تسلا «مدل Y» هم فیلتر روغن دارد!

قطعه‌ای شبیه گیربکس و روغنی که فیلتر می‌خواهد!

البته نمی‌توان به تسلا چندان خورده گرفت. باتوجه به آنکه سایر خودروسازانی که اقدام به تولید خودروهای برقی کرده‌اند نیز سیاست محدودسازی مشتری را همچون تسلا پیش نگرفته‌اند و مشتری حق دارد خودرویش را دستکاری کند، مشاهده می‌شود در ماژولی که برای راهبری موتور برقی خودروهای برقی معروفی همچون نیسان‌لیف، آئودی ای-ترون، جگوار ای-پیس، شورولت‌بولت و ب‌ام‌و i3 استفاده شده، حجمی زیادی از روغن وجود دارد که به عملکرد هرچه بهینه‌تر این خودروها به‌خصوص در شرایط سخت کاری (سربالایی‌ها و آفرود) کمک می‌کند. این ماژول را می‌توان به دنده‌های روغنی که در محصولات تسلا استفاده می‌شود، شباهت داد اما تسلا ترجیح داده است که از عملکرد پیچیده‌تر و مرموزتری استفاده کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244656/%D8%AA%D8%B3%D9%84%D8%A7-%D9%85%D8%AF%D9%84-Y-%D9%87%D9%85-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

اما نکته جالب اینجاست کمپانی‌هایی همچون ب‌ام‌و در محصولات جدید خود با این نشانگرهای سنتی خداحافظی کرده‌اند و وظیفه آن را به سنسورها سپرده‌اند، اما تسلا هنوز از آنها استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که درباره خودرویی نظر می‌دهیم که درهای آن به صورت بال‌های عقاب باز می‌شوند و ادعای سریع‌ترین شتابگیری را نسبت به خودروهای سوپراسپرت دارد.

به عنوان مثال سی‌نت در سال ۲۰۱۸ گزارش داد در نمایندگی‌های تسلا یک نشانگر (گیج‌روغن) را مانند آن‌چه در موتور خودروهای عادی استفاده می‌شود، هنگام انجام سرویس‌های ادواری خارج می‌کنند. بعدا مشخص شد تسلا برای سنجش سطح روغن برخی قطعات هنوز از روش سنتی استفاده می‌کند. اما باتوجه به اینکه سیستم فنی این خودرو بسیار بسته است، کمتر کسی به خود اجازه می‌دهد با قطعات فنی آن کلنجار رود تا از چنین قطعاتی سردربیاورد.

بخوانید:  قیمت جدید و نهایی 14 محصول سایپا اعلام شد

استودیو طراحی مونرو اقدام به خرد کردن قطعات تسلا مدل Y کرد و در این میان فیلتری دیده شد که به گیربکس این خودرو کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد.

مورنو در توضیح گفت: «این خودرو به طور معمول از گیربکس استفاده نمی‌کند، در واقع به جای استفاده از گیربکس از سیستم دنده‌ای استفاده شده که عملکرد متفاوتی با گیربکس‌های عادی دارند و برای عملکرد بهینه آن نیاز به استفاده از مایع یا روغنی برای روانکاری است. بنابراین این فیلتر کوچک وظیفه دارد این اطمینان را ایجاد کند که دنده‌های متصل به موتورهای برقی با کمترین سایش درحال حرکت هستند. البته باید توجه داشت روغن این دنده‌ها آنقدر نیست که قطعات در آن غوطه‌ور باشند.»

رفتن به سمت خودروهای برقی به معنی از بین رفتن حجم عظیمی از نیاز به مواد نفتی از جمله سوخت و روانکارهاست. اما همان‌طور که خودروهای برقی مانند تسلا هنوز هم قطعات مشترکی با سایر خودروهای دارند، حتی اگر دیگر خبری از تعویض روغن‌های سنتی در آینده نباشد، اما تولیدکنندگان بزرگ می‌توانند از تخصص خود برای عملکرد بهتر سایر نقاط این خودروها استفاده کنند. در خودروهای برقی خبری از کارتر روغن، اگزوز یا کلاچ نیست اما فیلتر روغن قرار است همچنان مورد استفاده این خودروهاباشد!

البته این نخستین‌بار نیست که شاهد فیلترهایی هستیم که روی آنها لوگو تسلا درج شده است. باتوجه به اینکه تسلا علاقه زیادی به تولید خودروهای با توان عملکردی بالا برای ثبت رکورد شتاب‌گیری و حداکثر سرعت دارد، بنابراین استفاده از روانکارها می‌تواند به محصولات این شرکت کمک کند تا با هزینه کمتری این رکوردها را ثبت کنند.

بخوانید:  شرایط فروش فوری تارا دستی (مهرماه 1402)

روانکارها از خودروهایی برقی حذف نمی‌شوند

در واقع این فیلتر در قسمتی پیدا شد که کمتر کسی تصور می‌کرد در آن‌جا از فیلتر کاغذی استفاده شود. در ویدیویی که وب‌سایت مشهور خودروهای برقی به‌نام InsideEV منتشر کرده است، سندی مونرو، مدیرعامل این استودیو در حین بازکردن قطعات مکانیکی تسلا مدل Y به فیلتر روغنی برمی‌خورد که در نزدیکی موتور برقی جلو این خودرو قرار دارد.

اما سوال اصلی اینجاست که وظیفه این فیلتر چیست؟