تاریخ‌سازانی به نام فورد و تسلا

تسلا به‌همراه مدل‌های SوX، مدل‌هایی بر طبق نیاز هر خریدار را فراهم می‌کند و با خودروهای اقتصادی نظیر مدل ۳ و خودروهای کمی لوکس‌تر همچون مدل Yبه‌رقابتی کامل‌تر می‌پردازد. به‌طور خلاصه، هر دو شرکت با داشتن مزایا و معایب خود، تازگی خودروهای برقی، قابلیت‌های منحصر به‌فرد، تکنولوژی و کارکرد محیط‌زیستی را به‌صورت کامل پوشش می‌دهند.

درمقام مقایسه مک‌-ای فود پتانسیل مسافت قابل پیمایش ۳۰۰ مایل (۴۸۰ کیلومتر) با یک بار شارژ را در مقابل قیمت ۸۵ هزاردلاری و توان ۶۹۰ نیوتن‌متری ارائه می‌کند. این خودرو از برند محبوبی چون فورد است و حسی دیگر را به‌بازار خودروهای برقی می‌آورد.

در مقابل باید گفت تسلا از فروش هر خودرو برقی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد سود کسب می‌کند؛ هرچند حاشیه‌سود خالص این برند حدود ۱۰ درصد است. فورد اخیرا برنامه ساختاری ۱.۵ تا ۲ میلیارددلاری خود را اعلام کرده که به‌واسطه آن رسیدن به‌سوددهی خودروهای برقی را تسهیل خواهد کرد. بی‌شک بزرگ‌ترین تغییر در این میان تولید محصولات جدید و با تکنولوژی مدرن است.

برای جلوگیری از پر هزینه شدن و توقف تولید خودروهای احتراقی، فورد به‌همراه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دیگر، به‌سرعت به‌تجارت خودروهای برقی می‌پردازد. با این حال، تسلا با تکیه بر دستاوردهای مستحکم خود به‌عنوان نخستین شرکت سازنده خودروهای برقی، در مقابل رقبای خود قرار دارد.

نظر مثبت ایلان ماسک نسبت به برقی‌سازی در فورد

در سال ۲۰۱۳، فورد با معرفی مدل سی-مکس انرژی به‌بازار خودروهای برقی PHEV (مجهز به شارژر درون خودرو) وارد شد. این خودرو با انرژی الکتریکی می‌تواند تا حداکثر ۳۴ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند و با استفاده از یک موتور بنزینی، درصورت شارژ مجدد، قابلیت طی مسافتی تا ۶۴۰ کیلومتر را دارد.

بخوانید:  خیابان‌های تهران ظرفیت حضور ۵۰۰ ون کافه را دارند

او همچنین پس از معرفی موستانگ مک‌ای در نوامبر ۲۰۱۹ زبان به‌تحسین این خودروساز گشود. فورد امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی ظرفیت تولید سالانه خودروهای برقی را به ۶۰۰ هزار دستگاه برساند. در حال حاضر عمده‌فروش خودروهای بدون آلایندگی فورد به F-۱۵۰ لایتنینگ و موستانگ مک‌ای مربوط می‌شود و البته ترانزیت برقی نیز در بخش خودروهای تجاری فروش پایداری دارد. البته خودرو اکسپلورر برقی نیز تولید می‌شود تا بتواند بخشی از بازار را به‌خود اختصاص دهد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا با تحسین استراتژی برقی‌سازی محصولات فورد خاطرنشان کرد این خودروساز حرکتی هوشمندانه را در پیش گرفته است. ماسک درپاسخ به‌توئیتی که درباره حاشیه سود خالص و منفی فورد درباره خودروهای برقی منتشر شده بود، اظهار داشت همیشه کسب سود از تولید خودروهای جدید کار سختی بوده است.

درمقابل محصولات تسلا به‌طور میانگین توان پیمایشی ۳۲۰ مایل (۵۱۴ کیلومتر) را با یک بار شارژ ارائه می‌کنند و در کنار مزایای دیگری همچون رانندگی خودکار، از دیگر ویژگی‌های تکنولوژیک نیز بهره می‌برند؛ اما متوسط قیمت این خودروها ۷۵ هزار دلار درسال است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244485/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D8%B3%D9%84%D8%A7

در سال ۲۰۰۸، فورد با معرفی مدل «فوکوس الکتریک» به‌دنبال ورود به‌بازار خودروهای برقی بود. این خودرو با یک موتور برقی ۲۳۰ ولتی و باتری ۲۳ کیلووات-ساعتی با پشتیبانی لیتیوم-یون، قابلیت طی ۱۶۰ کیلومتر با یک بار شارژ را داشت. فوکوس الکتریک به‌طور کلی برای استفاده در شهر طراحی شده بود و توانایی شارژ سریع در طول ۳-۴ ساعت را نیز داشت. در سال ۲۰۱۲ بار دیگر فورد مدل «فوکوس برقی» را معرفی کرد.

بخوانید:  استفاده سایپا از توان ارزی سیستم بانکی برای صادرات و واردات خودرو

البته این نخستین‌باری نیست که مدیرعامل تسلا از فورد حمایت می‌کند. در سال ۲۰۲۱ بود که ماسک به‌فورد برای عرضه F-۱۵۰ لایتنینگ تبریک گفت.

این روزها بازار خودروهای برقی رو به‌ رشدی پرقدرت و هیجان‌انگیز درحال تحول و حرکت است. در این بازار، شرکت‌های خودروسازی به‌ویژه فورد و تسلا، به‌عنوان دو مورد از بزرگ‌ترین بازیکنان این صنعت، بیش از همیشه در حال رقابت با یکدیگر هستند. به‌طور کلی فورد با محصولاتی همچون مک-‌ای می‌کوشد با توجه به‌امکانات ویژه خودروهای برقی، بتواند با تسلا در رقابت باشد.

فورد با فروش هر خودرو برقی به‌طور متوسط ۴۰ درصد ضرر می‌کند و نکته نگران‌کننده این‌که آمریکایی‌ها می‌گویند در آینده به‌دنبال کاهش ضرردهی خود به‌حدود ۲۰ درصد خواهند بود.

شرکت فورد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده خودرو در جهان، مدتی است در زمینه خودروهای برقی نیز فعالیت می‌کند. سابقه ساخت خودروهای برقی در فورد به‌سال‌های نه چندان دور و درواقع چندین سال پس از تسلا بازمی‌گردد.

این مدل مشابه فوکوس الکتریک بود؛ با این تفاوت که با بهبود پیکربندی باتری و کاهش وزن، برد آن تا ۱۲۰ کیلومتر با یک بار شارژ افزایش یافت. همچنین فوکوس برقی به‌نوعی تکنولوژی مجهز شده بود تا از طریق شبکه WiFi و بلوتوث به‌دستگاه‌های هوشمند متصل شود.

اکسپلورر برقی یک کراس‌اوور جمع‌وجور با حداکثر شعاع حرکتی ۵۴۰ کیلومتر است که می‌تواند در اروپا و آسیا رقیب خوبی برای دیگر خودروسازان باشد. متاسفانه فورد فعلا برنامه‌ای برای عرضه این خودرو در آمریکا ندارد؛ هرچند در آینده نزدیک نسخه بزرگ‌تری از آن با ابعادی مشابه اکسپلورر درون‌سوز راهی بازارهای آمریکای‌شمالی خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که آیا برنامه‌های آتی فورد این برند را از ضرردهی خودروهای برقی خارج خواهد کرد یا خیر.

بخوانید:  طرح فروش زوتی DL5 وارداتی (آبان 1402)

همچنین موستانگ مک‌-ای با سیستم هوشمندی در پیشرانه و تکنولوژی پیشرفته فناوری به‌روزشده برای کاهش مصرف سوخت و بالا بردن کارایی طراحی شده است. درنتیجه فورد با معرفی چندین مدل خودرو الکتریکی، سابقه موفقی در تولید خودروهای برقی دارد و به‌نظر می‌رسد در آینده هم این شرکت در این زمینه فعالیت خود را با عرضه اف-۱۵۰ لایتینگ با قدرت‌تر ادامه خواهد داد.

با همچین بهره‌هایی محصول فورد با مدل‌های سری ۳، X و S شرکت تسلا رقابت می‌کند. همچنین با داشتن طراحی جذاب و واقع‌بینانه، فورد تلاش می‌کند تا با ارزان‌تر بودن خودروهای خود رقیبان خود را شکست دهد.

در سال ۲۰۱۹، فورد با معرفی مدل موستانگ مک-ای به‌دنبال تولید یک خودرو اسپرت الکتریکی بود. این خودرو با یک موتور برقی ۲۰۰ کیلوواتی و باتری ۹۹ کیلووات-ساعتی با پشتیبانی لیتیوم-یون، قابلیت طی ۳۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ را دارد.

گزینه‌های اقتصادی برای رقابت اصلی

تاریخچه برقی‌سازی صنعتی در قدیمی‌ترین خودروسازی