحالی‌ که مشوق‌های مالیاتی جدید دولت بایدن برای خرید خودروهای برقی نیز شامل محصولاتی می‌شود که در آمریکای شمالی ساخته می‌شوند و باتری آن‌ها نیز از چین وارد نمی‌شود.

بخوانید:  قیمت جدید خودرو بستیون T77 اعلام شد (بهمن 1402)

در همین اثنا برندهای چینی نیز به‌خاطر محصولاتی ارزان‌قیمت در کشور خود و اروپا به‌پیش می‌روند. یکی از محبوب‌ترین خودروهای برقی چین وولینگ هونگ‌گوانگ مینی است که محصولی کوچک و شهری با قیمت معادل ۵ هزار دلار بوده و فروش زیادی داشته است.

بیل روسو، مدیر اسبق کرایسلر و مدیرعامل اتوموبیلیتی می‌گوید: «آیا امکان دارد که شرکت‌های چینی آن‌چه را که قبلا دیده‌ایم در زمینه خودروهای برقی تکرار کنند؟ چه کسی خواهان خودروهای ارزان‌قیمت نیست؟»

او خاطرنشان می‌سازد:«چینی‌ها محصولات خوبی تولید می‌کنند. من برخی از خودروهای برقی چینی را رانده‌ام و باید بگویم اروپایی‌ها به‌دردسر افتاده‌اند.»

پس از سال‌ها آماده‌سازی و انتظار، خودروسازان چینی آماده ورود به‌بازار خودروهای برقی آمریکا هستند و این کار را با تولید محصولات باکیفیت که قیمت مناسبی دارند انجام خواهند داد.

در دهه ۷۰ میلادی بود که کمپانی‌های ژاپنی همچون تویوتا و هوندا با تولید خودروهای ارزان‌قیمت و کم‌مصرف سبب شدند آمریکایی‌ها شوک بزرگی را تجربه کنند. اخیرا نیز برندهای کره‌ای همچون هیوندای و کیا درحال به‌دست آوردن سهم فورد و جنرال‌موتورز از بازار شاسی‌بلندها بوده‌اند. شاید تاریخ دوباره تکرار شود. برقی‌سازان چینی می‌توانند با عرضه محصولاتی ارزان‌قیمت در آمریکا سبب شکست برندهای داخلی شوند.

فروش خودروهای برقی بازار آمریکا در سال ۲۰۲۲ با ثبت رکورد جدیدی به ۸۰۰ هزار دستگاه رسید؛ درحالی ‌که چینی‌ها سال قبل حدود ۵ میلیون دستگاه خودرو برقی خریداری کرده‌اند. تسلا پس از سال‌ها یکه‌تازی در آستانه از دست دادن پیشتازی خود به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی است و سایه بی‌وای‌دی را روی سر خود حس می‌کند.

همچنین پاسخ به‌این سوال که آیا خریداران آمریکایی از چنین محصولاتی استقبال خواهند کرد یا خیر ضروری خواهد بود. مارتین فرنچ، مدیر شرکت مشاوره بریلز می‌گوید: «سال‌های پیش رو برای ما جالب خواهد بود؛ چراکه باید دید فورد و جنرال‌موتورز خواهند توانست با رقبای چینی سرشاخ شوند یا خیر. با توجه به‌آن چیزی که در نمایشگاه شانگهای امسال دیدیم، رقابت چینی‌ها کاملا واقعی است.» صنعت‌خودرو چین در بخش خودروهای برقی طی سال‌های اخیر بسیار رشد کرده است.

بخوانید:  سایپا، سومین واردکننده تویوتا کرولا!

در نمایشگاه شانگهای امسال نیز بی‌وای‌دی هاچ‌بکی کوچک و شیک با نام سی‌گل را معرفی کرد که قیمت پایه آن کمتر از ۱۱ هزار دلار است و می‌تواند با یک ‌بار شارژ مسافت ۳۰۶ کیلومتری را بپیماید. یکی از کارشناسان صنعت‌خودرو چین می‌گوید برندهای این کشور کیفیت را فدای قیمت نمی‌کنند.

چینی‌ها احتمالا با عرضه محدود محصولاتشان به‌دنبال بررسی ذائقه بازار خواهند بود و قبل از حضوری همه‌جانبه به‌بررسی کامل بازار آمریکا خواهند پرداخت. از میان برندهای متنوعی که شاید خواهان سهمی از بازار باشند، فقط تعداد معدودی توانایی فروش بالا در آمریکا را خواهند داشت. محتمل‌ترین گزینه‌های چینی برای بازار آمریکا همان‌هایی خواهند بود که قبلا در بازارهای جهانی خودی نشان داده‌اند. روسو می‌گوید جیلی و بی‌وای‌دی جزو این برندها هستند.

البته تسلط چینی‌ها بر بازارهای جهانی یک‌شبه اتفاق نخواهد افتاد. حتی با حضور این شرکت‌ها در آمریکا نیز شرایط متفاوتی وجود خواهد داشت.

اما تنش‌های سیاسی بین چین و آمریکا می‌تواند ورود چینی‌ها به‌خاک این کشور را سخت‌تر از برندهای ژاپنی یا کره‌ای کند. علاوه‌بر نگرانی‌های عمومی درباره عدم‌استقبال مشتریان از برندهای چینی، تحلیلگران می‌گویند قانون‌گذاران آمریکایی نیز دراین‌باره دقت بیشتری به‌خرج خواهند داد.